Første elektriske taxi på gaden i Viborg

Viborgs lokale taxiselskab, der i dag indgår i det landsdækkende selskab Dantaxi, har eksisteret siden 1936. Torben Møller er ny vognmand, og med sit valg af taxi, har han skrevet sig ind i byens taxihistorie ved at tilbyde viborgenserne kørsel i Viborgs første elektriske taxi. Til stor glæde for taxikunderne.
Torben Møller foran sin VW ID.4 taxi.

Når taxinummer 8054 i Viborg næsten lydløst glider frem på adressen til dagens første kunde, er det med en tilfreds vognmand bag rettet i sin spritnye VW ID.4 el-taxi. Torben har mange års erfaring bag sig som ansat chauffør i transportbranchen. Da han, efter at Corona-krisen klingede af, tog det valg at blive selvstændig taxivognmand i Viborg, var en vigtig beslutning om taxien skulle drives med el eller køre på diesel. Valget faldt på el, og det er et valg, som Torben ikke har fortrudt et sekund:

Jeg er særdeles tilfreds med mit valg af bil og dermed min nye arbejdsplads. Det er en fornøjelse at køre el-taxi, og mine kunder er ligeledes begejstrede. Der er rigeligt med plads til både kunder og bagage, ingen indstigningsproblemer og man sidder godt i sæderne. Jeg døjer med dårlig ryg, og det har derfor været vigtigt for mig, at jeg kan tilbringe en arbejdsdag i sædet uden kvaler, fortæller vognmanden.

En hel arbejdsdag uden opladning

Batteriets kapacitet er et meget vigtigt punkt, når en taxivognmand skal vælge ny el-bil. Med en batterikapacitet på cirka 500 kilometer kan Torbens el-taxi oftest køre en hel arbejdsdag uden at skulle oplade undervejs. Torben påpeger, at mange af de nye el-biler der er på markedet i dag, derfor er særdeles velegnede til taxikørsel:

Jeg har ikke ansatte chauffører, og jeg har ikke planer om at få det. Den bil jeg har købt, passer perfekt til mig som enligkørende vognmand. Det har kun en enkelt gang været nødvendigt at skulle oplade i min arbejdstid efter en 200 kilometers tur til Billund og retur.

Viborg er godt med på antallet af ladestandere

Det er ikke kun batteriets kapacitet, kommende el-taxivognmænd skal være opmærksomme på. En anden vigtig ting er antallet af ladestandere i det nærområde man kører i, og især hvor hurtigt opladning kan ske. Det har dog ikke så stor betydning for Torben, der bor i eget hus, og her har taxien sin egen ladestander. Torben mener, at Viborg generelt er godt med, når snakken falder på antallet af offentlige ladestandere, men at ladetiden kan være lang:

På de fleste arbejdsdage lader jeg først bilen op, efter jeg er kommet hjem efter dagens vagt. Opladning sker på min egen ladestander, der er tilsluttet et erhvervsabonnement. Deler man bilen med en ansat chauffør, eller har man ikke mulighed for egen ladestander, der hvor man bor, kræver det, at man tænker på en ny måde og kombinerer pauser og rengøring af vognen med opladning ved en offentlig ladestander. Viborg er ganske godt med, og vi har efterhånden en del offentlige ladeanlæg. Men vi mangler en superchanger i byen, der kan lade bilen lynhurtigt op. Med hurtigere opladningsmuligheder tror jeg, at flere vognmænd i Viborg meget stærkt ville overveje et skifte til el, forklarer Torben.

Brancheforening: Nødvendigt med et godt netværk af lademuligheder

I taxiernes Brancheforening, Dansk PersonTransport, er man enige i, at en god ladeinfrastruktur er vigtig, hvis der skal strøm på alle taxierne i Viborg:

Det er godt at se, at den grønne omstilling i taxibranchen også sker i provinsbyerne, som her i Viborg og ikke kun i Storkøbenhavn. Al erfaring viser, at det er nødvendigt med et godt netværk af lademuligheder for at omstilling til el-taxier bliver en succes. Taxierne skal kunne lade centralt og hurtigt og derfor bør man også som stat, region og kommune have fokus på at få etableret ladeinfrastruktur ved fx sygehuse og trafikknudepunkter og helst ladere med høj effektivitet, siger Trine Wollenberg, der er vicedirektør i Dansk PersonTransport.

En el-taxi er ikke kun en mere behagelig arbejdsplads for føreren og et populært valg hos kunderne. El-taxier er også en fordel for miljøet. Det Økologiske Råd har tidligere fremført, at en taxi kører ca. 8 gange så meget som en personbil og at en el-taxi derfor kan spare både klimaet og luftforureningen for op til 8 gange så meget udledning som en privat personbil. Taxiselskabet som Torben kører for, har cirka 200 el-taxier fordelt over hele landet, hvor Viborg nu er på Danmarkskortet med sin første af slagsen.

Torben Møller foran sin VW ID.4 taxi.
Viborgs første el-taxi
Vogn 8054 er Viborgs første el-taxi.
El-biler fra følgende bilproducenter kører bl.a. i Dantaxi: Audi, Hyundai, Jaguar, Kia, Mercedes, Nissan, Tesla og VW. Her er nye taxier under klargøring.

Dantaxi og nul-emissions taxier

• Første el-taxi i Dantaxi kom på gaden i 2013. Selskabet har i alt cirka 200 el-biler.

• El-biler fra følgende bilproducenter kører bl.a. i Dantaxi: Audi, Hyundai, Jaguar, Kia, Mercedes, Nissan, Tesla og VW.

• Viborgs første el-taxi er en VW ID.4. På landsplan kører der i Dantaxi 8 tilsvarende modeller og flere er på vej.

• Selskabet har el-taxier i Aarhus, Aalborg, Region Hovedstaden, Sønderjylland, Nykøbing Mors og nu også i Viborg.

• I områder med mindst en el-taxi kan en el-taxi bestilles som kundens foretrukne valg via app. Denne funktion er netop gjort tilgængelig for kunderne i Viborg.

• Dantaxi driver, i samarbejde med E.ON, en af Europas største ladehub kun for el-taxier: Danhub. Ladehubben er beliggende i København, og flere hundrede el-taxier kan oplade her i døgnet.

Partytaxaer er populære i Region Hovedstaden: Kunder vil have fest på taxaturen22.3.2024 06:05:00 CET | Pressemeddelelse

Til kørsel i nattelivet vælger flere og flere en såkaldt partytaxa, der er en taxa med partylys, musikanlæg samt mulighed for at nyde medbragte drikkevarer. Alene i årets første tre måneder er antallet af partytaxaer i Dantaxi steget med 20%. Hovedparten af selskabets partytaxaer kører i Københavnsområdet, og selskabets kommercielle direktør forventer 100 partytaxaer klar til festivalsæsonen. Årsagerne til populariteten er flere, lyder det fra selskabet; men at gøre transporten til en del af festoplevelsen kombineret med nem adgang til bestilling nævnes som to vigtige faktorer.

Populære partytaxaer: Kunder vil have fest på taxaturen22.3.2024 06:03:00 CET | Pressemeddelelse

Til kørsel i nattelivet vælger flere og flere en såkaldt partytaxa, der er en taxa med partylys, musikanlæg samt mulighed for at nyde medbragte drikkevarer. Alene i årets første tre måneder er antallet af partytaxaer i Dantaxi, der er Danmarks største taxaselskab, steget med 20%. Selskabets kommercielle direktør forventer 100 partytaxaer klar til festivalsæsonen. Årsagerne til populariteten er flere, lyder det fra selskabet; men at gøre transporten til en del af festoplevelsen kombineret med nem adgang til bestilling nævnes som to vigtige faktorer

Et tilfældigt møde kan ændre alt: Dantaxi efterlyser din bedste taxioplevelse26.9.2023 12:40:38 CEST | Pressemeddelelse

En af efterårets store filmoplevelser i biografen bliver uden tvivl Madeleines Paris, der er instrueret af franskmanden Christian Carion, der tidligere har stået bag den Oscar-nominerede film Joyeux Noël. I Madeleines Paris ringer den 92-årige Madeleine efter en taxi, som skal bringe hende til det alderdomshjem, hvor hun skal flytte hen. Taxichaufføren Charles kører Madeleine forbi de steder i Paris, der har haft betydning for hendes liv. I forbindelse med filmens premiere i danske biografer efterlyser taxiselskabet Dantaxi de bedste og mest specielle taxioplevelser.