Første danske dagligvarekæde satser på hurtigladere til elbiler: Transportministeren sætter strøm til national udrulning af ladestandere ved alle Lidl-butikker

Hvis Danmark skal nå 775.000 elbiler inden 2030, skal der skrues på mange knapper. En af dem er tilgængeligheden af opladning på farten. Fredag skød transportministeren gang i den første landsdækkende udrulning af ladestandere hos en dagligvarekæde. Det skete ved Lidl i Aabenraa.

Transportminister Benny Engelbrecht (th) satte ladestikket i en el-bil hos Lidl i Aabenraa for at erklære Lidl Danmarks landsdækkende udrulning af ladestandere i gang. På billedet ses han sammen med udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, Mads T. Nielsen (tv) og adm. direktør i Lidl, Dirk Fust (midten).

Fredag den 11. december havde transportminister Benny Engelbrecht fundet vej til sin sønderjyske hjemstavn. Ved Lidl i Aabenraa satte han ladestikket fra en af de første hurtigladere ved en dansk dagligvarebutik i en el-bil for at erklære udrulningen af det omfattende ladestander-projekt i gang.

Det er dagligvarekæden Lidl, der nu, som de første i Danmark, skyder gang i opsætningen af ladestandere ved deres nuværende 133 butikker. De første 40 vil blive sat op i løbet af det næste år, og alle butikker, hvor det er muligt, forventes at have ladestandere senest i 2023.

”Regeringen har for nylig indgået en aftale med et flertal i Folketinget, der sikrer, at vi får flere el-biler på vejene i den nærmeste fremtid. Det betyder også, at behovet for ladestandere stiger. Lidl har valgt at sætte ladestandere op ved alle deres butikker med udgangen af 2023, og jeg er sikker på, at mange andre butikker vil følge det gode eksempel. Det er godt for kunderne, at de kan lade, mens de handler, og jeg vil gerne takke Lidl for virksomhedens fremsynethed og bidrag til at gøre vores samfund og land endnu mere klimavenligt,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

Udover transportministeren var også Lidls administrerende direktør Dirk Fust, udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen og Lasse Altmann, Head of E-Mobility i ABB A/S tilstede ved markeringen af startskuddet til det landsdækkende ladestander-projekt.

775.000 el- og hybridbiler inden 2030

Transportministeren har netop afsluttet finanslovsforhandlingerne om blandt andet elbiler i Danmark. Denne del af aftalen slår fast, at der inden 2030 skal rulle 775.000 el- og hybridbiler på de danske veje. Dét er en ambition, Lidl bakker op om:

”Vi vil i gang nu. Med 133 butikker fordelt i hele Danmark og flere på vej har vi både ansvar og mulighed for at gøre en positiv forskel for regeringens ambitiøse grønne vejtransportaftale. Både i vores transport og indkøbsvaner har vi mulighed for at gøre en forskel for klimaet, så det forsøger vi efter bedste evne,” siger Dirk Fust, administrerende direktør i Lidl.

Han og transportministeren fik blandt andet en snak med Lasse Altmann fra ABB, som skal levere og installere de mange nye hurtigladere. Laderne lader med 50 kW og vil på en indkøbstur på 30 minutter kunne nå at ”tanke” op til 125 kilometer* rækkevidde på en elbil.

*Afhængigt af elbilens batteripakke, elbilens batteristyringssystem og elbilens energieffektivitet. Eks. vil en gennemsnitlig elbil, som bruger 200W/km og lader 30 minutter i det mest effektive ladeområde (eks. mellem 20 og 70% SoC på batteriet), og har en batteripakke på 400V, kunne få ca. 125 km rækkevidde på en 50 kW-lader.

Dorthe SchowKommunikations- og marketingdirektørABB A/S

Tlf:4450 4004

Transportminister Benny Engelbrecht satte ladestikket i en el-bil hos Lidl i Aabenraa for at erklære Lidl Danmarks landsdækkende udrulning af ladestandere i gang.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb13.1.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.

Fra Fyn til hele Danmark: Bryggeriet Vestfyen udvikler specialøl med Lidl18.12.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

For ti år siden var der ikke mange, der drak indian pale ale, brown ale og porter, men siden da er danskerne kommet efter det. I dag er cirka hver 10. øl, der bliver drukket, en specialøl. Derfor lancerer Lidl nu sin helt egen serie af specialøl, Karlens nordic craft beer, særligt udviklet af den anerkendte brygmester Christoph Behnke ved Bryggeriet Vestfyen. Øllene er netop landet i Lidl over hele landet.

Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner15.12.2020 15:00:25 CETPressemeddelelse

Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Dansk-Tysk Handelskammer kårede Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 i dag ved en online prisoverrækkelse.