Første danske dagligvarekæde satser på hurtigladere til elbiler: Transportministeren sætter strøm til national udrulning af ladestandere ved alle Lidl-butikker

Hvis Danmark skal nå 775.000 elbiler inden 2030, skal der skrues på mange knapper. En af dem er tilgængeligheden af opladning på farten. Fredag skød transportministeren gang i den første landsdækkende udrulning af ladestandere hos en dagligvarekæde. Det skete ved Lidl i Aabenraa.

Fredag den 11. december havde transportminister Benny Engelbrecht fundet vej til sin sønderjyske hjemstavn. Ved Lidl i Aabenraa satte han ladestikket fra en af de første hurtigladere ved en dansk dagligvarebutik i en el-bil for at erklære udrulningen af det omfattende ladestander-projekt i gang.

Det er dagligvarekæden Lidl, der nu, som de første i Danmark, skyder gang i opsætningen af ladestandere ved deres nuværende 133 butikker. De første 40 vil blive sat op i løbet af det næste år, og alle butikker, hvor det er muligt, forventes at have ladestandere senest i 2023.

”Regeringen har for nylig indgået en aftale med et flertal i Folketinget, der sikrer, at vi får flere el-biler på vejene i den nærmeste fremtid. Det betyder også, at behovet for ladestandere stiger. Lidl har valgt at sætte ladestandere op ved alle deres butikker med udgangen af 2023, og jeg er sikker på, at mange andre butikker vil følge det gode eksempel. Det er godt for kunderne, at de kan lade, mens de handler, og jeg vil gerne takke Lidl for virksomhedens fremsynethed og bidrag til at gøre vores samfund og land endnu mere klimavenligt,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

Udover transportministeren var også Lidls administrerende direktør Dirk Fust, udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen og Lasse Altmann, Head of E-Mobility i ABB A/S tilstede ved markeringen af startskuddet til det landsdækkende ladestander-projekt.

775.000 el- og hybridbiler inden 2030

Transportministeren har netop afsluttet finanslovsforhandlingerne om blandt andet elbiler i Danmark. Denne del af aftalen slår fast, at der inden 2030 skal rulle 775.000 el- og hybridbiler på de danske veje. Dét er en ambition, Lidl bakker op om:

”Vi vil i gang nu. Med 133 butikker fordelt i hele Danmark og flere på vej har vi både ansvar og mulighed for at gøre en positiv forskel for regeringens ambitiøse grønne vejtransportaftale. Både i vores transport og indkøbsvaner har vi mulighed for at gøre en forskel for klimaet, så det forsøger vi efter bedste evne,” siger Dirk Fust, administrerende direktør i Lidl.

Han og transportministeren fik blandt andet en snak med Lasse Altmann fra ABB, som skal levere og installere de mange nye hurtigladere. Laderne lader med 50 kW og vil på en indkøbstur på 30 minutter kunne nå at ”tanke” op til 125 kilometer* rækkevidde på en elbil.

*Afhængigt af elbilens batteripakke, elbilens batteristyringssystem og elbilens energieffektivitet. Eks. vil en gennemsnitlig elbil, som bruger 200W/km og lader 30 minutter i det mest effektive ladeområde (eks. mellem 20 og 70% SoC på batteriet), og har en batteripakke på 400V, kunne få ca. 125 km rækkevidde på en 50 kW-lader.

Dorthe SchowKommunikations- og marketingdirektørABB A/S

Tlf:4450 4004

Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.