Første butiksåbninger i Polen indvarsler knap 300 nye Netto-konverteringer i rekordtempo

Med opkøbet af Tesco-butikkerne i Polen har Netto fordoblet sin størrelse i landet. Torsdag åbner de første af de i alt 300 nye butikker, som den danske kæde har overtaget, og Netto vil over det kommende år konvertere hele seks butikker om ugen.

Netto har indledt en historisk stor øvelse med at konvertere knap 300 Tesco-butikker til topmoderne Netto-butikker i Polen. Torsdag åbner de første fire i Szczecin og Warszawa, og dermed har Netto nået den første af mange fremtidige milepæle oven på Salling Groups aftale med den britiske detailkoncern Tesco om at købe Tescos polske aktiviteter.

– Vi glæder os meget over at åbne de allerførste Netto-butikker i det, der bliver en historisk stor opgave for os. Med opkøbet af Tesco-butikkerne har vi næsten fordoblet antallet af vores butikker i Polen, og vi ser meget frem til, at vi kan få ombygget, istandsat og naturligvis omdannet dem til Netto-butikker, fortæller Michael Løve, der er direktør i Netto.

Med overtagelsen har Netto nu knap 700 butikker i Polen, og arbejdet med at konvertere butikker butikker forventes at tage et år. I alt investerer Netto godt 1,5 mia. i at ombygge butikkerne til moderne Netto-butikker med attraktive indkøbsoplevelser:

– Alle vores butikker i Polen får samme koncept og skal tilbyde samme indkøbsoplevelse, som vores nye Netto-butikker gør herhjemme. Og ligesom vi kan se, at vores nye koncept fungerer i både Danmark og Tyskland, flugter det også godt med efterspørgslen fra vores polske kunder. Derfor har vi store forventninger til konverteringen af butikkerne, som vil give et stort løft, uddyber Michael Løve.

Netto Polen åbnede i 1995 sin første butik i Szczecin og har efter opkøbet af Tescos polske butikker godt 10.000 medarbejdere i Polen. Polen udgør allerede i dag Salling Groups største vækstmarked, og med opkøbet samt den massive konvertering, der venter, indfrier koncernen en strategisk vigtig ambition om ekspansion i Polen, der er en hjørnesten i Salling Groups samlede strategi.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Salling Group tager næste skridt: Udfaser hurtigt voksende kyllinger fra det faste sortiment i Netto, føtex og Bilka5.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Salling Group vil de faste, ferske sortimenter af kyllinger i føtex, Netto og Bilka fremover bestå udelukkende af langsommere voksende racer. Salling Group tager dermed et skridt mod en fuldstændig udfasning af de hurtigt voksende kyllinger, som er Salling Groups ambition. Dyreværnsorganisationen Anima roser det markante initiativ, der sætter nye standarder i dagligvarehandlen.

Salling Group leverer rekordresultat og accelerer strategiske indsatsområder i uforudsigeligt Corona-år21.4.2021 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omsætningsrekord og koncernens højeste underliggende resultat nogensinde sendte Salling Group styrket ud af 2020. Omsætningen voksede sidste år til 60,9 mia. kr., mens EBIT steg til 2,8 mia. kr. svarende til en EBIT-margin på 4,6%. Trods Corona-pandemien fastholdt Salling Group fokus på den strategiske udvikling med markante investeringer i fødevarer online, ekspansion i Polen samt fortsat udvikling og fornyelse af butikker, lagre og sortiment til gavn for vores kunder.