Forslag om EU-mindsteløn undergraver dansk model

EU-Kommissionen foreslår, at alle medlemslandene skal indføre en mindsteløn. Det vil være et opgør med godt 120 år med den danske model, mener Lederne

Onsdag lyder der dårlige nyheder fra EU for Danmark og andre lande med et velorganiseret arbejdsmarked. EU-kommissionen foreslår, at landene skal indføre en lovbestemt mindsteløn. Det har vi aldrig haft herhjemme. Og det er der heller ikke behov for, lyder det fra Torkil Justesen, direktør hos Lederne.

- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at alle skal have en fair løn og arbejde under ordentlige vilkår, men Kommissionens forslag om en europæisk mindsteløn er ikke fremlagt med Danmark i tankerne. Det er derimod meget relevant i visse andre medlemslande. Til gengæld har det potentiale til effektfuldt og sikkert at undergrave godt 120 års dansk tradition for, at lønmodtagere og arbejdsgivere forhandler sig frem til vilkår på arbejdsmarkedet, siger Torkil Justesen

Han påpeger, at den danske model gennem mere end 120 år har vist sit værd og sikret gode vilkår for ansatte, og den har skabt et smidigt og fleksibelt arbejdsmarked, hvor det er nemt at hyre og fyre og nemt at finde sig et nyt job.

- Det må vi ikke sætte over styr. Derfor er det dybt kritisabelt, at Kommissionen nu fremsætter forslag til lovgivning, som på ingen måde sikrer, at vi kan bevare vores velfungerende danske model. Vi risikerer, at det fremover bliver EU-domstolen og ikke arbejdsmarkedets parter, som sætter rammerne for det danske arbejdsmarked, tilføjer direktøren hos Lederne.

Direktør Torkil Justesen, Lederne. Mobil 24282450

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.