Københavns Universitet

Forskningssamarbejde vil styrke den legende relation mellem spædbørn og forældre

Del
Psykologer fra Københavns Universitet skal sammen med sundhedsplejersker fra to kommuner udvikle et nyt program til forældre, der skal sætte fokus på og give konkrete ideer til legende interaktioner og deres betydning for barnets sociale og følelsesmæssige udvikling i første leveår. Projektet er støttet af LEGO Fonden.
Foto: Pexels/Mart Production
Foto: Pexels/Mart Production

Spædbørn lærer og udvikler sig gennem leg. Det er i og med legen, de udforsker verden og lærer, hvordan de selv og andre begår sig i relationer med hinanden. Men hvordan kan forældre understøtte denne udviklingsproces? Kan en mere legende relation mellem spædbørn og forældre i barnets første år være med til at styrke barnets evne til at regulere sine følelser og på sigt bidrage til at skabe og fastholde sunde sociale relationer gennem livet?

Det skal et nyt forskningsprojekt på Københavns Universitet undersøge i samarbejde med sundhedsplejersker fra to danske kommuner. 'Playful Learning in Infancy', som projektet hedder, er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.

Sundhedsplejersker skal for første gang vejlede forældre i legende læring

I spidsen for projektet står Mette Skovgaard Væver, der er professor i psykologi og leder af Center for Tidlig Indsats og Familieforskning på Københavns Universitet. Hun har i tidligere projekter arbejdet tæt sammen med sundhedsplejersker, blandt andet i implementeringen af det forskningsbaserede værktøj ’ADBB’ til at observere barnets sociale kontakt og vejledning af forældre med indsatsen ’Forstå din baby’.

”Vi ved, at i barnets første leveår udvikler barnet sig primært gennem de sociale og følelsesmæssige interaktioner, de har med deres tætteste omsorgspersoner. Vi ved også, at når barnet er udhvilet og parat, så er legende interaktioner med delt glæde afgørende for det lille barns udvikling og trivsel. Målet er derfor at udvikle et program, hvor sundhedsplejerskerne deler viden, tips og tricks med forældrene om, hvordan de kan indgå i lege med deres helt små børn til fælles glæde, og samtidig styrke det lille barns læring og sociale og følelsesmæssige udvikling,” siger hun om projektet.

I Danmark er sundhedsplejen et tilbud til alle forældre, og langt de fleste forældre får løbende besøg af sundhedsplejersken igennem barnets første leveår. Her kigger sundhedsplejersken på barnets sundhed, trivsel og udvikling og rådgiver forældrene om barnets kost, sovevaner og socioemotionelle udvikling. Med det nye projekt vil forskningsbaseret viden om vigtigheden af læring gennem leg for første gang blive en del af sundhedsplejerskernes vejledning til de nybagte forældre.

Billund Kommune: Gode erfaringer med læring gennem leg for større børn

I Billund Kommune, som er et af de to steder, hvor projektet skal udrulles, har man gode erfaringer med at bruge legende læring som en del af det pædagogiske arbejde for lidt ældre børn.

”Vi har allerede efteruddannet alle vores pædagoger i leg, kreativitet og læring med gode resultater. Og vi arbejder med Playful Learning i skolerne. Så vi er rigtig glade for, at vi med dette samarbejde nu også kan give vores sundhedsplejersker, og derigennem forældrene, nogle af de samme kompetencer og dermed forhåbentlig skabe gode legende relationer helt fra barnets første år,” siger Maria Sloth, leder af PPS - Pædagogisk Psykologisk og Sundhedsfaglig rådgivning i Billund Kommune.

Hvis resultaterne fra de to kommuner er gode, er håbet at gøre programmet til en fast del af den nationale værktøjskasse for alle sundhedsplejersker i Danmark.

---

Om projektet

”Playful Learning in Infancy” skal undersøge, om man kan fremme legende interaktioner mellem forældre og børn i første leveår og dermed styrke forældrenes oplevelse af kompetence og børns sociale og følelsesmæssige udvikling, ved at sundhedsplejerskerne informerer og vejleder nybagte forældre i, hvor vigtige legende interaktioner med barnet i dets første leveår er.

Forskerne udarbejder sammen med sundhedsplejersker et kompetenceudviklingsprogram samt informations- og vejledningsmateriale til forældre. Fokus er på, hvad legende læring betyder for barnets udvikling og evne til at danne relationer senere i livet, og hvordan forældrene selv kan indgå i legende interaktioner med fælles og delt glæde med deres lille barn.

Undervisningsmaterialet vil herefter indgå i sundhedsplejerskernes vejledning til nybagte forældre i to udvalgte kommuner. Til slut vil projektet evaluere effekten af indsatsen ved at se på, om antallet af legende interaktioner er steget, hvordan det har påvirket barnets sociale og følelsesmæssige udvikling og om forældrene føler sig bedre klædt på.

Der er allerede indgået en aftale om samarbejde med Billund Kommune, og man er nu i gang med at finde endnu en kommunal samarbejdspartner.

Projektet er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.

Nøgleord

Kontakter

Mette Skovgaard VæverProfessor i psykologi og leder af Center for Tidlig Indsats og FamilieforskningInstitut for Psykologi, Københavns Universitet

Tlf:+45 35 32 49 06Mette.vaever@psy.ku.dk

Billeder

Foto: Pexels/Mart Production
Foto: Pexels/Mart Production
Download

Information om Københavns Universitet

Københavns Universitet
Københavns Universitet
Nørregade 10
1165 København K

+45 35 32 26 26https://www.ku.dk/

Københavns Universitet blev grundlagt i 1479 og har i dag cirka 37.000 studerende og 10.000 ansatte – heraf flere end 5.000 forskere – og en omsætning på 9,4 milliarder kroner. 10 nobelpriser er blevet tildelt forskere med tilknytning til universitetet.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet

Colossal collisions in space send shockwaves through the universe: Gravitational waves break records with new observations15.9.2025 08:06:00 CEST | Press release

Gravitational waves shake the very fabric of the universe when black holes collide. Today we measure these events and use them to understand the cosmos. Now University of Copenhagen researchers and their international collaborators have published a treasure trove of new gravitational waves that may challenge our fundamental understanding of black holes, gravity, and the universe itself. Among them the strongest signal and the largest collision ever recorded.

Kolossale kollisioner i rummet sender chokbølger gennem universet: Tyngdebølger slår rekord med nye observationer15.9.2025 08:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Tyngdebølger rusker i selve universet, når sorte huller kolliderer. I dag kan vi måle disse begivenheder og bruge dem til at forstå universet. Nu har forskere fra Københavns Universitet og internationale kollegaer offentliggjort et overflodhorn af nye tyngdebølge-målinger, der kan udfordre vores fundamentale forståelse af sorte huller, tyngdekraften og universet selv. Blandt dem er det stærkeste signal og det største sammenstød hidtil målt.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye