Forskningssamarbejde vil styrke den legende relation mellem spædbørn og forældre

Spædbørn lærer og udvikler sig gennem leg. Det er i og med legen, de udforsker verden og lærer, hvordan de selv og andre begår sig i relationer med hinanden. Men hvordan kan forældre understøtte denne udviklingsproces? Kan en mere legende relation mellem spædbørn og forældre i barnets første år være med til at styrke barnets evne til at regulere sine følelser og på sigt bidrage til at skabe og fastholde sunde sociale relationer gennem livet?
Det skal et nyt forskningsprojekt på Københavns Universitet undersøge i samarbejde med sundhedsplejersker fra to danske kommuner. 'Playful Learning in Infancy', som projektet hedder, er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.
Sundhedsplejersker skal for første gang vejlede forældre i legende læring
I spidsen for projektet står Mette Skovgaard Væver, der er professor i psykologi og leder af Center for Tidlig Indsats og Familieforskning på Københavns Universitet. Hun har i tidligere projekter arbejdet tæt sammen med sundhedsplejersker, blandt andet i implementeringen af det forskningsbaserede værktøj ’ADBB’ til at observere barnets sociale kontakt og vejledning af forældre med indsatsen ’Forstå din baby’.
”Vi ved, at i barnets første leveår udvikler barnet sig primært gennem de sociale og følelsesmæssige interaktioner, de har med deres tætteste omsorgspersoner. Vi ved også, at når barnet er udhvilet og parat, så er legende interaktioner med delt glæde afgørende for det lille barns udvikling og trivsel. Målet er derfor at udvikle et program, hvor sundhedsplejerskerne deler viden, tips og tricks med forældrene om, hvordan de kan indgå i lege med deres helt små børn til fælles glæde, og samtidig styrke det lille barns læring og sociale og følelsesmæssige udvikling,” siger hun om projektet.
I Danmark er sundhedsplejen et tilbud til alle forældre, og langt de fleste forældre får løbende besøg af sundhedsplejersken igennem barnets første leveår. Her kigger sundhedsplejersken på barnets sundhed, trivsel og udvikling og rådgiver forældrene om barnets kost, sovevaner og socioemotionelle udvikling. Med det nye projekt vil forskningsbaseret viden om vigtigheden af læring gennem leg for første gang blive en del af sundhedsplejerskernes vejledning til de nybagte forældre.
Billund Kommune: Gode erfaringer med læring gennem leg for større børn
I Billund Kommune, som er et af de to steder, hvor projektet skal udrulles, har man gode erfaringer med at bruge legende læring som en del af det pædagogiske arbejde for lidt ældre børn.
”Vi har allerede efteruddannet alle vores pædagoger i leg, kreativitet og læring med gode resultater. Og vi arbejder med Playful Learning i skolerne. Så vi er rigtig glade for, at vi med dette samarbejde nu også kan give vores sundhedsplejersker, og derigennem forældrene, nogle af de samme kompetencer og dermed forhåbentlig skabe gode legende relationer helt fra barnets første år,” siger Maria Sloth, leder af PPS - Pædagogisk Psykologisk og Sundhedsfaglig rådgivning i Billund Kommune.
Hvis resultaterne fra de to kommuner er gode, er håbet at gøre programmet til en fast del af den nationale værktøjskasse for alle sundhedsplejersker i Danmark.
---
Om projektet
”Playful Learning in Infancy” skal undersøge, om man kan fremme legende interaktioner mellem forældre og børn i første leveår og dermed styrke forældrenes oplevelse af kompetence og børns sociale og følelsesmæssige udvikling, ved at sundhedsplejerskerne informerer og vejleder nybagte forældre i, hvor vigtige legende interaktioner med barnet i dets første leveår er.
Forskerne udarbejder sammen med sundhedsplejersker et kompetenceudviklingsprogram samt informations- og vejledningsmateriale til forældre. Fokus er på, hvad legende læring betyder for barnets udvikling og evne til at danne relationer senere i livet, og hvordan forældrene selv kan indgå i legende interaktioner med fælles og delt glæde med deres lille barn.
Undervisningsmaterialet vil herefter indgå i sundhedsplejerskernes vejledning til nybagte forældre i to udvalgte kommuner. Til slut vil projektet evaluere effekten af indsatsen ved at se på, om antallet af legende interaktioner er steget, hvordan det har påvirket barnets sociale og følelsesmæssige udvikling og om forældrene føler sig bedre klædt på.
Der er allerede indgået en aftale om samarbejde med Billund Kommune, og man er nu i gang med at finde endnu en kommunal samarbejdspartner.
Projektet er støttet af LEGO Fonden med 6,7 millioner kroner.
Nøgleord
Kontakter
Mette Skovgaard VæverProfessor i psykologi og leder af Center for Tidlig Indsats og FamilieforskningInstitut for Psykologi, Københavns Universitet
Tlf:+45 35 32 49 06Mette.vaever@psy.ku.dkLine Louise BahnerKommunikationskonsulent
Tlf:+45 35 33 60 89liba@samf.ku.dkBilleder

Information om Københavns Universitet
Københavns Universitet blev grundlagt i 1479 og har i dag cirka 37.000 studerende og 10.000 ansatte – heraf flere end 5.000 forskere – og en omsætning på 9,4 milliarder kroner. 10 nobelpriser er blevet tildelt forskere med tilknytning til universitetet.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Stråler styrker både kvinders overlevelseschancer og indkomst, når de rammes af brystkræft17.11.2025 09:48:02 CET | Pressemeddelelse
Strålebehandling af brystkræft forbedrer ikke kun overlevelsesraten, men skaber også langsigtede økonomiske fordele. Det viser en ny undersøgelse fra Københavns Universitet.
Verdens ældste RNA fundet i uldhåret mammut15.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny forskning giver et unikt indblik i mammutternes liv under den sidste istid.
Vilde dyr splitter danskerne – men de fleste siger ’ja tak’ til kronhjorte og hegn12.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny, landsdækkende undersøgelse fra Københavns Universitet viser, at flertallet af danskerne gerne vil opleve flere store dyr i skovene. Og de foretrækker skove med vilde dyr som kronhjorte og bison frem for traditionel naturpleje med kvæg og får. Men én markant minoritet er langtfra begejstrede for natur med hegn og store dyr.
Små digitale benspænd kan bremse spredningen af misinformation11.11.2025 09:08:12 CET | Pressemeddelelse
Ny forskning fra Københavns Universitet peger på en enkel, men effektiv metode til at bekæmpe misinformation på sociale medier: Gør det lidt sværere at dele indhold.
KU samler kræfterne for at styrke forståelsen af verdens kriser11.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Initiativet skal bidrage til en mere kvalificeret offentlig samtale om en verden i hastig forandring.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
