Forskning: Opsigtsvækkende studie med kunstig intelligens kan ændre verdens akutberedskaber

Hver gang Akutberedskabet modtager et sundhedsfagligt 1-1-2 opkald, giver AI-modellen en alarm, når den skønner, at der sandsynligvis er tale om et hjertestop. Det kan den, fordi den er blevet trænet gennem mere end 150.000 opkald og derfor kan genkende beskrivelser og mønstre i samtalen.
”Vi har nu i mere end et år analyseret alle opkald og dermed testet og bevist, at vores AI-model faktisk virker i den virkelige verden og ikke kun i testlaboratoriet. Det er en banebrydende nyhed”, siger Stig Nikolaj Blomberg, som er ph.d.-studerende og arbejder med AI i Akutberedskabet.
Modellen er videreudviklet i tæt samarbejde med den private danske virksomhed ’Corti’, der er førende inden for AI og teknologiløsninger på området, og er nu fuldt implementeret i Akutberedskabet.
Tid er en livsvigtig faktor
Når AI-modellen registrerer risiko for hjertestop, popper en rød alarmboks op på skærmen, og gør den sundhedsfaglige visitator opmærksom på, at der er risiko for hjertestop. Visitatoren kan så spørge grundigt ind til, om det drejer sig om hjertestop. Er det tilfældet, kan visitator hurtigt vejlede den, der har ringet op, i at yde livreddende førstehjælp og straks sende hjerteløbere, en ambulance og akutlægebil med udrykning afsted.
”Hjertestop er de mest tidskritiske opkald, som vi derfor skal reagere hurtigt på. Og netop derfor er det et stort fremskridt, at AI både kan finde flere hjertestop og hurtigere end vi ellers kan. Teknologien skal ikke erstatte et menneske, men være et ekstra sikkerhedsnet. Vores medarbejdere er dygtige, veluddannede og erfarne, og vi skal bruge teknologien til at understøtte den menneskelige faktor”, siger direktør for Region Hovedstadens Akutberedskab, Freddy Lippert.
Stort potentiale på verdensplan
Det velansete amerikanske tidsskrift ’JAMA Network Open’, har netop udgivet den første videnskabelige artikel om resultaterne fra Akutberedskabet. Forskningsprojektet har skabt international opmærksomhed.
”Vi er de første, der har testet og dokumenteret AI i en akut sammenhæng med hjertestop. Selv om AI virker, viser vores undersøgelse også, at vi skal have mere fokus på at få det rigtige samarbejde mellem ’mennesker og maskine’ for at få den fulde effekt. Corti arbejder nu med vores samarbejdspartnere i Sverige, USA og Australien, og vi ser frem til fortsat at udvikle AI-modellen. Det kommer til at ændre hele den måde, vi driver akutberedskab på i Danmark og i resten af verden”, siger Freddy Lippert.
Næste skridt
Ambitionen er at udvikle metoden med brug af AI til at identificere andre tidskritiske akutopkald, som fx stroke og meningitis men også COVID, og desuden også bruge AI på Akutberedskabets Akuttelefon 1813.
Pressekontakt
Via kommunikationskonsulent Anette Fly Haastrup, Mobil: 21 28 34 98:
- Freddy Lippert, læge og direktør for Region Hovedstadens Akutberedskab.
- Stig Nikolaj Blomberg, ph.d.-studerende ved Københavns Universitet og Akutberedskabet, som arbejder med AI.
- Frederik Folke, klinisk professor i kardiologi med særlig fokus på præhospital hjertestop og genoplivning, Akutberedskabet og Københavns Universitet
FAKTA
- AI(artificial intelligence): Er en form for intelligens, som kan bruges i bl.a. telefoner, computere og en række internet services for at hjælpe med at træffe hurtige og intelligente valg.
- AI er fuldt implementeret som standardløsning i Region Hovedstadens Akutberedskab, som årligt modtager ca. 1.800 hjertestopopkald.
- AI-modellen er blevet trænet på over 150.000 opkald, og har dermed lært at genkende de mønstre, der har været i opkald, hvor patienten har fået hjertestop.
- Løsningen er videreudviklet i samarbejde med den private danske virksomhed ’Corti’, der er førende inden for AI og teknologiløsninger på området.
- AI-løsningen og forskningsprojektet vandt i 2020 Digitaliseringsprisen inden for innovation.
Læs mere:
- JAMA Network Open: Udgiver den første videnskabelige artikel om AI i akutområdet den 6. januar 2020. Artiklen bygger på en prospektiv og randomiseret undersøgelse og viser, at AI finder flere hjertestop under samtalen end specialiserede sundhedsfaglige personer med mange års erfaring.
- DSSNET (Dansk Selskab for ledelse i Sundhedsvæsenet), oktober 2020, af Freddy Lippert, ’Kunstig intelligens kan hjælpe fremtidens akutte patienter’.
Billeder
Information om Region Hovedstaden
Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Region Hovedstaden har vedtaget ny råstofplan17.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Regionsrådet har vedtaget en ny råstofplan, der udpeger 12 nye områder og 8 udvidelser af eksisterende områder, hvor der kan hentes råstoffer til bygge- og anlægsarbejde. Ifølge planen skal alternative råstoffer som overskudsjord og genanvendte byggematerialer udgøre mindst 20 procent af regionens samlede forbrug i 2030.
Nu er der landsdækkende hjælp til borgere med selvmordstanker15.12.2025 07:11:04 CET | Pressemeddelelse
Region Hovedstaden lancerer en ny hjemmeside, der giver redskaber til at tackle tanker om selvmord.
Ingen tegn på særlig PFAS-påvirkning fra Accoats skorsten i Kvistgård11.12.2025 13:20:04 CET | Pressemeddelelse
En undersøgelse, der skulle afklare, om borgere i Kvistgård bliver udsat for PFAS fra plastvirksomheden Accoats skorsten, er nu færdig. Den viser, at der ikke er tegn på, at naboer eller ansatte er særligt udsatte for PFAS.
Patienter skal hurtigere have opereret kæber og knæ10.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden har lyttet til hospitalerne og har i budgettet prioriteret 43 mio. kr. til her og nu at forkorte ventetiderne til behandlinger, hvor der stadig er for lange ventetider. Derudover har regionsrådet på næste års budget afsat en pulje på 10,2 mio. kr. og derefter 15,3 mio. kr. varigt til at øge operationskapaciteten og nedbringe ventetider.
Praktiserende læger er blevet mere tilfredse med samarbejdet med hospitalerne5.12.2025 12:50:47 CET | Pressemeddelelse
En undersøgelse af samarbejdet mellem hospitaler og almen praksis i Region Hovedstaden viser overordnet en høj tilfredshed og en positiv udvikling i opfattelsen af samarbejdet hos både praktiserende læger og hospitalslæger. Samtidig er der fortsat er en række forbedringsmuligheder
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

