Forskere modtager 300 mio. kr. – deres projekter skal tackle nogle af verdens største sundhedsproblemer

Fem forskere ved Rigshospitalet, Københavns Universitet og DTU har modtaget hver 60 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til ambitiøse projekter, der adresserer globale udfordringer inden for sundhed eller teknologi.

Hvordan forbedrer vi behandling af vedvarende bakterielle infektioner? Hvordan kan vi i højere grad bruge kosten til at forbedre personers liv og sundhedstilstand? Og hvordan kan vi fremtidssikre vores afgrøder mod bl.a. tørke og dermed sikre en mere stabil og bæredygtig fødevareproduktion?

Det er nogle af de vigtige spørgsmål, som forskere ved Københavns Universitet, Rigshospitalet og DTU vil gøre os klogere på i de kommende fem år, efter de hver har modtaget 60 mio. kr. gennem Novo Nordisk Fondens Challenge Programme. I programmet gives støtte til forskningsprojekter, der søger svar på udfordringer inden for sundhed eller teknologi.

Læs mere om de enkelte projekter her:

120 mio. kr. til forskning i smitsomme sygdomme i fremmarch

Professor skal undersøge tarmbakteriers rolle i kost og sundhed

Novo Nordisk Fonden støtter forskning i modstandsdygtige afgrøder

Bevillingerne er de største individuelle bevillinger til forskning, Novo Nordisk Fonden uddeler.

De fem bevillingsmodtagere er:

Helle Krogh Johansen, professor, Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, Rigshospitalet.

Lars Erik Larsen, professor, Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab, Københavns Universitet.

Tine Rask Licht, professor, DTU Fødevareinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet.

Hans Thordal-Christensen, professor, Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Københavns Universitet.

Michael Broberg Palmgren, professor, Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Københavns Universitet

”De støttede projekter har alle potentiale til at frembringe viden, der kan bidrage til at forbedre menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Jeg vil gerne lykønske bevillingsmodtagerne og ser frem til at følge deres ambitiøse projekter over de kommende år,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Head of Biomed i Novo Nordisk Fonden.

Op til 480 mio. kr. i 2020
Novo Nordisk Fondens Challenge Programme blev etableret i 2014, og siden har fonden årligt uddelt et trecifret millionbeløb til ambitiøse forskningsprojekter med fokus på globale udfordringer inden for skiftende temaer. Fonden har netop åbnet for ansøgninger til Challenge Programme 2020, hvor der uddeles op til 480 mio. kr. fordelt på fire temaer. Læs mere om temaerne og ansøgningsproceduren her

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Michael Broberg Palmgren
Helle Krogh Johansen
Tine Rask Licht
Hans Thordal-Christensen
Lars Erik Larsen

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden bevilger 75 mio. kr. til avanceret forskningsudstyr - fordobler støtten næste år12.12.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden uddeler 75 mio. kr. til forskningsinfrastruktur. Bevillingerne tilfalder forskere ved hhv. Danmarks Tekniske Universitet, Odense Universitetshospital, Aarhus Universitet og Københavns Universitet. Samtidig fordobler fonden sin støtte til 150 mio. kr. i 2020 og udvider programmet til at omfatte en række nye forskningsområder, der afspejler fondens udvidede støtteområder.