Nationalmuseet - Museer, forskning og bevaring

Forskere i vikingetid modtager arkæologiens ’Oscar’

Erik Westerby Prisen går i år til to forskere i vikingetid. Else Roesdahl fra Aarhus Universitet får hovedprisen på 100.000 kr., mens Nationalmuseets Mads Dengsø Jessen modtager et rejse- og forskningslegat på 50.000 kr.

Den største pris inden for arkæologi i Danmark, den prestigefyldte Erik Westerby Prisen, går i år til Else Roesdahl, professor emeritus ved Aarhus Universitet. Hun modtager hovedprisen på 100.000 kroner som anerkendelse for sin livslange indsats inden for forskning og formidling af især vikingetiden samt dansk middelalderarkæologi i bredere forstand.

Nationalmuseets seniorforsker Mads Dengsø Jessen modtager samtidig et rejse- og forskningslegat på 50.000 kroner for sit banebrydende arbejde med projekter om Jelling, Tissø og Gudme samt sit forskningsprojekt om klimatiske kriser i jernalderens Danmark.

Prisen overrækkes torsdag den 12. maj 2022 kl. 14.30 i Nationalmuseets Festsal af Rane Willerslev, der er formand for Erik Westerby-Fondet og direktør for Nationalmuseet.

Else Roesdahl har skrevet speciale om vikingeborgen Fyrkat ved Hobro, som hun selv har været med til at undersøge. Siden 1996 har hun været professor på Aarhus Universitet med speciale i vikingetid, hvilket har resulteret i mange publikationer, herunder bøgerne Danmarks Vikingetid og Vikingernes Verden, der begge er udkommet i flere oplag og oversat til flere sprog. Else Roesdahl blev i 2007 ridder af Dannebrogordenen af 1. grad.

Mads Dengsø Jessen har som udgravningsleder i 2009-2011 været med til at finde det nye palisadeanlæg i Jelling, der dokumenterer en større geografisk udbredelse af Jellingmonumentet. De seneste år har han forsket i førkristne kultpladser og i sammenhængen mellem landbrugets udvikling og klimatiske kriser i jernalderens Danmark.

Fakta om prisen

Erik Westerby-Fondet er oprettet til minde om Erik Westerby (1901-1981), der ydede en banebrydende indsats ved udforskningen af den ældre stenalders levn i Danmark. Fondet har uddelt Erik Westerby Prisen næsten hvert år siden 1983.

Tidligere modtagere af Erik Westerby Prisen:

2021: Andres S. Dobat, lektor og ph.d. ved Aarhus Universitet og adjungeret kurator ved Moesgaard Museum, Torben Trier Christiansen, museumsinspektør, ph.d. ved Nordjyske Museer og Peter Jensen Maring, Ph.d. ved Moesgaard Museum og Aarhus Universitet

2020: Ingen uddeling

2019: Lis Helles Olesen, arkæolog, museumsinspektør på Holstebro museum (samt et opmuntringslegat på 20.000 kroner til Peter Jensen)

2018: Poul Otto Nielsen, arkæolog, mag. art., overinspektør på Nationalmuseet

2017: Kristian Kristiansen, professor, dr.phil. i arkæologi og bronzealderekspert, Göteborg Universitet

2016: Lutz Klassen, dr. phil., forskningsleder ved Museum Østjylland

2015: Finn Ole Sonne Nielsen, arkæolog, mag. art., museumsinspektør ved Bornholms Museum

2014: Berit Valentin Eriksen, professor, dr. habil., forskningschef ved Center for Baltisk og Skandinavisk Arkæologi ved Gottorp Slot

2013: Ingen uddeling

2012: Bjarne Grønnow, arkæolog, ph.d., forskningsprofessor på Nationalmuseet

2011: Mogens Bencard, kunsthistoriker og arkæolog, mag.art., tidligere leder af Den Antikvariske Samling i Ribe (1961-1980) og tidligere direktør for samlingerne på Rosenborg Slot (1980-1998)

2010: Claus von Carnap-Bornheim, arkæolog, professor, dr. habil, leder af Stiftung Schleswig-Holsteinische Landesmuseen Schloss Gottorf

Else Roesdahl. Foto: Rogvi Johansen
Mads Dengsø Jessen

Information om Nationalmuseet - Museer, forskning og bevaring

Nationalmuseet - Museer, forskning og bevaring

Nationalmuseet er Danmarks kulturhistoriske hovedmuseum. Det ligger i Prinsens Palæ i København, hvor det har haft adresse siden 1849.

Nationalmuseet består foruden af besøgsstedet i København også af en forsknings-, samlings og bevaringsafdeling, der tager sig af konservering og bevaring af Danmarks kulturskatte samt forskning i både kulturhistoriske og naturvidenskabelige emner.

Der er 18 besøgssteder knyttet til Nationalmuseets organisation, som Rane Willerslev er direktør for.

Følg pressemeddelelser fra Nationalmuseet - Museer, forskning og bevaring

Flere pressemeddelelser fra Nationalmuseet - Museer, forskning og bevaring