Forskere er enige: Kemikalier i vores fødevareemballage forurener vores mad og udgør en sundhedsfare

Forskere over hele verden er nu med til at rejse alvorlige bekymringer om brugen af kemikalier i plastikemballage og andre fødevarekontakt emballager. Den videnskabelige konsensuserklæring ‘Impact of Food Packaging Chemicals on Human Health’, ledet af Food Packaging Forum er baseret på mere end 1000 peer-reviewed undersøgelser om emnet, i tidsskriftet Environmental Health. Heri belyser forskere effekterne af kemikalier fra fødevarekontaktemballage på menneskers sundhed. Fødevareemballager, der består af både plastik, papir og karton.

Den danske organisation, Plastic Change, står sammen med 160 organisationer fra hele verden og har som reaktion på forskernes konsensuserklæring netop offentliggjort en fælles bekymringserklæring, ‘A Declaration of Concern and Call to Action Regarding Plastics, Packaging, and Human Health' med opråb til politikere og industri om at tage kemikalier i emballage alvorligt og ty til handling. Konsensuserklæringen fra det videnskabelige miljø blev i tirsdags publiceret i tidsskriftet Environmental Health, hvor de rejser grund til bekymring for effekterne af kemikalier fra fødevarekontaktemballage på menneskers sundhed.

Konsensuserklæringen udtrykker klart at:

• Cirka 12.000 forskellige typer kemikalier bruges i emballage og andre former for fødevarekontaktmaterialer
  • Kemikalier migrerer fra emballagen og ind i vores mad og drikke
  • Flere af disse kemikalier er farlige for menneskers helbred: eksponering af disse kemikalier kan føre til kræft, hjertesygdom, inflammatorisk tarmsygdom, kronisk inflammatorisk ledsygdom (reumatoid arthritis), genotoksicitet, kroniske sygdomme (såsom åreforkalkning, diabetes, hjerte-kar-sygdomme) og autoimmune sygdomme
  • Flere af disse kemikalier testes aldrig for effekter på menneskers helbred
  • For de fleste af disse kemikalier fremgår deres tilstedeværelse i emballagen ikke

Desuden viser forskningen af mange af disse kemikalier, inklusive ftalater, bisphenoler og PFA’er, bruges i engangsemballage, lavet af plastik, men også papir og karton.

Derfor underskriver mere end 160 organisationer verden over bekymringserklæringen og opfordrer politikere og industri til at beskytte folkesundheden og miljøet ved at:

• Sørge for, at alle kemikalier, der anvendes i fødevareemballage, er fuldt sporbare og offentliggøres
  • Fjerne alle skadelige kemikalier i fødevareemballage og sørge for at de ikke bliver erstattet med andre skadelige kemikalier
  • Sikre politiske indsatser, der understøtter en overgang fra engangsemballage, der indeholder skadelige kemikalier til genbrugs- og påfydningsemballage, der er fri for skadelig kemi