Forskellen mellem mænds og kvinders pensionsopsparing vokser

Mænd havde i gennemsnit en 35 procent større pensionsopsparing end kvinder ved udgangen af 2021, viser nye tal fra Topdanmark.

Vivian Byrholt, koncerndirektør for Topdanmark Liv & Pension, peger på, at mænd har en tendens til at tage højere risiko end kvinder, når de investerer.

2021 bød på usædvanligt høje afkast til pensionskunder, og det ses tydeligt på formuernes størrelse.

Der er dog stor forskel på, hvor meget mænd og kvinders pensionsopsparing i gennemsnit voksede med, viser nye tal fra Topdanmark.

Blandt selskabets kunder lå kvinders gennemsnitlige pensionsopsparing på 531.200 kroner ved udgangen af 2021, mens den for mænd var 719.500 kroner.

Dermed steg forskellen mellem mænd og kvinders gennemsnitlige pensionsopsparing fra 153.000 kroner i 2020 til 188.300 kroner i 2021. Det svarer til, at mænd i gennemsnit havde en 35 procent større pensionsopsparing end kvinder.

”Forskellen mellem mænd og kvinders pensionsopsparing vokser, og det er bekymrende set i lyset af, at kvinder lever omkring fire år længere end mænd,” siger Vivian Byrholt, koncerndirektør for Topdanmark Liv & Pension.

”En af forklaringerne er, at mænd har en tendens til at tage højere risiko end kvinder, når de investerer, og det bliver mændene belønnet for i et godt investeringsår. Samtidig er det ofte kvinder, der holder mest barsel eller arbejder på nedsat tid, og det har betydning for indbetalingerne til pension i løbet af et arbejdsliv,” siger Vivian Byrholt.

”Vi er langtfra i mål”
Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik ligger løngabet mellem mænd og kvinder med et højt kvalifikationsniveau på 11,9 procent på det private arbejdsmarked, i kommuner og i regioner på 11,6 procent og i statens tjeneste på 3,9 procent.

Blandt Topdanmarks kunder indbetaler kvinder i gennemsnit 38.700 kroner om året til deres pensionsopsparing, mens mænd indbetaler 47.400 kroner i gennemsnit.

”Vi oplever, at kvinder har mere fokus på pension end tidligere, og det er meget positivt. Men som tallene viser, er vi langtfra i mål, og det vil vi gerne gøre opmærksom på her på kvindernes internationale kampdag,” siger Vivian Byrholt.

”Og så er det naturligvis ikke noget, de fleste går og tænker på i det daglige, men i tilfælde af skilsmisse risikerer kvinder at være dårligst stillet økonomisk. Det kan derfor være en god ide at oprette en ægtepagt, der gør det muligt at dele kapital- og ratepensioner ved skilsmisse og kompensere for, hvis den ene har sparet mindre op i pension på grund af en periode med deltid eller barsel,” tilføjer hun.

Topdanmark-kunder har adgang til og får rabat på onlineværktøjet TestaViva, der gør det let at oprette juridiske dokumenter som for eksempel en ægtepagt.

7 råd til en bedre pensionsopsparing

• Start med at indbetale i en ung alder – når du får dit første faste job. Tidlige indbetalinger giver mere i rentes-rente effekt og kan derfor give lidt ekstra til at forsøde tilværelsen, når du bliver pensionist.
  • Vælg så høj en investeringsrisiko, som du er komfortabel med – særligt mens du er ung, og der er mange år til, at du skal bruge pengene. For ældre, der snart skal bruge pengene, kan det være relevant med en lavere risiko – spørg dit pensionsselskab til råds.
  • Indbetal ekstra: For de fleste vil en indkomst i pensionisttilværelsen på 70-80 procent af deres indkomst på arbejdsmarkedet, være det, der skal til, for at man kan opretholde sin nuværende levestandard som pensionist. For at få det, skal den samlede pensionsindbetaling være ca. 18-20 procent af bruttolønnen gennem hele arbejdslivet.
  • Barsel (afhængig af overenskomst) kan koste på pensionsopsparingen. Hvis kvinder og mænd deler barslen mere ligeligt, vil det ofte være en fordel for kvindernes pensionsopsparing.
  • Flere kvinder end mænd arbejder på deltid, hvilket typisk medfører en lønnedgang og dermed mindre pensionsindbetalinger. Du kan overveje, om du kan betale mere ind til pension i den periode, hvor du arbejder på deltid, eller – hvis du er i et parforhold - om I kan indbetale nogle af jeres fælles penge på din pensionsopsparing i perioden.
  • Opret evt. et testamente eller en ægtepagt, hvor I kan bestemme, hvordan for eksempel pensionen skal opdeles ved skilsmisse. Her kan der bl.a. kompenseres for, hvis den ene part har varetaget nogle flere familiepligter og for eksempel har arbejdet mindre i en periode.
  • Søg rådgivning: Når det kommer til din pensionsopsparing, er der ikke en facitliste – det vigtigste er blot at komme i gang. Dit pensionsselskab eller en uvildig rådgiver kan hjælpe dig på vej, så du får en idé om, hvordan din økonomi vil se ud, når du går på pension. På den måde har du mulighed for at komme i gang i tide.

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Kunde får 230.000 kroner mere udbetalt: Topdanmark sænker prisen på bæredygtig pension12.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark går nu forrest i branchen og sænker prisen på selskabets Formålspension, der har ekstra vægt på ansvarlige og bæredygtige investeringer. I praksis sker det ved, at Topdanmark nedsætter ÅOP’en fra før op til 0,97 procent til op til 0,82 procent for pensionsproduktet. Nøgletallet, som står for årlige omkostninger i procent, viser den pris, som kunder betaler for at få administreret og investeret deres midler. Det bruges typisk til at sammenligne produkter og priser på tværs af selskaber, og det angiver årlige omkostninger som en procentsats af størrelsen på den samlede opsparing. Umiddelbart lyder en reducering på 0,15 procentpoint måske ikke af meget, men en kunde der har valgt “Formålspension Grøn omstilling”, og som har den mest udbredte investerings- og risikoprofil, sparer nu over 230.000 kroner*. Det er penge, som i stedet kan udbetales. ”Set over et helt pensionsforløb, fra kunden starter sin indbetaling til at pengene senere udbetales i en årrække, er det rigtig, rigti