Forsikringsselskab i opråb under skybrud: Brems skaderne før de bliver altødelæggende

Et område med kraftig regn bevæger sig lørdag over den østlige del af landet. Arkivfoto

Lige nu tikker det ind med skadesanmeldelser hos et af landets største forsikringsselskaber Topdanmark efter kraftig regn og lokale skybrud.

Det medfører for første gang i år ekstraordinært pres på telefonerne som følge af skybrud, og selskabet har siden fredag aften sendt akut skadeservice ud for at hjælpe kunder fra især Midtjylland og Nordjylland.

"Lørdag og søndag er det de østlige egnes tur til at blive ramt, og vi forventer, at antallet af anmeldelser vil blive firedoblet i løbet af de næste par dage. Det er blot et spørgsmål om tid, før skadesanmeldelser også for alvor tikker ind fra kunder på Fyn og Sjælland. Her til formiddag blev der noteret dobbeltskybrud i Roskilde, og vi har allerede måttet rykke ud med akut skadeservice hos kunder fra området, som står med oversvømmede kældre, hvor der er behov for at pumpe vandet ud hurtigst muligt,” siger Helene Vogt Ibsen, skadechef og boligansvarlig i Topdanmark.

“Hvis der trænger vand ind i boligen, er det enormt vigtigt at få det pumpet hurtigt væk for at minimere risiko for fugt og skimmelsvamp. Selv mindre skader kan sagtens udvikle sig til at blive mere alvorlige, hvis der ikke sættes hurtigt ind. Vi har kunder, der bor i områder i det nordvestlige Sjælland, hvor der siden midnat er faldet mere regn, end der typisk gør i løbet af hele august,” siger hun.

Indsætter ekstra bemanding
Tommelfingerreglen er, at den almindelige husforsikring dækker skader på huset, hvis vandet ikke kan løbe væk der, hvor det normalt gør, eksempelvis hvis der er så stort pres på kloakledningerne, at vandet løber tilbage og kommer op igennem gulvafløb og toiletter.

Desuden dækker mange forsikringsselskaber også udgifter til at få pumpet vand væk. Forsikringen vil normalt dække “rimelige og nødvendige udgifter”, der forebygger yderligere skader, blot kunder gemmer kvitteringen.

“Vi har allerede nu besluttet, at vi sætter ekstra bemanding ind på telefonerne, så vi er klar til at hjælpe med efterslæbet af anmeldelser, da vi af erfaring ved, at der typisk går flere dage, før de for alvor tikker ind, når kunder har fået overblik over omfanget af ødelæggelser,” siger Helene Vogt Ibsen.

Et skybrud defineres som mere end 15 millimeter regn i løbet af 30 minutter. En opgørelse fra Topdanmark viser, at 55 procent af alle regn- og skybrudsskader sidste år blev anmeldt i juli og august.

Sådan bremser du skybruds- og regnskader

Mens det regner:

Flyt ting, der står i vand, op, hvor der er tørt – evt. ved at klodse dem op

• Forsøg at fjerne vandet bedst muligt
  • Fjern våde gulvtæpper og lignende
  • Vask tøj, du plejer at vaske, og send resten til rens
  • Hvis skaderne omfatter kloakvand, skal du ringe efter professionel hjælp.
  • Kloakvand er sundhedsskadeligt og skal håndteres af professionelle.
  • Ring efter professionel hjælp - fx et skadeservicefirma via din forsikring, hvis du ikke selv kan begrænse skaden

Når vandet er væk:

• Åbn døre og vinduer for at sikre optimal udluftning
  • Køb eventuelt en ventilator for at skabe gennemtræk
  • Tøm skuffer, skabe og lignende, så fugten ikke ødelægger indholdet
  • Har du en affugter, kan den være god at bruge i små rum - for lukkede døre og
  • Skriv gerne en liste over ødelagte ting med navn, model, alder, nypris og forventet erstatningsbeløb
  • Smid ikke ødelagte ting ud, før du har talt med dit forsikringsselskab
  • Tag billeder eller video af det, der er ødelagt

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Mere end hver tredje er bekymret for, at klimaforandringer forringer værdien af boligen6.9.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Ødelagte tage, oversvømmede gulve og fugtskader i huset. ­­­ Klimaforandringer er ikke noget, der kun sker ude i fremtiden – de er her allerede og fylder i stigende grad i folks bevidsthed, når de skal finde drømmeboligen. En ny undersøgelse, som analysebureauet Norstat har foretaget for Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, viser, at mere end hver tredje husejer (37 pct.) ville være bekymret for, at konsekvenserne af klimaforandringer på sigt vil påvirke boligens værdi negativt, hvis de skulle købe nyt hus. “Vi oplever, at klimaforandringer fylder mere og mere i vores kunders bevidsthed, herunder når de skal vælge bolig. Det er der ikke noget at sige til, efter at de senere år har budt på en række vejrekstremer. Senest oplevede vi i forrige weekend, hvordan kraftig regn medførte vandskader med oversvømmede kældre og ødelagte ejendele,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. Forrige weekends voldsomme vejr forårsagede godt 800 skadesanmeldelser hos Topdanm