Forsikringsselskab deler millionoverskud

OVERSKUDSDELING: GF Forsikrings medlemmer får glæde af mere end 215 millioner kroner efter et coronaår, der har rykket rundt på fordelingen af skader.
ET ÅR MED FÆRRE BILSKADER: Coronarestriktionerne har betydet færre biler på vejene, og det har bl.a. bidraget til et fornuftigt regnskab hos GF Forsikring. Samlet set deler medlemmerne mere end 215 millioner kroner i 2021. (Foto: Stock, GF-arkiv)

2020 er blevet kaldt et år, der bare skal overstås. Men på trods af et på mange måder turbulent coronaår så kan forsikringstagerne i det medlemsejede GF Forsikring glæde sig over at dele et overskud på mere end 215 millioner kroner.

Regnskabet for det forgangne år er gjort op, og selskabets 300.000 medlemmer får i denne uge besked om, hvad overskudsdelingen konkret betyder for dem hver især i kroner og øre.

- 2020 har generelt budt på færre bilskader end normalt, fordi mange har arbejdet hjemmefra, og vi har også været forskånet for store vejrskader i årets løb. Samtidig har coronasituationen også betydet færre indbrud de fleste steder i landet på grund af hjemmearbejde, fortæller Jan Parner, adm. direktør i GF Forsikring, og han fortsætter:

- Omvendt har vi ikke overraskende haft flere udgifter til rejseforsikringen end normalt. Men samlet set betyder det, at der i år er en pæn overskudsdeling til vores medlemmer.

Et solidarisk princip
GF er ejet af medlemmerne, og siden GF Forsikrings første leveår i 1960'erne har grundideen været, at medlemmer - og ikke aktionærer - skulle dele årets overskud. Derfor er GF’s overskudsdeling også solidarisk. Jo færre skader, jo mere i overskud til alle, og det betyder, at har man haft en skade i løbet af året, så får man alligevel del i overskuddet.

Rent praktisk foregår det på den måde, at den enkeltes andel af overskuddet trækkes fra prisen på forsikringerne, efterhånden som de fornys i 2021.

Samlet set er overskudsdelingen i GF Forsikring i 2021 på mere end 215 millioner kroner mod over 190 millioner kroner året før.

GF Forsikring er et af Danmarks største medlemsejede forsikringsselskaber, ejet af sine mere end 300.000 medlemmer via lokale forsikringsklubber rundt om i landet.

Fakta om årets overskudsdeling
Overskuddet på bilforsikringen gøres op lokalt i den enkelte forsikringsklub og svinger derfor fra område til område - landsgennemsnittet er 14 procent. Privat- og erhvervsforsikringer gøres op på landsplan på tværs forsikringsklubberne, og her er overskudsdelingsprocenten 4.

Mere information om GF's overskudsdeling findes på gfforsikring.dk/overskudsdeling