Forsikrings- og pensionsvirksomheder: Ny energiø kan blive en gamechanger for den grønne omstilling og eksport

Regeringen og et flertal i Folketinget har i dag meldt rammerne ud for den kommende energiø i Nordsøen. Det er lovende - både for et mere grønt Danmark og for at få erhvervslivet involveret. Forsikrings- og pensionsbranchen står klar til at løfte opgaven både med finansiering og know-how – og glæder sig over, at samarbejde på tværs af offentlig og privat er helt central i aftalen.

Havvind er en dansk styrkeposition. En stor eksportsucces. Og en afgørende faktor i den grønne omstilling. Og med etableringen af en energiø kan Danmark løfte potentialet for havvind og grøn el op på et nyt niveau, mener de danske forsikrings og pensionsvirksomheder.

- Beslutningen om en energiø er et helt håndgribeligt bevis på, at Danmark vil en ambitiøs grøn omstilling. Energiøen kan på sigt udvide vores eksportmuligheder, for verden leder efter nye løsninger på klimaproblemerne. Det er en grøn gamechanger, siger Kent Damsgaard, adm. direktør i Forsikring & Pension.

Regeringen og Folketingets partier opnåede i sommeren 2020 enighed om, at der skulle etableres energiøer omkring Danmark - og nu har de så fastlagt rammerne for at realisere dem.

- Nu har vi fået rammerne for energiøen på plads, så de høje grønne ambitio-ner faktisk kan blive til virkelighed. Med den kæmpe anlægssum på 210 mia. kr. er det helt centralt, at dagens aftale lægger op til et tæt samarbejde mellem offentlige og private aktører. Vores branche er klar. Vi håber, at tanken om tværgående partnerskaber også vinder fodfæste i nogle af de andre store klima- og energibeslutninger, der står for døren, siger Kent Damsgaard.

- Hvis vi skal reducere CO2-udslippet, så er vejen frem mere grøn el. Og vi skal have en infrastruktur, der kan understøtte den grønne energis udbredelse i Danmark, så den kan komme helt ud i stikdåserne hos hr. og fru Jensen. Hvis det gøres rigtigt, så har det store erhvervspolitiske perspektiver med grøn eksport til kunder over hele verden, siger direktøren.

Den danske pensionsbranche har på verdensplan foreløbigt investeret 176 mia. kr. i grønne investeringer og forventer samlet at bidrage med i hvert fald yderligere 300 mia. kr. frem mod 2030.

Kent Damsgaard, adm. direktør

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?