Fornuftig tidlig julegave til danske forbrugere og virksomheder

TEKNIQ Arbejdsgiverne er glade for, at et bredt flertal i Folketinget i dag er blevet enige om en stimuliaftale, der blandt andet omfatter udbetalingen af resten af danskernes indfrosne feriepenge og en eksportpakke.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Der var gode nyheder til både den enkelte dansker og dansk erhvervsliv, da regeringen, Venstre, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet i dag kunne præsentere en stimulipakke. Pakken skal holde hånden under både dansk økonomi og danske virksomheder og omfatter blandt andet udbetalingen af de sidste to ugers indefrosne feriepenge til marts.

”Jeg synes, det er positivt, at danskerne nu får adgang til det, der jo reelt set er deres egne penge. Vores håb er så, at mange vil bruge feriepengene, sammen med de allerede eksisterende tilskudspuljer, på grønne initiativer – som eksempelvis energirenovering af deres boliger. På den måde kan det også blive en tiltrængt håndsrækning til den grønne omstilling,” siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Aftalen inkluderer også en eksportpakke på 1,7 mia. kroner fordelt over 2021-2023, som blandt andet bruges på at styrke forskellige eksportinitiativer, der kan udbrede grønne, danske løsninger til resten af verden.

”Det er rigtigt set at bakke op om ikke mindst de mange industrivirksomheder, som baserer en stor del af deres omsætning på eksport. Virksomheder, der måske slet ikke har mærket den fulde effekt af coronakrisen endnu,” siger Troels Blicher Danielsen.

Af samme årsag glæder han sig også over, at regeringen og de øvrige aftalepartier ligeledes er blevet enige om at forlænge de eksisterende hjælpepakker med yderligere en måned frem til februar 2021.

”Vi kan jo se, at coronapandemien i høj grad stadig sætter sit præg på Danmark, og det er vigtigt at de virksomheder, som er allerhårdest presset, ikke hele tiden skal gå og frygte, at tæppet bliver trukket væk under dem, mens vi alle går og venter på en vaccine,” siger Troels Blicher Danielsen.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 72 14 20 17

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.