Ingeniørforeningen, IDA

Fornuftig it-adfærd skal på skoleskemaet

Del
Både blandt it-eksperter og i befolkningen generelt er der et massivt ønske om, at skoleelever modtager løbende undervisning i, hvordan de beskytter sig selv på nettet
 

Mange børn får deres første smartphone allerede omkring 3. klasse og har dermed adgang til internettet og sociale medier, der i dag er det rene slaraffenland fyldt med lokkende tilbud om underholdning. På overfladen ser det hele gratis og tilforladeligt ud, men det kræver en fornuftig tilgang og en fornuftig voksens impulskontrol, hvis børnene skal undgå at falde i nogle af de mange fælder, der er på nettets skyggesider, og i det hele lære at opføre sig ordentligt.

Derfor bør eleverne i folkeskolen undervises i, hvordan de skal navigere på nettet. Det mener hele 94 procent af IDAs it-professionelle. Og de er fuldkommen på linje med 83 procent af danskerne i en undersøgelse lavet af IDA i forbindelse med den nationale cybersikkerhedsmåned her i oktober.

IDAs it-sikkerhedsekspert Jørn Guldberg mener, at det er helt afgørende, at børn lærer en stribe tommelfingerregler, som sikrer dem mod at komme galt afsted. Det gælder alt fra mobning, chikane og krænkelser til tyveri af data eller identitet og økonomisk udnyttelse.

”Børn skal lære at være kritiske overfor gratis tjenester som TikTok, Snapchat og diverse spilplatforme. De bør også lære, hvordan man gør det sværere at overvåge deres færden på alverdens hjemmesider. Helt på linje med at børn skal kende færdselsreglerne i trafikken, bør vi også klæde dem ordentligt på, før de for alvor kaster sig ud i den digitale verden, når de får deres første tablet eller smartphone,” siger han.

Ifølge Jørn Guldberg kan det være lettere sagt end gjort. I forbindelse cybersikkerhedsmåneden lancerer IDA i samarbejde med Museet ENIGMA, Børns Vilkår og Center for Cybersikkerhed derfor et lettilgængeligt undervisningsmateriale ”Bliv cybersikker med Emma”, der tager udgangspunkt i 100 år gamle citater fra selveste Emma Gad.

”Det giver både et historisk indblik og ruster eleverne til at tænke sig om en ekstra gang. Ideen er at indføre eleverne i helt almindelig takt og tone i den digitale verden, og samtidig udstyres de med helt basale sikkerhedsfærdigheder,” siger Jørn Guldberg, der håber, at både lærere og forældre vil benytte sig af materialet.

Synes du, det burde være obligatorisk for skoleelever at modtage løbende undervisning i, hvordan de beskytter sig selv på nettet?

 

It-professionelle

Danskerne

Ja

94 %

83%

Nej

4 %

8%

Ved ikke

2 %

9%

Ønsker ikke at svare

0 %

0%

I alt

100 %

100 %

* 83 procent af befolkningen mener, at it-sikkerhed, færdselsregler og god opførsel på nettet skal på skemaet i folkeskolen. Userneeds har har for IDA spurgt 1.011 danskere.

* 94 procent af IDAs it-professionelle mener, at it-sikkerhed, færdselsregler og god opførsel på nettet skal på skemaet i folkeskolen. IDA har spurgt 764 it-professionelle.
 
 

Kontakter

Ulrik Frandsen 23 65 09 69

Billeder

Links

Information om Ingeniørforeningen, IDA

Ingeniørforeningen, IDA
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V

33 18 48 48http://ida.dk/

 

 
 
 
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye