Formand og forbundsledelsen genvalgt på 3Fs kongres

Forbundsformand og forbundsledelsen i 3F blev tirsdag genvalgt med stående applaus fra de 729 delegerede på 3Fs kongres. ”Vi fortsætter den linje, der er lagt – et stærkt 3F og et vedkommende 3F. Med argumenterne i orden og den danske model i ryggen,” siger forbundsformand Per Christensen.

De 729 delegerede har talt. Tirsdag blev den samlede forbundsledelse i 3F genvalgt på 3Fs femte, ordinære kongres i Aalborg. Det skete med stående bifald fra salen.

”Det er et kæmpe privilegium at være en del af ledelsen af vores forbund og det fællesskab på over en kvart million medlemmer, som det hele handler om,” udtaler forbundsformand Per Christensen på vegne af de valgte.

I den kommende kongresperiode fortsætter indsatsen for bl.a. at sikre værdig tilbagetrækning, bekæmpe den stigende ulighed og sikre et trygt dagpengesystem.

Der vil være fokus på sikkert arbejdsmiljø, uddannelse, organisering og overenskomstdækning. Dertil kommer en stærk indsats mod social dumping og en socialt fair og ambitiøs grøn omstilling.

”Vi fortsætter den linje, der er lagt af kongressen – et stærkt 3F og et vedkommende 3F. Med argumenterne i orden og den danske model i ryggen. Jeg glæder mig til arbejdet,” siger Per Christensen.

Den kongresvalgte forbundsledelse i 3F består af:
- forbundsformand Per Christensen
- næstformand Tina Christensen
- forbundssekretær Henning Overgaard
- forbundssekretær Søren Heisel
- hovedkasserer Ulla Sørensen

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse

Formanden for 3F Byggegruppen reagerer skarpt oven på de tumultariske scener, der i dag har udspillet sig omkring en byggeplads på Nørrebro i København. ”Hvis der er tale om overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, så tager vi skarpt afstand fra dette og opfordrer folk til omgående at vende tilbage til deres arbejde. Vi har også gjort vores afdelinger opmærksomme på dette,” siger Claus von Elling, gruppeformand for 3Fs Byggegruppen. Ifølge medieoplysninger var en gruppe mennesker samlet i morges, fordi en faglige sekretær fra Dansk El-Forbund og en stilladsarbejder søndag var blevet slået ned, da de ville dokumentere ulovlige arbejdsforhold på byggepladsen. Senere på formiddagen udviklede begivenhederne sig til tumult, da der blev kastet med genstande og et stiillads blev væltet. Politiet er ved at danne sig et overblik over, hvad der præcist er foregået. Claus von Elling understreger, at man endnu ikke ved, hvem der står bag de voldsomme handlinger. Han udtaler sig alligevel om dem, da