Forlængelse af COVID-19-produkter: Coronaramte virksomheder kan fortsat søge lån og garantier hos Vækstfonden og EKF

Siden starten af marts 2020 har Vækstfonden og EKF Danmarks Eksportkredit kunnet yde en række lån og garantier, der skal bidrage til at holde hånden under danske virksomheder igennem coronakrisen. Produkterne stod til at udløbe pr. 28. februar 2021, men de er netop blevet forlænget til 30. april 2021.

EKF og Vækstfonden har som led i Regeringens og Folketingets hjælpepakker til erhvervslivet kunnet yde en række lån og garantier til danske virksomheder. Formålet har været at sikre likviditet til virksomhederne i en presset tid, hvor nedlukningerne har skabt tørke i ordrebøgerne, mens der stadig har været faste udgifter til leverandører, husleje og løn. Samtidig kan ordningerne sikre virksomhederne et stærkere afsæt, når samfundet skal løbes i gang igen efter krisen.

Ordningerne stod til at udløbe den 28. februar 2021, men regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har netop forlænget dem til den 30. april 2021.

”Det er godt set af parterne bag aftalen at forlænge ordningerne. Selvom vaccinerne skaber optimisme, så ser det ud til, at corona vil skabe en udfordrende situation for eksportvirksomhederne lidt endnu. I EKF har vi indtil videre sikret nye lån til coronaramte virksomheder for over 2,5 mia. kr. under krisen, og jeg vil opfordre alle de eksportvirksomheder, der lider omsætningstab og kæmper med likviditeten, til at tage fat i os,” siger Thomas Hovard, chief commercial officer i EKF.

Jens Mølby, Senior Vice President for Vækstfondens udlånsforretning:
”Med garantierne kan vi komme bredt ud i markedet og være med til at spænde et sikkerhedsnet ud under coronaramte virksomheder. Coronaen har desværre ikke sluppet sit tag i os endnu, og derfor er det afgørende, at Regeringen og partierne bag aftalen nu forlænger mulighederne. Vækstfonden har allerede stillet COVID-garantier til mere end 540 virksomheder i hele landet, for samlet over 6 mia. kr. Så har man behov for bankfinansiering, skal man ikke tøve med at tænke vores garantier med som en mulighed.”

Om EKF’s ordninger
Likviditetskaution til SMV’er: EKF kan tage 90 pct. af bankernes risiko på nye lån til eksporterende SMV’er, der har lidt eller forventer at lide et omsætningstab på minimum 30 pct. som følge af coronakrisen.

Likviditetskaution til store virksomheder: EKF kan tage 80 pct. af bankernes risiko på nye lån til store eksportvirksomheder, der har lidt eller forventer at lide et omsætningstab på minimum 30 pct. som følge af coronakrisen.

Garantiramme til kreditforsikring: Løber fortsat frem til 30. juni 2021. EKF kan tage størstedelen af risikoen på de private kreditforsikringsselskabers forsikringer af samhandel mellem virksomheder. Det gælder både indenlandsk og udenlandsk samhandel.

Om Vækstfondens ordninger
Vækstfonden har ligesom EKF, mulighed for at stille garantier til små og mellemstore virksomheder samt store virksomheder. For SMV’er kan Vækstfonden stille garanti for nye lån, driftskreditter og garantier til små og mellemstore virksomheder, der oplever eller forventer at opleve et omsætningstab på minimum 30 pct. som følge af spredningen af COVID-19. Vækstfonden tager ligeledes 90 pct. af bankens risiko. Til store virksomheder kan Vækstfonden tage 80 pct. af bankens risiko, til de virksomheder som forventer et omsætningstab på mindst 30 pct.

Læs mere om Vækstfondens garantiordning her.

For pressehenvendelser, kontakt:
Vækstfonden: Kommunikationsrådgiver, Cecilie Idun Andersen: +4531930573 eller e-mail: cea@vf.dk
EKF: Senior Communications Consultant, Morten Wium Olesen: +4528191122 eller e-mail: mol@ekf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

NIL Technology henter 200 mio. kr. i finansiering: Dansk nanoteknologi skal sælges til verdens største smartphone-brands24.2.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

NIL Technology er en dansk nanoteknologivirksomhed, der står foran et internationalt gennembrud. Ambitionen? Virksomhedens nanoteknologi vil være at finde i stort set alle de førende brands af smartphones inden for de næste par år. Med en finansiering på 200 mio. kr. i ryggen fra bl.a. Jolt Capital, Vækstfonden, NGP Capital og EIC Fund, sætter NIL Technology fart på det, der skal være et internationalt gennembrud af de helt store.

Humdakin: Ung iværksætter har skabt bæredygtigt rengøringseventyr17.2.2021 08:12:00 CET | Pressemeddelelse

Bæredygtige rengøringsmidler, som samtidig er effektive og giver en lækker duft, var en mangelvare i det private hjem. Derfor fik Camilla Schram idéen til at lancere Humdakin, der skulle bidrage med miljørigtige og allergivenlige rengøringsprodukter til hjem, hvor bæredygtighed og design er i højsæde. Virksomheden er nu klar til at vækste yderligere på verdensplan med finansiering fra Vækstfonden.

Ny genstartspulje åben: De første penge på vej ud at arbejde hos danske virksomheder15.2.2021 13:30:00 CET | Pressemeddelelse

Det nye tiltag, Genstartsfonden, som oprettes ved et statsligt kapitalindskud i Vækstfonden, er nu åben. Dermed skal Vækstfonden sende 3 mia. kr. ud til danske virksomheder i form af ansvarlig lånekapital og egenkapital. Vækstfonden arbejder allerede på konkrete sager for mere end 200 mio. kr., og det er vigtig kapital, der skal sikre, at virksomhederne får iværksat de rigtige investeringer ovenpå Coronakrisen.