Forlængede restriktioner = forlængede behov for støtte til turistbus- og taxibranchen

Desværre må vi med restriktioner stramme nettet endnu engang om corona-smitten. Desværre betyder dette, at nettet strammes om turistbus- og taxi-vognmændene. Disse har nu mere end nogensinde før brug for mere hjælp.

Turistbusserne har længe råbt på hjælp, og det kan nemt drukne i de mange øvrige brancher, der råber op, men det ændrer ikke på vigtigheden af turistbussernes situation, der i dag har tabt mere end 80 % af omsætningen. De nuværende hjælpepakker sikrer desværre ikke hjælp til de turistbusvognmænd, der primært kører danske grupper rundt i Danmark, hvilket en stor del af de små og mellemstore danske turistbusvognmænd lever af. Hvis turistbusserne skal stå til rådighed, når en vaccine og en indkapslet corona sætter samfundet i gang igen, skal de op og stå forrest i køen til mere hjælp.

Alle kan se, at arrangementer, rejser og ture aflyses, men man må ikke overse, hvad det betyder for turistbusserne. Det kan være, man ser en turistbus i trafikken, der kører en børnehave eller anden offentlig kørsel, og derfor tænker, at de nok klarer sig. Men det, man skal have for øje, er, at det er noget nær den eneste form for kørsel, nogle få af turistbusserne har. Når børnehaven er sat af, står de få busser, der kører dem, helt stille, til de skal hentes igen. Og resten af busserne står i garagen. Det kan en vognmand slet ikke leve af, og de har derfor brug for yderligere hjælp. Det er væsentligt, at hjælpen også gives til de vognmænd, der lever af at køre danske grupper i Danmark,” siger adm. dir. for Dansk PersonTransport Michael Nielsen.

Taxierhvervet er tilsvarende presset med udeblivende turisme, forretningsrejser, lufthavnsture og natteliv. Forlængelsen af ”spærretiden”, hvor alle restauranter, caféer og barer lukker klokken 22, er at stikke dødsstødet hårdere ind i branchen.

Der er ingen tvivl om, at de nye restriktioner endnu en gang rammer taxierhvervet hårdt, og de er nu igen ned på at have tabt 60 % af omsætningen,” siger vicedirektør i Dansk PersonTransport Trine Wollenberg.
Udfordringen for taxibranchen er, at for at kunne modtage støtte fra de nuværende hjælpepakker skal de kunne dokumentere, at de er direkte påvirkede af restriktionerne i form af f.eks. en aftale med et hotel eller bar. Langt, langt de fleste taxivognmænd har ikke sådanne aftaler, men lider i samme grad af manglen på kørsel. Man bør derfor gentænke og udarbejde dokumentationskravet, så taxivognmænd kan søge baseret på omsætning, der i referenceperioden blev genereret i f.eks. nattelivet eller den nu ikke-eksisterende kørsel til og fra lufthavne, hoteller og eventsteder.”

Det er muligt, at de forlængede restriktioner er nødvendige i kampen mod coronavirussen, men det er helt sikkert, at disse betyder, at behovet for støtte til turistbus- og taxi-branchen er endnu større nu, hvis vi i fællesskab skal sikre, at der også i fremtiden skal være en turistbus til at køre ældregruppen, fodboldholdet eller børnehaven på tur, eller en taxi vi der kan tage de sidste gæster på restauranten hjem, eller som kan hente os i lufthavnen fra den rejse, som vi i fremtiden forhåbentligt igen skal på.

Busterminal - Ekstraregning sendes til passagererne3.6.2022 14:11:54 CEST | Pressemeddelelse

Dyrere busbilletter for danskerne. Det bliver konsekvensen af beslutningen i Borgerrepræsentationen torsdag den 2. juni 2022, hvor et flertal sender endnu en stor ekstraregning for Busterminalen videre til busselskaberne og dermed passagererne. Det er ekstraregning nummer to og det betyder, at buspassagererne betaler 100 % af den meromkostning på byggeriet, der er resultatet af stigende materialepriser og senest krigen i Ukraine. Det er ikke en rimelig vej at gå mener Dansk PersonTransport, der repræsenterer busselskaberne.

Stor kampagne skal skaffe flere chauffører til persontransportbranchen4.4.2022 10:21:12 CEST | Pressemeddelelse

Der er god brug for chauffører i Danmark, og mulighederne for et spændende job ligger lige for, uanset om man drømmer om at køre turist- eller minibus. Det er budskabet i den stort anlagte chaufførkampagne som 3F, Dansk Erhverv og Dansk PersonTransport nu har lanceret for at tiltrække flere buschauffører til persontransportbranchen. Kampagnen bygger på personlige beretninger fra fem ambassadører fra branchen og taler til den brede målgruppe af unge, seniorer, mænd, kvinder og “brancheskiftere”. Kampagnen signalerer, at uanset hvem man er, og hvor man er i livet, giver jobbet som buschauffør dig muligheden for at få en ny og spændende karrieremulighed. I kampagnen møder man bl.a. Zainab, der kører handicapkørsel i minibusser. Zainab anbefaler buschaufførjobbet fordi hun er glad for at hjælpe mennesker hver dag i et meget varieret og alsidigt job. ”Persontransporten er et inkluderende erhverv, og vi byder alle grupper velkomne, herunder også særligt de mange kvinder med anden etnisk herk