Forkert at slække på beskyttelsen af medarbejderne

HK Privat stiller sig uforstående overfor, at en række partier nu åbner for at slække på beskyttelsen af medarbejderne ved hjemmearbejde. For selvom HK’erne er vilde med hjemmearbejde, så svarer 33 procent af dem i en Epinion-undersøgelse, at den største ulempe ved hjemmearbejde er gener efter dårlige arbejdsstillinger.

En række partier melder sig i dag klar til at se på arbejdsmiljøloven og specifikt på den regel, der siger, at hvis man arbejder hjemme mere end en dag om ugen, så er arbejdsgiveren ansvarlig for, at arbejdsinventaret er passende. Og det undrer næstformand i HK Privat, Anja C. Jensen:

- I HK Privat er vi store tilhængere af hjemmearbejde, men med hjemmearbejde følger også, at arbejdet skal kunne udføres forsvarligt. Det her handler jo ikke om, at der skal hæve-sænkeborde ind i alle de små, danske hjem. Men det står der sådan set heller ikke i arbejdsmiljøloven, så det billede kan politikere og arbejdsgivere altså sagtens slette fra deres bevidsthed igen, siger hun og tilføjer:

- Kravet i arbejdsmiljøloven er blot, at arbejdsinventaret er passende. Det virker derfor helt forkert, at netop dette skulle være en stopklods for arbejdsgiverne.

HK’erne har i den grad fået smag for hjemmearbejde under coronapandemien. 42 procent af dem svarer i en Epinion-undersøgelse fra juni, at de godt kunne tænke sig at arbejde hjemme oftere, end de gjorde før coronakrisen. Men samtidig angiver 33 procent, at den største ulempe ved hjemmearbejde er gener efter dårlige arbejdsstillinger.

- Vi har været fleksible i forhold til nogle regler under den store nedlukningsfase midt i coronakrisen, men nu tales der om ændring af lovgivning og en permanent forværring af helt almindelige medarbejderes vilkår og beskyttelse. Og der er det altså vores opgave at råbe vagt i gevær, siger Anja C. Jensen.

Hun er ikke i tvivl om, at hjemmearbejde er blevet en større del af arbejdslivet nu og vil være det i fremtiden. Netop derfor er beskyttelsen vigtig:

- I en tid og fremtid, hvor flere af vil skulle arbejde hjemmefra, er tiden altså ikke til, at man slækker på arbejdsmiljøloven, der skal sørge for, at vi alle sammen kan få et langt og godt arbejdsliv. Lovgivningen er vigtigere end nogensinde før, og jeg håber, at politikerne vil besinde sig. Der er nemlig fint plads til mere hjemmearbejde i de nuværende regler.