Foreningslivet har også brug for Corona-hjælp!

Danmark er kendt for sit stærke foreningsliv og for de solide fællesskaber, som rundt i hele Danmark hver uge giver børn og unge et trygt og sikkert rum at være sammen i. Men fællesskaberne er truede, og foreningerne har brug for afklaring på, hvornår og hvordan de igen kan blive samlingspunkter. Der er brug for klar besked om mulighederne for at afholde arrangementer, sommerlejre, forestillinger osv. i de kommende måneder – og desværre også brug for for økonomisk hjælp, hvis ikke corona-restriktionerne skal gøre kål på det danske foreningsliv.
Foto: Ungdommens Røde Kors (URK)

Efter forhandlingerne mellem Folketingets partilederne den 16. april ser det ikke ud til, at det danske foreningsliv kan åbne lige foreløbig. En udmelding, der får DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd til at frygte, at vi ser ind i en meget lang periode med ingen eller meget lidt aktivitet i foreningslivet.

I DUFs medlemsorganisationer, som tæller 78 landsdækkende frivillige børne- og ungeorganisationer (herunder sociale, kulturelle og politiske organisationer, spejdere, rollespillere etc.) bliver tusindvis af aktiviteter i foråret og sommeren aflyst lige nu - alene grundet uvished.

Men børnene har brug for fællesskaber, særligt til sommer når skolerne er lukkede, og mange forældre nødsaget til at arbejde, fordi deres ferie er brugt. Sommeren plejer at være foreningernes højsæson. En sæson, hvor foreningslivet får sit boost, hvor de frivillige motiveres til det arbejde, de laver resten af året, hvor den årlige indkomst sikres, og hvor tusindvis af børn får årets oplevelse,” lyder det fra Chris Preuss, formand i DUF.

Et eksempel fra en af DUFs medlemsforeninger er Ungdommens Røde Kors (URK), der hvert år afholder 22 ferielejre for 1400 børn og med 900 frivillige hjælpere. Ferielejrene er for de børn og unge, der har et særligt behov for en ferieuge fyldt med gode oplevelser. Det kan være af økonomiske, sociale, familiære, psykiske, fysiske årsager. Og ferielejrene giver dem et frirum fra bekymringerne og minder, som kan give styrke i lang tid derefter.

Det vil være drønærgerligt, hvis vores foreninger er nødt til at aflyse deres sommer- og ferielejre, men endnu mere ærgerligt, hvis de lige nu føler sig nødsaget til at aflyse blot pga. usikkerhed om, hvad man egentlig må til sommer,” forklarer Chris Preuss.

Mange foreninger holder lige nu fast i deres planlagte aktiviteter med næb og klør, selvom håbet er lille. De trækker aflysningerne så længe, de kan, fordi de ved, at det kan betyde massive økonomiske tab, medlemsflugt og tusindvis af frivillige arbejdstimer vil være spildt.

Mange af DUFs foreninger er ikke dækket af de eksisterende hjælpepakker. Små lokalforeninger rundt om i hele Danmark har ikke ansatte, der kan søge lønkompensation, da deres arbejde er baseret på frivillighed. Ligesom mange af arrangementerne ikke har over 350 deltagere, hvorfor de ikke kan søge kompensation for tabt omsætning.

Dansk Amatør Teater og Scenekunst (DATS) har lige nu et estimeret tocifret milliontab. Foreningen har 400 medlemsscener med 10.000 forestillinger om året, og mange af teatrene kan ikke slippe for udgifter, selv om de aflyser forestillingen. De har stadig kontrakter med instruktører og musikere, som skal honoreres, selv om forestillingerne ikke bliver til noget. De har stærkt brug for hjælp, hvis de ikke skal lukke.

Foreningerne under DUF er stærke og mange gør lige nu et kæmpe stykke arbejde for at holde liv i foreningerne og holde gejsten oppe blandt både frivillige og medlemmer. Men de har brug for hjælp til at komme gennem krisen.

I DUF er vi helt indforståede med, at vores tab ikke skal dækkes 1:1, og at vi også skal bidrage, men vi har brug for hjælp. Vi accepterer og retter os naturligvis efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger, men vi frygter den betydning, som usikkerheden får. Vi frygter, at mange unge vil falde ud af fællesskaberne og mangle deres primære omgangskreds. Det vil være katastrofalt for trivslen.

I DUFs foreninger kæmper vi for at få alle unge med i fællesskaberne, men vi har brug for hjælp, og derfor håber vi blandt andet, at politikerne vil være åbne over for at give os en ekstra økonomisk håndsrækning i den kommende tid, så vi kan holde hånden under vores hårdest ramte foreninger,” slutter Chris Preuss.

Chris Preuss, formand i DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, tlf. 22 88 99 96

Sidsel Stybe Vestergaard, Chefkonsulent i DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, tlf. 60 20 14 14

Vi hjælper derudover gerne med kontakt til de omtalte cases eller andre foreninger under DUF.

Foto: Ungdommens Røde Kors (URK)

DUF er en paraply- og interesseorganisation for landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. DUF fremmer unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.