Fordobling hos fitnesscentre: Danskerne går amok med træning

Danskernes motionstrang i det nye år er stor, og der er lige nu fyldt godt op på løbebåndene i landets fitnesscentre. I ugerne efter nytår har fitness dk fået over dobbelt så mange nye medlemmer som i årets øvrige uger.

fitness dk oplever netop nu en voldsom stigning i antallet af nye medlemmer. Foto: PR

Efter at have mæsket sig i tunge kalorier i december har danskerne taget skeen i den anden hånd. I hvert fald er der gang i landets fitnesscentre. fitness dk får lige nu mere end dobbelt så mange nye medlemmer sammenlignet med resten af året.

– Vi kan konstatere, at en del danskere efter jul og nytår er så motiverede for at træne, at de melder sig ind i et fitnesscenter. Et nyt år skaber en masse nytårsforsætter. Dér er motion højt på listen, og det vil det også være i 2018, fortæller Karsten Mayland, der er COO hos fitness dk.

50 procent flere til fitness
Udviklingen i januar følger den fitnessbølge, der er rullet ind over os de senere år. Ifølge en undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut er der i dag 50 procent flere, der dyrker motion i et fitnesscenter, end i 2007.

– Motion er populært, og vi har de senere år kunnet mærke en større interesse for både individuel træning og holdtræning, forklarer Karsten Mayland, der forventer, at stigningen fortsætter i 2018.

Personlige trænere er et hit
Ifølge Karsten Mayland vil flere efterspørge personlige trænere, når de begiver sig ned i fitness dk for at træne. Den personlige og evidensbaserede træning har for alvor grebet danskerne de seneste år, og forretningsområdet er hastigt voksende.

– Kvaliteten i træningsoplevelsen er kommet i fokus. Personlige trænere, der kan give ekstra dimensioner til træningsoplevelsen og -udbyttet, er kommet på dagsordenen de senere år, og det vil fortsætte i 2018. Især blandt kvinder er de personlige trænere populære. Næsten to tredjedele af medlemmerne, der bruger personlig træning, er kvinder. Motivationen kan eksempelvis være at kickstarte et vægttab i begyndelsen af året, siger Karsten Mayland.

Hos fitness dk kommer der i ugerne efter nytår over dobbelt så mange nye medlemmer som i årets øvrige uger. Foto: PR

fitness dk A/S er en landsdækkende kæde af fitness- og velværecentre med fokus på kvalitetsudstyr, service samt gode beliggenheder og lokaler. fitness dk ejes af PARKEN Sport & Entertainment A/S og er medlem af brancheorganisationen DFHO samt Anti Doping Danmark. www.fitnessdk.dk