Forbrugerne jagter de gode tilbud, men sparer ikke på lokale og bæredygtige varer
Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 % af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger. Halvdelen af forbrugerne er ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.
"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Livremmen spændes ind
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper. Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 %), rejser (43 %) og mode (41 %), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 %).
På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 % er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 %), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75%).
“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 %) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 % søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 % benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 % køber varer i løsvægt, og 32 % køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser.
Metaverse som shopping kanal i et tidligt stadie
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden, at forbrugerne forventer at fastholde deres indkøbsvaner på tværs af online, fysiske butikker og klik og afhentning i løbet af de næste seks måneder, samt at Metaverse som shoppingkanal stadig er i et tidlig stadie. Alligevel svarer godt en fjerdedel (26%) af forbrugerne, at de har brugt Metaverse-platformen til underholdning, virtuelle oplevelser eller køb af produkter i 2022. Den største del af disse brugere har primært brugt Metaverse til virtual reality (VR), dvs. at spille spil eller se en film (10 %), eller til at deltage i en virtuel verden, dvs. opleve et detailhandelsmiljø eller en koncert (9 %).
"Som en fordybende digital platform repræsenterer Metaverse en betydelig mulighed for forretningstransformation, især som en måde at udvide shoppingoplevelsen før og efter et køb finder sted og for at øge engagementet med yngre generationer såsom Gen Z-kunder, som leder efter mere engagerende og fællesskabsforbundne oplevelser,” siger Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:
“Samtidig er forbrugerne i stigende grad forsigtige med deres databeskyttelse, så detailhandlere skal sikre, at de overholder databeskyttelsesregler, hvis de skal se vækst i onlineforbruget. I de seneste seks måneder har hver fjerde forbruger brugt Metaverse. Det indikerer, at teknologien er ved at blive en mere fremtrædende del af forbrugeroplevelsen.”
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Øgede forventninger driver et stigende fokus på bæredygtighed i installatørbranchen23.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Installatørvirksomheder oplever et stigende fokus på bæredygtighed i branchen, der især er drevet af øgede forventninger fra både offentlige og erhvervskunder. Det viser PwC’s brancheanalyse for installatørvirksomheder.
Ny afgørelse fra Landsskatteretten: Kørselsfradrag kan begrænses ved valg af længere rute20.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Landsskatteretten har med en nylig afgørelse skærpet fokus på, hvilken rute der kan danne grundlag for kørselsfradrag. I sagen blev en længere rute via Storebæltsbroen ikke godkendt, da en kortere og mere økonomisk rute via Odden-Aarhus/Ebeltoft vurderedes som "den normale transportvej".
Investorer: AI vil ikke fjerne behovet for medarbejdere18.12.2024 08:05:39 CET | Pressemeddelelse
7 ud af 10 investorer opfordrer virksomhederne til at investere i både AI og opkvalificering af medarbejdere. Investorer ser således vigtigheden i at investere i mennesker sammen med teknologi, og 74 % forventer, at virksomhederne vil øge investeringerne i opkvalificering. Det viser PwC’s Global Investor Survey 2024.
Høje skattefrie fradrag ved udlejning i både Danmark og udlandet17.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye regler åbner for midlertidige bundfradrag ved udlejning gennem bureauer – også for fritidsboliger i EU-lande. Fradragene gælder allerede fra 2023, men kræver dokumentation for udlejning via et bureau med indberetningspligt.
Nye rentesatser fra Skat: Kan det betale sig at betale restskatten for 2024 inden årets udgang?10.12.2024 14:41:41 CET | Pressemeddelelse
Skat har netop lanceret de nye rentesatser for restskat i 2025, og det er værd at overveje, hvordan du bedst håndterer en eventuel restskat for 2024. For langt de fleste kan det nemlig betale sig at betale restskatten.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum