PwC

Forbrugerne jagter de gode tilbud, men sparer ikke på lokale og bæredygtige varer

Del
Forbrugerne holder sig tilbage og sparer på de ikke-nødvendige udgifter. Det er de stigende priser og forstyrrelser i forsyningskæden, der ændrer forbrugernes adfærd, hvor mange er bekymret for deres personlige økonomi. Særligt luksusprodukter, rejser og mode forventes at blive ramt, mens mange forbrugere fortsat er villige til at betale ekstra for lokale og bæredygtige varer af høj kvalitet. Det viser PwC’s Consumer Insights Survey 2023.
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.

Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 % af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger. Halvdelen af forbrugerne er ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.

"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.

Livremmen spændes ind
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper. Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 %), rejser (43 %) og mode (41 %), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 %). 

På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 % er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 %), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75%).

“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen. 

Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 %) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 % søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 % benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 % køber varer i løsvægt, og 32 % køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser. 

Metaverse som shopping kanal i et tidligt stadie
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden, at forbrugerne forventer at fastholde deres indkøbsvaner på tværs af online, fysiske butikker og klik og afhentning i løbet af de næste seks måneder, samt at Metaverse som shoppingkanal stadig er i et tidlig stadie. Alligevel svarer godt en fjerdedel (26%) af forbrugerne, at de har brugt Metaverse-platformen til underholdning, virtuelle oplevelser eller køb af produkter i 2022. Den største del af disse brugere har primært brugt Metaverse til virtual reality (VR), dvs. at spille spil eller se en film (10 %), eller til at deltage i en virtuel verden, dvs. opleve et detailhandelsmiljø eller en koncert (9 %).

"Som en fordybende digital platform repræsenterer Metaverse en betydelig mulighed for forretningstransformation, især som en måde at udvide shoppingoplevelsen før og efter et køb finder sted og for at øge engagementet med yngre generationer såsom Gen Z-kunder, som leder efter mere engagerende og fællesskabsforbundne oplevelser,” siger Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:

“Samtidig er forbrugerne i stigende grad forsigtige med deres databeskyttelse, så detailhandlere skal sikre, at de overholder databeskyttelsesregler, hvis de skal se vækst i onlineforbruget. I de seneste seks måneder har hver fjerde forbruger brugt Metaverse. Det indikerer, at teknologien er ved at blive en mere fremtrædende del af forbrugeroplevelsen.”

Nøgleord

Billeder

Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Download

Vedhæftede filer

Information om PwC

PwC
PwC
Strandvejen 44
2900 Hellerup

51332378https://www.pwc.dk/

Følg pressemeddelelser fra PwC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PwC

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye