Teknologisk Institut

Forbrugerne efterlyser bedre og flere plantebaserede fødevarer

Del

Forbrugerne efterlyser bedre smag og mere variation af plantebaserede alternativer til animalske fødevarer, viser ny forbrugerundersøgelse foretaget for Danish Food Innovation af Teknologisk Institut.

En helt ny forbrugeranalyse konkluderer, at plantebaserede alternativer til kød, mælk og ost ikke smager godt nok og ikke har nok variation. Derfor er det sværere at skære ned på de animalske fødevarer. I analysen, lavet af Teknologisk Institut for Danish Food Innovation, svarer næsten 80 % af de deltagende forbrugere, at de har oplevet plantebaserede produkter, der ikke lever op til deres forventninger. Det skyldes hovedsageligt smag og konsistens, angiver de.

Samtidig rapporterer forbrugerne, at de gerne vil have et større forbrug af plantebaserede produkter. Tæt ved 70 procent af de forbrugere, som fortsat spiser kød, ønsker at skære ned på deres kødforbrug. Men vaner, manglen på inspiration og smagen er de vigtigste årsager til, at det ikke sker.

- Forbrugerne i denne analyse efterspørger mere variation i de plantebaserede produkter og produkter med forbedret smag og konsistens. Det er derfor nødvendigt at tænke i andre baner og lancere bedre produkter eller helt nye kategorier af plantebaserede produkter. Her kan videndeling og samarbejdsprojekter i innovationsnetværk være et vigtigt værktøj, siger Innovation Manager Helle Vedel Friis, Danish Food Innovation.

Der kan ifølge undersøgelsen med fordel arbejdes med både råvarer, forarbejdningsmetoder og helt nye måltidsløsninger:

- Vi ved, fødevareindustrien er i fuld gang, men det hører med til billedet, at der skal yderligere fokus på nye råvarer, forarbejdningsmetoder, udvikling og test af smag og konsistens samt innovative måltidsløsninger, siger centerchef Anne Louise Dannesboe Nielsen, Teknologisk Institut.

Fokus på tre områder
Forbrugerne i undersøgelsen pegede især på køderstatninger, plantedrik og ”plantebaseret ost” som de produkter, der kan forbedres.

Derfor er der ifølge Teknologisk Institut tre områder, som fødevareindustrien med fordel kan fokusere på i deres produktudvikling for at gøre det nemmere for forbrugerne at spise grønt:

  1. Køderstatningsprodukter. Forbrugerne efterspørger mere convenience, færdigretter og food-on-the-go samt bedre smag og konsistens.
  2. Et bredere udvalg indenfor alternativer til de klassiske mejeriprodukter som ost, yoghurt, fløde og creme fraiche. Smagsoplevelsen skal tættere på de gængse produkter.
  3. Flere produkter indenfor nye kategorier som fisk og æg. Markedet drives i dag af køderstatninger og plantedrik, men dette er områder, som rører på sig i udlandet.

I forbrugerundersøgelsen deltog 268 personer fordelt på 208 kvinder og 60 mænd samt fordelt over forskellige aldersgrupper. De deltagende forbrugere blev valgt ud fra dels deres motivation for at skære ned på deres kødforbrug dels en livsstil som vegetarer og veganere. Forbrugerne var rekrutteret fra Teknologisk Instituts forbrugerdatabase samt via sociale medier.

Vaner er ikke nok
I undersøgelsen svarede 42 procent af de adspurgte forbrugere, at de spiser kød fire til seks gange om ugen. 22 procent af de adspurgte forbrugere er veganere eller vegetarer. Forbrugerne blev spurgt, om de havde intention om at skære ned for deres kødforbrug, og det har næsten 70 procent af de deltagende forbrugere.  For en overvægt af forbrugerne var vaner omkring kødspisning grunden til ikke at reducere kødindtaget. Derudover angav de manglen på inspiration til plantebaserede måltider og smagen af de kødfrie produkter.

- Skal man nå den gruppe, skal der nye produkter til. Forbrugernes motivation for ikke at spise kød eller at spise mindre kød er i denne undersøgelse hovedsageligt baseret på hensyn til miljø/klima, sundhed og dyrevelfærd. Derudover nævnes også etik og pris. Derfor er det vigtigt, at der tages hensyn til disse faktorer i udviklingen af nye produkter og måltidsløsninger, siger centerchef Anne Louise Dannesboe Nielsen, Teknologisk Institut.

Få mere at vide

Undersøgelsen offentliggøres i forbindelse med en digital masterclass den 19. august 2020 og en vidensbrunch den 27. august 2020.

Læs mere om arrangementerne og tilmeld dig her:

https://danishfoodinnovation.dk/event/digital-masterclass-forbrugernes-behov-for-plantebaserede-foedevarer/

https://danishfoodinnovation.dk/event/vidensbrunch-plantebaserede-foedevarer-til-globale-forbrugere/

Danish Food Innovation
Danish Food Innovationer det officielle innovationsnetværk indenfor fødevaresektoren. Netværket er til for at øge væksten i de små og mellemstore virksomheder. Danish FoodInnovation faciliteres af Danmarks nye superklynge: Food & Bio Cluster Denmark. Igennem forskellige tiltag og aktiviteter som matchmaking, netværk, kurser, samarbejdsprojekter, online masterclasses og internationaliseringsaktiviteter hjælper innovationsnetværket små og mellemstore virksomheder i Danmark. Læs mere om Danish Food Innovation på www.danishfoodinnovation.dk eller følg med på LinkedIn.

Nøgleord

Kontakter

Innovation manager, Helle Vedel Friis, Danish Food Innovation, mobil 2773 6040, mail: hvf@foodbiocluster.dk

Centerchef Anne Louise Nielsen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2455, mail: aln@teknologisk.dk.

Undersøgelsen udleveres efter aftale til journalister som baggrundsmateriale inden offentliggørelsen til august.

Billeder

Links

Information om Teknologisk Institut

Teknologisk Institut
Teknologisk Institut
Gregersensvej
2630 Taastrup

7220 2000http://www.teknologisk.dk/

Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.

Læs mere om Instituttet.

Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk

 

Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.

 

Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut

Juan Farré overtager posten som administrerende direktør for Teknologisk Institut30.6.2020 13:38:21 CESTPressemeddelelse

Teknologisk Institut, Danmarks førende innovationsinstitut med 1100 medarbejdere, har meddelt, at Søren Stjernqvist i efteråret ønsker at fratræde som administrerende direktør efter 20 år i stillingen og 39 år i organisationen. Søren Stjernqvist fortsætter på posten, indtil Juan Farré tiltræder som ny administrerende direktør den 1. oktober 2020. Juan Farré kommer fra en stilling som CTO i FORCE Technology. Han er kommercielt orienteret, politisk vidende, international i sit virke og har dybdegående indsigt i GTS-systemet, som er Teknologisk Instituts DNA. Ud over jobbet som Group CTO hos FORCE Technology har Juan Farré tidligere været CEO hos Delta, Ernitec og NKT, samt Vice-President for Global Sales hos NetTest. Juan Farré har desuden en PhD fra DTU i Optical Communication Systems. Teknologisk Institut har igennem mere end 100 år styrket danske virksomheder ved hjælp af banebrydende teknologier og medarbejdernes faglige ekspertise. Gennem innovative resultater skaber Teknologisk Ins

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum