For mange ubrugte studenterhuer fra Bornholm

14 procent af de unge fra Bornholm, der tog en studentereksamen i 2015, var efter fem år endnu ikke i gang med eller havde gennemført en uddannelse. Det er alt for mange, mener DI Bornholm, der opfordrer de unge til at se mod erhvervsuddannelserne, hvor der nærmest er jobgaranti.

Størstedelen af de unge på Bornholm tager en studentereksamen efter folkeskolen. Men fem år efter studenterhuen blev sat på hovedet i 2015, var 39 studenter fra Bornholm endnu ikke i gang med eller havde gennemført en uddannelse. Det svarer til 14 procent af en årgang.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri, DI.

- Det er jo dygtige unge, som bare ikke har fundet deres vej videre, efter de har fået studenterhuen på. Det er en arbejdskraftreserve, som vi skal have uddannet - og en erhvervsuddannelse er også et rigtig godt bud til denne gruppe. Vi har brug for dem i industrien og byggeriet, siger formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg og uddyber:

- Det er vigtigt, at gymnasiet bliver bedre til at vise studenterne vej til uddannelser, der er efterspurgt af virksomhederne. Især bliver det vigtigt at skabe nye muligheder i gymnasiet, som kan vise vej til erhvervsuddannelser og praksisrettede videregående uddannelser.

Det er særligt i de større byer, at antallet af unge studenter, der ikke kommer videre i uddannelsessystemet, stiger, mens antallet på Bornholm har været nogenlunde stabil de sidste to år.

- Selvom antallet ikke stiger, som det ses andre steder i landet, så er det stadig alt for mange elever på en årgang, der ikke bruger deres studentereksamen til at læse videre. Vores årgange her på øen er relativt små, og derfor er det vigtigt, at dem vi uddanner, også er nogen, som vores lokale virksomheder efterspørger. Vi har ganske enkelt ikke råd til at deres gode kompetencer ikke bliver brugt. Det er jo dygtige unge mennesker, som sagtens kan tage en erhvervsuddannelse og dermed få et godt og fremtidssikret job, siger Kenn Kjellberg, DI Bornholm.

Der er ifølge DI Bornholm brug for at gøre en indsats, der får de unge til at tænke i nye baner.

- Når så mange hvert eneste år ikke bruger studenterhuen til at læse videre, skal vi tage det til efterretning. Vi har i hele Danmark en stor mangel på faglært arbejdskraft og problemet mærkes allerede her på Bornholm, hvor mange virksomheder ikke kan få de medarbejdere, de har brug for. Vores lokale virksomheder vil både nu og i fremtiden stå med åbne arme for at tilbyde dem et job, siger Kenn Kjellberg.

På landsplan var knap 17 procent af de 46.000 unge, der tog en studentereksamen i 2015, efter fem år endnu ikke i gang med eller havde gennemført en uddannelse.

Formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg, telefon 4030 0599
Regional konsulent for DI Bornholm Lotte Jespersen, telefon 3136 3410