For godt til at være sandt?
De fleste elsker et godt tilbud, og når den dyre december måned nærmer sig, er det fristende at lade sig overtale til ’halv pris’ og ’tre for tos pris’. Lige om lidt banker Black Friday, Black Week og Cyber Monday på døren. Og i de fleste tilfælde er der alle mulige gode grunde til at slå til, men det er også – og i øvrigt altid – en overvejelse værd, om et tilbud er for godt til at være sandt.
Derfor kan forbrugerne i uge 47 opleve at blive mødt af falske reklamer, når de bevæger sig rundt på internettet. Hvis forbrugerne falder for de gode tilbud, vil de ende på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside og ikke på en webshop.
”Når forbrugerne lander på vores hjemmeside, giver vi dem gode råd om, hvad de skal være opmærksomme på, når de handler - særligt på nettet,” siger produktchef Kirstine Gottlieb.
Produktsikkerhed - hvad er det?
I undersøgelser viser danskerne sig som et folkefærd, der ikke bekymrer sig synderligt om produktsikkerhed. Det kan hænge sammen med, at vi herhjemme er godt vant i forhold til sikre produkter, men som onlinesalget stiger med eksplosiv fart, og man kan købe varer fra hele verden med et klik på sin telefon, er der grund til at tænke sig om.
”Kampagnen skal minde forbrugerne om at være kritiske i forhold til, hvad de køber online. Vi vil vise dem, at et produkt ikke bare kan vise sig at være noget bras, det kan også vise sig at være farligt,” siger Kirstine Gottlieb.
Der findes masser af gode produkter på nettet, men det er vigtigt, at forbrugerne bruger samme kritiske sans på nettet som i butikken nede om hjørnet.
”Når man handler online, kan man ikke tjekke varerne, som når man står i en butik. Men det er stadig vigtigt at bruge sin kritiske sans. Hvis noget lyder for godt til at være sandt – så er det som regel også det, der er tilfældet,” siger Kirstine Gottlieb.
”Støder man på legetøj, en hårtørrer eller en mobiloplader eller noget helt fjerde, som for eksempel koster en tiendedel af, hvad man normalt ser, bør man nok som det mindste undersøge, hvor det er, man køber produktet. Herhjemme – faktisk i hele EU – er man ret godt stillet som forbruger. Men køber man varer uden for EU, kan man ikke være sikker på sine rettigheder”, slutter Sikkerhedsstyrelsens produktchef.
Farlige produkter skal anmeldes til Sikkerhedsstyrelsen
Det er altid virksomhedens ansvar, at de kun sælger sikre produkter. I Sikkerhedsstyrelsen godkender eller mærker vi ikke produkter. Men vi udtager hvert eneste år en lang række af produkter til kontrol. Det gør vi ud fra en vurdering af risiko ved de enkelte produktgrupper og den store mængde af data, vi igennem tiden har oparbejdet. Vi kontrollerer også en del produkter på baggrund af anmeldelser, og vi vil meget gerne høre om det, hvis man oplever, at et produkt bliver farligt. Produkter kan anmeldes på https://produkter.dk/anmeldelser
Mere information om kampagnen og produktsikkerhed kan du finde på: https://www.sik.dk/godt-vaere-sandt
Kontakter
For yderligere information, kontakt venligst Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon 22 38 44 51.
Billeder
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Fra i dag kan du købe fyrværkeri – men du skal vente med at tænde lunten15.12.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom du har mulighed for at købe raketter, batterier og andet krudt, skal du være opmærksom på, at det først må fyres af den 31. december.
Alt for mange børn og unge kommer fortsat til skade med fyrværkeri3.12.2025 09:17:05 CET | Pressemeddelelse
Næsten halvdelen af alle fyrværkeriskader rammer personer under 18 år, og de kommer til skade med alle typer af fyrværkeri. Derfor skal der stadig undervises i fyrværkerisikkerhed.
Benjamin Hav går forrest i ny kampagne for fyrværkerisikkerhed1.12.2025 09:09:15 CET | Pressemeddelelse
Der er stadig alt for mange børn og unge, der kommer til skade nytårsaften. Ny kampagne sætter fokus på beskyttelsesbriller med musik og fællesskab i øjenhøjde med de unge.
Kampagne skal gøre det normalt at vise ID ved køb af alkohol, nikotin eller tobak7.7.2025 11:06:57 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsen lancerer nu kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’. Formålet er at sætte fokus på alderskontrol for unge. Med opbakning fra detailbranchen og andre interessenter er målet at styrke forståelsen for, at det er helt naturligt at skulle vise ID, når man handler alkohol, nikotin eller tobak.
Sikkerhedsstyrelsen går undercover på sociale medier for at stoppe ulovligt salg af lattergas30.6.2025 12:46:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra i morgen får Sikkerhedsstyrelsen nye muligheder for at føre kontrol med salg af lattergas. Reglerne skal bremse brugen af lattergas som rusmiddel og forhindre ulovligt salg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
