For første gang i Danmark: Dyreværnet starter mobil nonprofit dyreklinik

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik hjælper dyr og deres ejere i hele Danmark. Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet.

Gennem de senere år er antallet af sager om misrøgtede dyr steget markant i Danmark. Dyreværnets udrykningstjeneste er ofte kommet ud til private, hvor dyreholdet har taget overhånd, ikke grundet misrøgt, men simpelthen fordi borgeren ikke har haft midler til at tage sine dyr til dyrlæge for at få dem neutraliseret. Andre gange har der været tale om kæledyr, hvor ejeren ikke har haft råd til et dyrlægebesøg, selvom kærligheden til dyret har været intakt.

- I USA har man i flere år haft mobile nonprofit klinikker, som er drevet af dyreværnsforeninger, og de har været en stor succes, fortæller Dyreværnets direktør og dyrlæge Rikke Christensen-Lee.

- Erfaringerne fra disse viser, at årsagerne til at visse borgere ikke får deres dyr til dyrlæge skyldes tre ting: Manglende planlægning, manglende mulighed for transport og manglende økonomiske midler. Med etableringen af den mobile dyreklinik, Frynseklinikken, kan vi nu bringe dyrlægen direkte hen til de udsatte områder og på den måde hjælpe både dyr og borgere, siger direktøren.

Frynseklinikken bemandes af en dyrlæge og en veterinærsygeplejerske, der gennem den sidste måned har været i kontakt med de danske væresteder og kommuner. Det bliver den erfarne dyrlæge Pia Nielsen, som kommer til at være fast tilknyttet Frynseklinikken:

- Vi har kontaktet alle de væresteder, vi har kunnet opdrive og fortalt om vores nye tiltag. De har taget fantastisk godt imod det, så nu glæder vi os til at komme i gang, siger den rutinerede dyrlæge.

Den mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, er opkaldt efter den private donors hund, Frynse, og er en fuldt udstyret dyreklinik med operationsfaciliteter, blodprøveudstyr og scanner. Man betaler det man kan for konsultationer og behandlinger. Køreplanen for den første uge kan ses lige her:

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen, der er stiftet i 1898, skaffer hvert år hjem til flere end 1.100 kæledyr primært hunde og katte.

For yderligere information kontakt venligst Dyreværnets kommunikationschef
Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken er doneret af en anonym dyre-elsker og opkaldt efter dennes hund, Frynse.  Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet.
Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken er doneret af en anonym dyre-elsker og opkaldt efter dennes hund, Frynse. Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet.
Dyrlæge Pia Nielsen og veterinærsygeplejerske Sofie Pless i Frynseklinikken. Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet

Dyreværnet - Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr fylder 120 år1.3.2018 08:39pressemeddelelse

Søndag den 11. marts fylder en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger, Dyreværnet – Foreningen til Værn for Værgeløse Dyr, 120 år. Fra at være et lille privat initiativ der blev etableret i 1898 for at redde herreløse hunde fra de københavnske hundefangere, er Dyreværnet i dag en af Danmarks mest driftige dyreværnsforeninger med flere dyreambulancer og internater i både København og Jylland. Det fejrer vi med Åbent Hus på internatet, Islevdalvej 85, 2610 Rødovre, hvor vi inviterer til fødselsdag på dagen kl. 12.30 - 14.30.

Dyreværnet advarer mod ulovligt importerede hundehvalpe og kommer med opråbet: KØB DANSK27.11.2017 13:00pressemeddelelse

Nye undersøgelser estimerer, at mere end 40.000 hunde hver måned transporteres over de europæiske grænser med henblik på salg. Ofte kommer snuderne fra ulovlige hvalpefabrikker, hvor de er opvokset under forfærdelige kår, smittet med diverse sygdomme og fjernet alt for tidligt fra deres hundemor. Derfor sætter Dyreværnet nu foden ned og opfordrer alle til at købe dansk.

Dyreværnet: Fremtiden sikret for 14 misrøgtede hunde3.7.2017 10:12pressemeddelelse

Siden den 22. maj har fremtiden for 14 hunde, som Dyreværnet fjernede fra deres ejer i samarbejde med politiet, været uvis. De forhutlede snuder, hvoraf de 13 er chihuahua-blandinger mens én af dem er en Dansk Svensk Gårdhund, var alle groft misrøgtede og i meget dårlig stand, da de ankom til Dyreværnet i en af foreningens ambulancer. Hundene var blevet fjernet fra deres ejer efter at dyreværnsforeningen havde modtaget en anmeldelse om misrøgt, hvorefter dyreambulancen straks blev sendt af sted for at besigtige forholdene.