For første gang i Danmark: Dyreværnet starter mobil nonprofit dyreklinik

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik hjælper dyr og deres ejere i hele Danmark. Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet.

Gennem de senere år er antallet af sager om misrøgtede dyr steget markant i Danmark. Dyreværnets udrykningstjeneste er ofte kommet ud til private, hvor dyreholdet har taget overhånd, ikke grundet misrøgt, men simpelthen fordi borgeren ikke har haft midler til at tage sine dyr til dyrlæge for at få dem neutraliseret. Andre gange har der været tale om kæledyr, hvor ejeren ikke har haft råd til et dyrlægebesøg, selvom kærligheden til dyret har været intakt.

- I USA har man i flere år haft mobile nonprofit klinikker, som er drevet af dyreværnsforeninger, og de har været en stor succes, fortæller Dyreværnets direktør og dyrlæge Rikke Christensen-Lee.

- Erfaringerne fra disse viser, at årsagerne til at visse borgere ikke får deres dyr til dyrlæge skyldes tre ting: Manglende planlægning, manglende mulighed for transport og manglende økonomiske midler. Med etableringen af den mobile dyreklinik, Frynseklinikken, kan vi nu bringe dyrlægen direkte hen til de udsatte områder og på den måde hjælpe både dyr og borgere, siger direktøren.

Frynseklinikken bemandes af en dyrlæge og en veterinærsygeplejerske, der gennem den sidste måned har været i kontakt med de danske væresteder og kommuner. Det bliver den erfarne dyrlæge Pia Nielsen, som kommer til at være fast tilknyttet Frynseklinikken:

- Vi har kontaktet alle de væresteder, vi har kunnet opdrive og fortalt om vores nye tiltag. De har taget fantastisk godt imod det, så nu glæder vi os til at komme i gang, siger den rutinerede dyrlæge.

Den mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken, er opkaldt efter den private donors hund, Frynse, og er en fuldt udstyret dyreklinik med operationsfaciliteter, blodprøveudstyr og scanner. Man betaler det man kan for konsultationer og behandlinger. Køreplanen for den første uge kan ses lige her:

Dyreværnet er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen, der er stiftet i 1898, skaffer hvert år hjem til flere end 1.100 kæledyr primært hunde og katte.

For yderligere information kontakt venligst Dyreværnets kommunikationschef
Signe Sehested Lund på tlf.: 40 30 66 15.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken er doneret af en anonym dyre-elsker og opkaldt efter dennes hund, Frynse.  Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet.
Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik, Frynseklinikken er doneret af en anonym dyre-elsker og opkaldt efter dennes hund, Frynse. Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet.
Dyrlæge Pia Nielsen og veterinærsygeplejerske Sofie Pless i Frynseklinikken. Fotocredit: Anthon Unger/Dyreværnet

Hunden Molly løb hjemmefra den 8. marts 2018 - nu er hun fundet igen25.1.2019 13:15:00Pressemeddelelse

Det var en skræmt lille snude, der natten til fredag den 18. januar gik i en fælde opsat af frivillige og indleveret til Dyreværnets afdeling i Kolding. Der var ikke noget at sige til, at hunden, der viste sig at hedde Molly, var bange. For den lille trold på kun to et halvt år, var løbet væk hjemmefra ti måneder tidligere og havde angiveligt klaret sig selv lige siden. Af personlige årsager kan ejer ikke tage Molly tilbage, så nu søger Dyreværnet en ny familie, der vil adoptere den lille basse, så halen kommer til at logre igen.

Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinik har hjulpet 753 dyr og borgere på blot 100 dage 4.12.2018 07:02:02Pressemeddelelse