Folketingskandidater debatterede med togpassagerer i Østjylland

Passagererne på morgentoget til Aarhus med afgang fra Silkeborg mandag kl. 9:29 fik en noget anderledes togtur. Toget kørte ganske vist helt efter køreplanen, men ombord var også lokale folketingskandidater, som var inviteret af Arriva og Dansk Industri til en politisk debat på tværs af Østjylland forud for det kommende folketingsvalg.

Allerede søndag var Arriva-toget blevet pakket ind og folieret med teksten ”Debat-toget kører” på siden af toget. Klar til at tage de politiske kandidater med ombord til politisk debat, som vi kender det fra det lokale forsamlingshus.

Debatten blev styret med højt humør og skarpe politiske spørgsmål fra Michael Svane fra Dansk Industri, som blandt andet udfordrede lokale kandidater som Mona Juel (K) og Kirsten Normann Andersen (SF) på spørgsmål om lokal infrastruktur, ligesom togpassagerer på vej til arbejde eller skole selv fik mulighed for at præge debatten med spørgsmål og kommentarer.

Lokale virksomheder må ikke blive glemt i valgkampen

Repræsentanter fra de lokale virksomheder, som deltog aktivt i debatten, luftede undervejs en bekymring for, om virksomhederne bliver glemt i valgkampen:

- Jeg kan godt være lidt bekymret for, at politikerne glemmer at snakke om, hvordan styrker virksomhederne og arbejdspladserne, fordi det går rigtig godt i Danmark med rekordhøj beskæftigelse og lav ledighed. Men der er en række udfordringer for vores virksomheder, bl.a. med at finde tilstrækkeligt med medarbejdere til at holde hjulene i gang ude på arbejdspladserne, siger formanden for DI Østjylland, CCO Anders Strange, Aart Architects i Aarhus.

Bekymringen gav anledning til en livlig debat om erhvervslivets rammer for vækst og udvikling i en del af Danmark, hvor virksomhederne i stor stil bidrager til den fælles velfærd.

Alene i de østjyske kommuner skaber virksomhederne ifølge tal fra DI 186.600 lokale fuldtidsjob, og virksomhederne skaber sammen med deres medarbejdere skatteindtægter for 56,1 mia. kr. til Danmarks velfærd. For det kan man f.eks. bygge et supersygehus, have 18.000 social- og sundhedsmedarbejdere ansat, udbetale SU til alle studerende og betale for politi, brandvæsen, domstole og fængsler i hele Danmark. Hvert år.

- Motoren i vores velfærdssamfund er jo virksomhederne og deres medarbejdere. Borgerne nyder godt af den offentlige service, og omvendt får virksomhederne gavn af bl.a. nyuddannede medarbejdere fra vores skoler og uddannelser. Det er vigtigt, at vi i kampens hede ikke glemmer at smøre og vedligeholde motoren, siger Anders Strange.

Og det var også en glad vært og Arriva direktør, der efter arrangementet kunne reflektere over dagens debat:

- Jeg er rigtig glad for, at så mange passagerer og folketingspolitikere deltog aktivt i dag. Med debat-toget vil Arriva understrege, at vi tager aktiv del i samfundet, og at vi er fælles om at forbedre den kollektive trafik i hele landet. Derfor kvitterer vi også for den positive respons fra politikerne om, at mere mobilitet og bedre vilkår for passagererne står højt på deres dagsorden. Det håber vi, at en kommende regering vil arbejde aktivt for efter folketingsvalget.” Marianne Bøttger, adm. direktør (konstitueret), Arriva Danmark A/S.

Kontakt venligst presseansvarlig fra Dansk Industri, Morten Bro på mail mbro@di.dk eller telefon 5213 2346, hvis du har spørgsmål angående dagens debat.

Billedtekst:
Billedtekst: Med ombord på Arrivas og DI’s debattog var fra venstre med ryggen til folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen (V), spidskandidat i Midt- og Vestjylland Stine Isaksen (ALT), folketingskandidat i Østjylland Mona Juul (K) og folketingsmedlem Mogens Jensen (S), som debatterede med lokale erhvervsledere og togpassagerne på afgangen mandag kl. 9:29 fra Silkeborg. Stående i midten er det ordstyreren, branchedirektør Michael Svane, DI. Foto: Mads Krabbe.

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.