Folkekirkens Nødhjælp sætter rekord i corona-år

Corona-pandemien går hårdt ud over verdens fattigste. Ikke mindst følgerne af de nedlukkede samfund har fået sult og fattigdom til at eksplodere. Det har ført til stor travlhed i Folkekirkens Nødhjælp, fremgår det af organisationens internationale årsrapport for 2020.

Folkekirkens Nødhjælp hjalp mere end fire millioner mennesker i nød sidste år. Det er 800.000 flere end i 2019, og særligt værnemidler og corona-oplysning har været en integreret del af arbejdet.

Folkekirkens Nødhjælp generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, siger:

”Covid-19 har forværret konsekvenserne af eksisterende kriser, konflikter og klimaforandringer. Pandemien har skubbet millioner af mennesker ud i fattigdom, øget uligheden - og for første gang i over 20 år går udviklingen den gale vej for verdens fattigste. Der mangler fødevarer, jobs og håb for en bedre fremtid, og det får folk til at migrere til andre områder og lande. Derfor er der så stor efterspørgsel og behov for hjælp fra Folkekirkens Nødhjælp.”

Ifølge generalsekretæren er det ikke mindst organisationens lokale forankring og strategiske partnerskaber, der har gjort det muligt at hjælpe mere end fire millioner mennesker i nød midt i en pandemi.

”Vi arbejder gennem lokale organisationer. Vi indgår i partnerskaber med lokale bønder og virksomheder om at producere fødevarer til lokale markeder. Og vi gør det med lokalt ansatte på kontorerne i vores 19 landeprogrammer. Derfor har vi kunnet omstille os og fortsætte store dele af vores udviklingsarbejde trods nedlukninger og forbud. Gennem en årrække har vi også satset på uddeling af cash, e-vouchers og kontaktløse mobiloverførsler til flygtninge. Den model har i høj grad hjulpet os under pandemien, hvor der nu også skal uddeles værnemidler.”

Det er takket være stigende bevillinger på cirka 100 millioner kroner fra Danida og internationale donorer som USAid, FN og EU, at Folkekirkens Nødhjælp har finansieret hjælpen til 800.000 flere mennesker i 2020.  Behovet for hjælp var størst i Afrika, hvor 55 procent af arbejdet finder sted i lande som Etiopien, Sydsudan og Mali, mens resten fordeler sig på lande i Mellemøsten og Asien.

Når Birgitte Qvist-Sørensen kigger på 2021, regner hun ikke med, at der bliver mindre brug Folkekirkens Nødhjælp. Men hun håber på, at organisationen fortsat kan udvikle lokalt forankrede og innovative løsninger til gavn for mennesker i nød.

”De fattigste lande vil være de sidste, der får vaccineret deres befolkninger, og det ser ud til at skabe en endnu dybere økonomisk afgrund mellem de rige og de fattige lande. Det kræver en enorm indsats at sikre, at udviklingslandene ikke bliver hægtet af den økonomiske udvikling i årene, der kommer. Det skal vi være med til at kæmpe for i tæt samarbejde med vores donorer og andre samarbejdspartnere. Og det står vores organisation stærkt rustet til,” siger generalsekretæren for Folkekirkens Nødhjælp.

Folkekirkens Nødhjælps samlede indkomst i 2020 var på 889 millioner kroner (785,5 millioner kroner i 2019), fordelt på 19 af verdens fattigste lande, hvor organisationen har omkring 800 ansatte.

Læs rapporten her.

Folkekirkens Nødhjælp sender 3 millioner kroner til Gaza21.5.2021 18:00:13 CEST | Pressemeddelelse

Våbenhvilen torsdag aften mellem Israel og Hamas baner nu vejen for, at Folkekirkens Nødhjælp kan få hjælpen frem til de mange mennesker, der står uden tag over hovedet. ”Vi har oplevet en rørende stor opbakning til vores nødhjælpsindsats i Gaza - og våbenhvilen baner vejen for, at vi kan få hjælpen frem til dem, der har de største behov. Det gælder både den akutte hjælp til at redde liv, og den mere langsigtede indsats med at få genopbygget folks hjem og livsgrundlag,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen. Folkekirkens Nødhjælp har allokeret 1,2 millioner fra Udenrigsministeriets nødhjælpskasse og et tilsvarende beløb fra den norske Regering. Derudover har organisationen indsamlet omkring en halv million kroner blandt danskerne til nødhjælp og genopbygning i Gaza. Så der er i første omgang knap 3 millioner kroner til indsatsen, der går via organisationens palæstinensiske partnere i Gaza. ”Folk har brug for vand, mad og et sikkert sted at sove. Det er n

De humanitære og menneskelige konsekvenser i Israel-Palæstina kan blive uoverskuelige19.5.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fælles udmelding om situationen i Gaza og på Vestbredden på vegne af Folkekirkens Nødhjælp, Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark, Oxfam IBIS, Red Barnet, Dignity, EuroMed Rights, International Rehabilitation Council for Torture Victims, FN-forbundet, Danner, International Media Support, KFUM og KFUK i Danmark, Globalt Fokus, Betlehems Venner, Det Danske Hus i Palæstina.