Folkekirkens Nødhjælp indgår klimaaftaler med erhvervslivet

Folkekirkens Nødhjælp skruer kraftigt op for klimaarbejdet og vil fremover indgå klimaaftaler med erhvervslivet. Målet er at sikre klimahjælp til verdens fattigste og samtidig kompensere for danske virksomheder - og deres kunders - CO2-forbrug. Der er allerede indgået aftale med energiselskabet Natur-Energi om grøn Nødstrøm.

Klimaforandringer sender flere og flere mennesker ud i ekstrem fattigdom. Det voldsomme og uforudsigelige vejr er ikke længere noget, der kommer og går. Det er blevet et grundvilkår, som rammer os alle, men særligt verdens fattigste.

Det kalder på handling, og derfor lancerer Folkekirkens Nødhjælp et nyt klimasamarbejde med danske virksomheder og deres kunder. Det sker samme dag, hvor Danmark officielt får en ny klimalov.

”Vi skal som nødhjælpsorganisation hele tiden blive bedre til at tage hensyn til klimaforandringerne i vores måde at arbejde på – og vi skal engagere andre i at gøre det. Derfor inviterer vi danske virksomheder til at indgå konkrete klimaaftaler med Folkekirkens Nødhjælp og dermed verdens fattigste,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp var sidste år medstillere af borgerforslaget om en ny dansk klimalov, der på blot to uger modtog de 50.000 underskrifter, der skal til for at sikre, at forslaget bliver behandlet i Folketinget. Den store opbakning fra befolkningen var med til at lægge pres på politikerne og bane vejen for den nye klimalov, der i dag, torsdag den 18. juni, bliver officielt vedtaget i Folketinget.

”Som medstillere af borgerforslaget har vi i processen mærket et stigende behov fra erhvervslivet, der efterspørger troværdige og ambitiøse løsninger på klimakompensation. Derfor vælger vi i dag at lancere klimaftaler, der både reducerer CO2, men som også hjælper de mennesker, der hver eneste dag lever med konsekvenserne af klimaforandringerne, ” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Tre klare målsætninger

Aftalerne bygger på tre klare målsætninger; at reducere danskernes CO2-udslip ved at plante træer, opbygge klimarobuste samfund i udviklingslande og sikre akuthjælp, når klimakatastrofer rammer.

”Det er helt afgørende, at vores klimaaftaler med danske virksomheder har som målsætning at opbygge robuste samfund for verdens fattigste og redde liv, når klimakatastrofen rammer. Plantning af skov er til gavn for lokalbefolkningen og kan samtidig bidrage til at kompensere for danske virksomheders CO2-udledning. Det er samlet set en langsigtet og bæredygtig løsning, der skaber en grønnere og mere retfærdig verden,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

100 procent klima-neutral strøm

En af de virksomheder, der netop har indgået en klimaaftale med Folkekirkens Nødhjælp, er energiselskabet Natur-Energi. Med den nye aftale kan el-selskabet tilbyde kunderne et klimavenligt strømprodukt, Nødstrøm, der er 100 procent klima-kompenseret, og som bidrager til at afhjælpe verdens fattigste med at modstå tørke, fejlslagen høst, vandmangel, orkaner og oversvømmelser.

”Vi ønsker at tage aktivt del i den grønne omstilling ved at sætte retning og gøre det let vores kunder at træffe bæredygtige valg. Mange danskere har fokus på, hvordan de kan give et bidrag. Gennem vores grønne elprodukter kan du alene ved dit valg af strøm være med til at øge andelen af vedvarende energi i elnettet og samtidig bidrage til en mere langsigtet grøn omstilling ved at plante skove i Uganda, siger Jakob Bundgaard, adm. direktør i NRGi, der står bag Natur-Energi.

Træplantningen i Uganda kompenserer for den CO2-udledning, der har været i forbindelse med produktionen af kundernes strømforbrug. Derudover betaler kunderne et fast månedligt bidrag, der går til langsigtet klimahjælp.

Alle bør tage ansvar

Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen håber, at andre virksomheder lader sig inspirere af Natur-Energi.

”Vi kan ikke vente på, at verdens statsledere bliver færdige med at sætte handling bag den international klimaaftale fra Paris, der skal sikre klodens fremtid. Vi bliver nødt til at handle nu, og derfor vælger vi at tilbyde en løsning, der både indeholder klimahjælp og kompensation. Men det vil aldrig være nok i sig selv. Derfor er det vigtigt, at vi hver især udleder mindre CO2 og passer bedst muligt på klodens ressourcer. Det skylder vi hinanden, ” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

------------

Hvad indeholder en klimaaftale:

Plante skov, der er med til at reducere de drivhusgasser, der er årsagen til klimaforandringerne. Skoven kompenserer for virksomheders CO2-aftryk og er samtidig til gavn for lokalbefolkningen. Træer modvirker jordskred og kan bremse voldsomme oversvømmelser. Træer giver skygge og binder varme. Og træer giver frugter og er en vigtig indtægtskilde.

Opbygge klima-robuste samfund, så verdens fattigste kan opretholde livet, der hvor de er. Det handler om hjælp til nye klimaresistente afgrøder, alternative energikilder som solceller og biobriketter, nye indtægtsmuligheder og adgang til drikkevand.

Akut hjælp til verdens fattigste, når klimakatastrofer rammer i form af oversvømmelser, tørke, sult.

Men vi skal samtidig huske på, at arbejdet med CO2-reduktion og klimahjælp i verdens fattigste lande slet ikke er nok. Vi bør hver især mindske vores eget CO2-aftryk og passe bedst muligt på klodens ressourcer.

Læs meget mere her.

Folkekirkens Nødhjælp kickstarter klimatopmøde i København18.3.2024 14:15:28 CET | Pressemeddelelse

I denne uge mødes en lang række af verdens klimaministre til topforhandlinger i Danmark ved det årlige ’Copenhagen Climate Ministerial’. Dagen før forhandlingerne officielt går i gang, samler Folkekirkens Nødhjælp, i samarbejde med Concito og internationale partnere, ministre, topembedsmænd og førende klimaorganisationer fra hele verden til klimadiskussioner for at sikre finansiering til klimatilpasning i det globale syd. ”Vi er glade for at kunne samle så mange ministre og eksperter i samme rum i vores lokaler i København, så vi kan levere vigtige klimabudskaber op til de officielle forhandlinger senere på ugen. Det er vigtigt, at regeringer i hele verden sætter handling bag løftet om flere midler til at hjælpe verdens mest udsatte befolkninger med at tilpasse sig en kogende klode”, siger Folkekirkens Nødhjælps konstituerede generalsekretær Jonas Nøddekær. Ifølge Jonas Nøddekær er behovet for klimatilpasning i det globale syd akut. ”Klimaforandringerne medfører nye udfordringer for me