Folkekirkens Nødhjælp indgår klimaaftaler med erhvervslivet

Folkekirkens Nødhjælp skruer kraftigt op for klimaarbejdet og vil fremover indgå klimaaftaler med erhvervslivet. Målet er at sikre klimahjælp til verdens fattigste og samtidig kompensere for danske virksomheder - og deres kunders - CO2-forbrug. Der er allerede indgået aftale med energiselskabet Natur-Energi om grøn Nødstrøm.

Klimaforandringer sender flere og flere mennesker ud i ekstrem fattigdom. Det voldsomme og uforudsigelige vejr er ikke længere noget, der kommer og går. Det er blevet et grundvilkår, som rammer os alle, men særligt verdens fattigste.

Det kalder på handling, og derfor lancerer Folkekirkens Nødhjælp et nyt klimasamarbejde med danske virksomheder og deres kunder. Det sker samme dag, hvor Danmark officielt får en ny klimalov.

”Vi skal som nødhjælpsorganisation hele tiden blive bedre til at tage hensyn til klimaforandringerne i vores måde at arbejde på – og vi skal engagere andre i at gøre det. Derfor inviterer vi danske virksomheder til at indgå konkrete klimaaftaler med Folkekirkens Nødhjælp og dermed verdens fattigste,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp var sidste år medstillere af borgerforslaget om en ny dansk klimalov, der på blot to uger modtog de 50.000 underskrifter, der skal til for at sikre, at forslaget bliver behandlet i Folketinget. Den store opbakning fra befolkningen var med til at lægge pres på politikerne og bane vejen for den nye klimalov, der i dag, torsdag den 18. juni, bliver officielt vedtaget i Folketinget.

”Som medstillere af borgerforslaget har vi i processen mærket et stigende behov fra erhvervslivet, der efterspørger troværdige og ambitiøse løsninger på klimakompensation. Derfor vælger vi i dag at lancere klimaftaler, der både reducerer CO2, men som også hjælper de mennesker, der hver eneste dag lever med konsekvenserne af klimaforandringerne, ” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Tre klare målsætninger

Aftalerne bygger på tre klare målsætninger; at reducere danskernes CO2-udslip ved at plante træer, opbygge klimarobuste samfund i udviklingslande og sikre akuthjælp, når klimakatastrofer rammer.

”Det er helt afgørende, at vores klimaaftaler med danske virksomheder har som målsætning at opbygge robuste samfund for verdens fattigste og redde liv, når klimakatastrofen rammer. Plantning af skov er til gavn for lokalbefolkningen og kan samtidig bidrage til at kompensere for danske virksomheders CO2-udledning. Det er samlet set en langsigtet og bæredygtig løsning, der skaber en grønnere og mere retfærdig verden,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

100 procent klima-neutral strøm

En af de virksomheder, der netop har indgået en klimaaftale med Folkekirkens Nødhjælp, er energiselskabet Natur-Energi. Med den nye aftale kan el-selskabet tilbyde kunderne et klimavenligt strømprodukt, Nødstrøm, der er 100 procent klima-kompenseret, og som bidrager til at afhjælpe verdens fattigste med at modstå tørke, fejlslagen høst, vandmangel, orkaner og oversvømmelser.

”Vi ønsker at tage aktivt del i den grønne omstilling ved at sætte retning og gøre det let vores kunder at træffe bæredygtige valg. Mange danskere har fokus på, hvordan de kan give et bidrag. Gennem vores grønne elprodukter kan du alene ved dit valg af strøm være med til at øge andelen af vedvarende energi i elnettet og samtidig bidrage til en mere langsigtet grøn omstilling ved at plante skove i Uganda, siger Jakob Bundgaard, adm. direktør i NRGi, der står bag Natur-Energi.

Træplantningen i Uganda kompenserer for den CO2-udledning, der har været i forbindelse med produktionen af kundernes strømforbrug. Derudover betaler kunderne et fast månedligt bidrag, der går til langsigtet klimahjælp.

Alle bør tage ansvar

Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen håber, at andre virksomheder lader sig inspirere af Natur-Energi.

”Vi kan ikke vente på, at verdens statsledere bliver færdige med at sætte handling bag den international klimaaftale fra Paris, der skal sikre klodens fremtid. Vi bliver nødt til at handle nu, og derfor vælger vi at tilbyde en løsning, der både indeholder klimahjælp og kompensation. Men det vil aldrig være nok i sig selv. Derfor er det vigtigt, at vi hver især udleder mindre CO2 og passer bedst muligt på klodens ressourcer. Det skylder vi hinanden, ” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

------------

Hvad indeholder en klimaaftale:

Plante skov, der er med til at reducere de drivhusgasser, der er årsagen til klimaforandringerne. Skoven kompenserer for virksomheders CO2-aftryk og er samtidig til gavn for lokalbefolkningen. Træer modvirker jordskred og kan bremse voldsomme oversvømmelser. Træer giver skygge og binder varme. Og træer giver frugter og er en vigtig indtægtskilde.

Opbygge klima-robuste samfund, så verdens fattigste kan opretholde livet, der hvor de er. Det handler om hjælp til nye klimaresistente afgrøder, alternative energikilder som solceller og biobriketter, nye indtægtsmuligheder og adgang til drikkevand.

Akut hjælp til verdens fattigste, når klimakatastrofer rammer i form af oversvømmelser, tørke, sult.

Men vi skal samtidig huske på, at arbejdet med CO2-reduktion og klimahjælp i verdens fattigste lande slet ikke er nok. Vi bør hver især mindske vores eget CO2-aftryk og passe bedst muligt på klodens ressourcer.

Læs meget mere her.

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det