Folkekirkens Nødhjælp frygter weekendens landsindsamling – ramt af corona for andet år i træk

Danske NGO’ers indsamlinger er faldet med 40 procent det seneste år på grund af corona, og 2021 tegner heller ikke godt. Folkekirkens Nødhjælp frygter derfor weekendens landsindsamling, hvor de traditionelle indsamlingsbøsser endnu engang er skiftet ud med en digital indsamling.

I kælderen hos Folkekirkens Nødhjælp står 10.000 røde indsamlingsbøsser og samler støv. De skulle tages i brug på søndag, men må blive i kælderen pga. corona. Det bekymrer generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen. Foto: Marie Hald

I kælderen hos Folkekirkens Nødhjælp står 10.000 røde indsamlingsbøsser og samler støv. De skulle tages i brug på søndag, hvor flere end 15.000 frivillige plejer at gå på gaden og samle ind til verdens fattigste. Men for andet år i træk sætter corona en stopper for den traditionsrige dør-til-dør-indsamling, og det kan få store konsekvenser for organisationens arbejde.

”Det er med stor bekymring, at vi går weekendens indsamling i møde. Vi kan under normale omstændigheder samle op mod 10 millioner kroner ind ved en fysisk indsamling. Penge, som gør en stor forskel i verdens udsatte områder. Men det bliver desværre nok umuligt at nå det beløb på digitale platforme, og derfor kan det ikke undgåes at gå ud over vores aktiviteter ude i verden,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

For præcis et år siden blev den danske corona-nedlukning skudt i gang med aflysningen af Folkekirkens Nødhjælps landsdækkende dør-til-dør-indsamling. To dage før indsamlingen skulle løbe af stablen, modtog de mange frivillige rundt på indsamlingsstederne den triste nyhed, at de ikke kunne stemme dørklokker, fordi pandemien var kommet til Danmark.

Siden dengang har mange danske organisationer oplevet de hårde konsekvenser af at måtte aflyse dør-til-dør-indsamlingerne, der er en økonomisk livsnerve for mange humanitære organisationers arbejde. Et samlet overblik over resultaterne for de corona-ramte landsindsamlinger i 2020 viser et fald på 40 procent til landets velgørende og humanitære organisationer.

En opgørelse over de otte største danske organisationers landsdækkende indsamlinger viser en nedgang fra 98,9 millioner kroner i 2019 til 59,6 millioner kroner i 2020, hvor coronaen ramte Danmark.

”Sidste år var afblæsningen af vores fysiske indsamling den første aflysning af en større begivenhed i Danmark. Det gjorde ondt på de frivillige, der havde forberedt sig i månedsvis – og indsamlingsresultatet på 5 millioner kroner var cirka halvdelen af, hvad vi plejer at samle ind,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Flere organisationer har oplevet deres indsamlingsresultat i 2020 blive reduceret til en brøkdel. Andre er sluppet billigere, fordi de har gennemført en fysisk indsamling i løbet af sommerhalvåret, hvor samfundet åbnede op igen. De landsdækkende indsamlinger, der er blevet afholdt digitalt siden Danmark begyndte at lukke ned igen i slutningen af 2020, har vist dårlige takter.

”Sidste år var der en nyhedsinteresse i aflysningen af vores indsamling i begyndelsen af marts, og vi blev faktisk positivt overrasket over den digitale opbakning, selvom resultatet selvfølgelig ikke kunne måle sig med en dør-til-dør-indsamling. I år er vi så bare endnu en organisation, der må søge trøst i digitale virkemidler. Og det er alvorligt. For hver krone vi ikke får samlet ind, så går der en krone mindre til indsatsen for mennesker i nød,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Generalsekretæren fastholder dog håbet og troen på et godt resultat, når hun ser, hvordan de mange frivillige i hele landet kommer med kreative påfund i deres utrættelige kamp for at fange danskernes digitale opmærksomhed.

Flere organisationer har oplevet deres indsamlingsresultat i 2020 blive reduceret til en brøkdel. Andre er sluppet billigere, fordi de har gennemført en fysisk indsamling i løbet af sommerhalvåret, hvor samfundet åbnede op igen. De landsdækkende indsamlinger, der er blevet afholdt digitalt siden Danmark begyndte at lukke ned igen i slutningen af 2020 har vist dårlige takter.

Folkekirkens Nødhjælp: Flygtningelejr er brændt ned til jorden23.3.2021 15:12:10 CET | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp sender 1,2 millioner kroner til ofrene for de voldsomme brande, der mandag aften hærgede flere flygtningelejre i byen Cox’s Bazar i Bangladesh. Pengene skal bruges på rent vand, mad og husly. Foreløbigt er 15 meldt omkommet, 429 er savnet og 563 er hårdt såret. 45.000 flygtninge har mistet alt, der var tilbage at miste. Cox’s Bazar huser nogle af verdens største og tætteste beboede flygtningelejre med 871.000 rohingya-flygtninge. ”Vores medarbejdere har i dag været rundt i de værst ramte lejre, og det er et hjerteskærende syn, der møder dem. Alt er brændt ned til jorden. Børn løber grædende rundt og leder efter deres mødre, imens mødre løber desperate rundt og leder efter deres børn. Omfanget af brandene er væsentligt større, end vi havde frygtet. Så der er mere end nogensinde brug for vores hjælp,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. ”Forholdene er i forvejen meget, meget vanskelige for rohingyaerne. De opholder sig på meget li