Folkebevægelse skal hjælpe Danmarks biodiversitet

Det står skidt til for Danmarks vilde natur og biodiversitet. Den danske natur har brug for plads, og de danske arter har brug for levesteder. Arterne forsvinder hurtigere end nogensinde før, og ifølge den seneste kortlægning er 1.844 danske plante-og dyrearter lige nu i fare for at uddø. Derfor kalder ’Danmarks Vilde Haver’ igen på danskernes hjælp. ”Det kræver en folkebevægelse,” mener WWF, Haveselskabet og IKEA, der står bag projektet.
Lad det gro. Fotograf: Les Haines / Haveselskabet

Danmarks Vilde Haver var i 2020 en stor succes blandt de mange danskere, der tilmeldte sig det vilde projekt – og til gavn for biodiversiteten i de tilmeldtes haver. Næsten alle deltagere oplevede væsentlig mere liv i haven ved for eksempel at lade græsplænen stå. Vilde blomster dukkede op i græsplænen, som tiltrak et væld af insekter som vilde bier og sommerfugle. Oplevelsen blev beskrevet af flere som ”et helt nyt liv i haven”, og lydsiden udfyldtes af summen og sang fra bier og græshopper. Den oplevelse vil Danmarks Vilde Haver nu igen have frem hos så mange danskere som muligt – om det er haver, altaner, indkørsler eller fællesarealer.

”Vores erfaringer med Danmarks Vilde Haver fra sidste år viser, at danskerne står sammen og udviser et stort engagement i at skabe en sundere og mere vild natur i Danmark. Biodiversiteten er enormt presset, og derfor er det vigtigt at minde danskerne om, at vi alle sammen kan være med til at gøre en forskel til fordel for naturen – for eksempel ved at gøre vores egne hjem lidt vildere,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, og fortsætter: ”Og så er det også et virkelig sjovt projekt at være med i, fordi man blandt andet får en helt anden natur omkring sit eget hjem. Vi skal huske, at hver eneste kvadratmeter tæller.”

Tre eksempler på aktiviteter i haven, fællesarealet eller på altanen:

1. Lad græsset gro:

Der er stort set ingen biodiversitet i en klippet græsplæne. Der er ingen blomster, ingen gemmesteder og ingen plads til dyrene. Til gengæld kan du hurtigt ændre det - uden meget arbejde.

2. Lav en høstak:

Har du et stykke af græsplænen, hvor du klipper græs jævnligt? Så står du nok med en bunke græsafklip. I stedet for at køre det på genbrugsstationen, kan det gøre nytte i haven.

3. Skab ’død’ i haven:
    Rigtig mange fjerner de døde grene og træer fra deres have. Men lad dem endelig blive. For en tredjedel af dyr, svampe og planter er faktisk tæt knyttet til døde træer.

Læs mere om de tre råd og find endnu flere tips og guides på www.danmarksvildehaver.dk.Her står ikke blot, hvordan man gør, men også hvorfor det gør godt, og hvilke dyr man hjælper med hver aktivitet.

Hver kvadratmeter tæller

Der findes i Danmark cirka 1,2 millioner huse og 230.000 sommerhuse og kolonihaver, hvoraf de fleste har en have. Derudover er altaner og fællesarealer, der står uudnyttet hen. Samlet giver dette et stort naturareal, og ideen med projektet er, at flest mulige danskere gør deres haver, altaner eller fællesarealer en lille smule mere vilde.

”Biodiversitet er et ord, som alle haveejere skal kende. Hele haven behøver ikke være vild, men det er godt at tænke i, hvilke planter man har i haven og også i at lade et område i haven være – og så kan man jo lave en vildt pæn have. Det samme gælder i øvrigt for altaner og fællesarealer” siger Charlotte Garby, direktør i Haveselskabet, og bakker op om at ”hver eneste kvadratmeter tæller”.

Bag projektet står WWF Verdensnaturfonden, Haveselskabet og IKEA Danmark. Har man mulighed for det, kan man med fordel tage forbi en IKEA i løbet af foråret, hvor man blandt andet vil gøre de grønne græsplæner omkring varehusene til et naturligt hjem for insekter ved at plante vilde hjemmehørende arter.

”Vi vil i IKEA Danmark også kaste os ind i kampen for mere biodiversitet og være med til at gå forrest som eksempel på, at virksomheder sagtens kan blive vildere. I løbet af foråret 2021 vil man opdage, at arealerne omkring vores varehuse begynder en vild make-over,” siger Monica Keaney, Sustainability Manager i IKEA Danmark.

Hvordan kan man være med?

Man tilmelder sig på hjemmesiden danmarksvildehaver.dk. Her kan man downloade guides, alt efter om man vil gøre haven, altanen eller et fællesareal mere vildt. De forskellige guides bygger på sidste års deltageres erfaringer fra deres haver og nye tiltag udviklet af WWF Verdensnaturfondens og Haveselskabets eksperter.

Deltagerne tilmelder sig desuden et nyhedsbrev, så de løbende får relevante videoer, råd og tips til at gøre deres haver og områder mere vilde. Derudover vil der være mulighed for at spørge eksperterne til råds undervejs og til at udveksle erfaringer med hinanden i Facebook-grupper.

Det er gratis at være med. Læs mere om Danmarks Vilde Haver og tilmelding her: www.danmarksvildehaver.dk

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Haveselskabet
Bente Yde Enert, presse- og kommunikationschef
(+45) 4040 2420 / be@haveselskabet.dk

Lad det gro. Fotograf: Les Haines / Haveselskabet
Byg en jordhøj. Fotograf: Sisse Veje / Haveselskabet
Vild Have. Fotograf: Haveselskabet
Lad det gro. Fotograf: Haveselskabet
Altan. Fotograf: Andreas Mikkel Hansen / Bo Bedre
Altan. Fotograf: Andreas Mikkel Hansen / Bo Bedre

Kort om ’Danmarks Vilde Haver’

Danmarks Vilde Haver 2021 er et projekt, der er udviklet som opfølgning på Danmarks Vilde Haver 2020. Projektet drives i et samarbejde mellem WWF Verdensnaturfonden, Haveselskabet og IKEA Danmark, og målet er, at flest mulige danskere stifter bekendtskab med forskellige arter og principper inden for vild natur, så vi kan højne vores fælles forståelse for biodiversitet i Danmark og dermed lære at passe bedre på den.