Fokus på uddannelse i Vendsyssel: Topplaceringer til Brønderslev og Frederikshavn

Virksomhederne i Vendsyssel prioriterer uddannelseskategorien højest, når de skal vurdere kommunens erhvervsvenlighed. Det ses, når man sammenligner med landsgennemsnittet i undersøgelsen af Lokal Erhvervsvenlighed 2021 fra Dansk Industri (DI). Men hvor Brønderslev og Frederikshavn Kommune place-rer sig blandt de allerbedste kommuner i landet, får Hjørring endnu ikke fuldt udbytte af Ungegarantien.

De tre kommuner i Vendsyssel befinder sig, for blot anden gang i undersøgelsens historie, i den bedste halvdel i det samme år, og samlet set opnår de den højeste placering nogensinde.

- Årets resultat vidner samlet set om tre kommuner, der arbejder systematisk med de lokale erhvervsvilkår. Der er fortsat plads til forbedring, men jeg oplever tre kommuner, der er lydhøre og som værdsætter og forsøger at omsætte den tætte kontakt, vi har lokalt til konkrete forbedringer for virksomhederne. Det er en forudsætning for at opnå endnu bedre resultater på sigt, siger formand Richard Fynbo fra DI Vendsyssel.

Arbejdskraft er samlet set igen i år det vigtigste område for virksomhederne. Det gælder både i Vendsyssel, i Nordjylland og på landsplan. De tre kommuner i Vendsyssel ligger helt i toppen i Nordjylland.

Alle tre kommuner nyder desuden godt af den nye kategori, der fokuserer på digitale rammer. I Vendsyssel er der reelt opnået fuld bredbåndsdækning siden sidste års undersøgelse, hvilket er til gavn for virksomhedernes muligheder for at drive virksomhed overalt i kommunerne.

Brønderslev: Årets nordjyske højdespringer

Brønderslev Kommune er den største nordjyske højdespringer i årets undersøgelse med en fremgang på 31 pladser og er tilbage som den bedste erhvervskommune i Vendsyssel. Brønderslev Kommune klarer sig skidt i infrastrukturkategorien, men kan glæde sig over, at der i den nye digitale kategori er sket en stor forbedring i forhold til bredbåndsdækningen sammen med topplaceringen i uddannelseskategorien.

- Brønderslev Kommune klarer sig rigtig godt i uddannelseskategorien. Med et systematisk fokus på uddannelse i folkeskolen er det muligt at levere på topniveau i samarbejde med de lokale virksomheder, siger Richard Fynbo.

Den kommunale sagsbehandling prioriteres ekstremt højt i Brønderslev. Blot tre kommuner prioriterer sagsbehandlingen højere. I de seneste år har der været stort fokus på byggesagsbehandlingen, hvor kommunen har været særdeles samarbejdsvillig i forhold til at finde løsninger.

- Den kommunale sagsbehandling har været genstand for mange snakke med kommunen i de tidligere år. På det seneste har vi oplevet en kommune, som, i en situation med flaskehalse, har taget et helt ekstraordinært initiativ og indledt et samarbejde med Vesthimmerlands Kommune om byggesagsbehandling. Det er den type løsninger, som kommunerne bør opsøge i langt højere grad for at give virksomhederne de bedste rammer, siger Richard Fynbo.

Frederikshavn: Årets mest stabile kommune

Frederikshavn Kommunen går 13 pladser tilbage i årets undersøgelse og må se sig overhalet af Brønderslev som den mest erhvervsvenlige kommune i Vendsyssel. Frederikshavn Kommune skiller sig dog ud som den mest stabile kommune i området. Kommunens dårligste placering er som nr. 58 i kategorien ”Skatter, gebyrer og erhvervsarealer”. Det er mere end 20 pladser bedre end den dårligste placering i de to andre kommuner. Virksomhederne i Frederikshavn prioriterer arbejdskraft højest i den lokale erhvervsvenlighed. Her er kommunen den næstbedste i hele regionen.

- Frederikshavn Kommune har i de sidste fem år manifesteret sig i undersøgelsens bedste halvdel. I årets undersøgelse er Frederikshavn den bedste kommune i Vendsyssel inden for fire ud af ti kategorier, men i modsætning til de andre kommuner er der ingen kategorier, hvor kommunen er i den sidste tredjedel. Det vidner om et stabilt niveau, siger Richard Fynbo.

Hjørring: Belønningen lader vente på sig

Hjørring Kommune har oplevet svingende placeringer gennem årene, men ser ud til at have fundet et leje i den øvre del af midterfeltet. Hjørring Kommune har investeret massivt i Ungegarantien, men det er en langsigtet investering, der ikke slår igennem i statistikkerne endnu. De lokale virksomheder prioriterer uddannelsesområdet højt. Således angiver hver fjerde virksomhed uddannelse som et af de vigtigste områder i fremtiden for Hjørring Kommune. I negativ retning tæller et fald i vurderingen af den overordnede erhvervsvenlighed.

- Hjørring Kommune høster store roser for Ungegarantien, hvor mange lokale virksomheder er aktive, men satsningen slår ikke igennem i tallene endnu. I foråret har der kørt en proces i forhold til erhvervskontorets fremtidige organisering. Jeg tror, det har haft betydning for nogle virksomheders overordnede vurdering, ligesom vi så i 2018-2019 efter erhvervsfremmereformen, hvor Hjørring, som en af få kommuner på landsplan, implementerede besparelser på den kommunale erhvervsservice. Jeg ser frem til at se virkningerne af den nye organisering i den kommende tid, siger formand Richard Fynbo.

Se undersøgelsen her

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Kontakt: Presserådgiver Nis Peder Kolby, nipk@di.dk tlf.: 4032 3400 eller regionskonsulent for DI Vendsyssel Dennis Jensen, deje@di.dk tlf.: 2065 5202

Koordinator Susanne Graversen
Mail: sug@di.dk