Fokus på sammenhængende digital service: 11 guides på borger.dk hjælper borgerne i afgørende livssituationer
En digital vejviser, når du fx skal flytte eller starte på en uddannelse
Når borgerne i Danmark skal flytte, starte på en uddannelse eller bliver forældre er flere offentlige myndigheder typisk involveret. Derfor kan det være en udfordring for borgerne at få det samlede overblik over, hvad man skal gøre og huske, når man står i en ny – måske svær – livssituation.
Borgerne har behov for at opleve sammenhæng i deres digitale kontakt med det offentlige og at blive hjulpet igennem de forskellige nødvendige interaktioner med det offentlige, så man ikke eksempelvis misser en vigtig ansøgningsfrist eller formular, der skal udfyldes.
Derfor har Digitaliseringsstyrelsen sammen med en række myndigheder udviklet 11 guides på borger.dk. De 11 guides giver borgeren et personligt og skræddersyet overblik over alt det, han eller hun skal huske at gøre på tværs af det offentlige og det private, når man fx bliver forælder eller skal på pension.
Der er en guide til dig, som:
Find alle guides på borger.dk/guides |
Guides er udviklet med udgangspunkt i borgernes behov
God digital service handler i høj grad om at kende borgernes behov og tilpasse servicen derefter. De 11 guides på borger.dk er udviklet ud fra dybe indsigter i borgernes behov i deres ageren på tværs af det offentlige (også kaldet brugerrejserne) - i i alt 11 livssituationer – med henblik på at hjælpe danskerne til en lettere hverdag.
En række interviews har vist, at borgerne ønsker mere overblik, gennemsigtighed og lettere adgang til information. På baggrund af den viden – og en analyse af brugerrejsen for den enkelte livssituation – er der udviklet guides, der er blevet testet af borgere, der selv har stået i en af livssituationerne. Analyserne og udviklingen af guiderne er foretaget i samarbejde med de fagligt ansvarlige myndigheder på tværs af stat, regioner og kommuner.
”Med guiderne tager vi de første vigtige skridt på vejen mod mere sammenhæng på tværs af det offentlige. De forskellige guides, som populært sagt favner alle større livssituationer fra vugge til grav, samler gøremål på tværs af stat, regioner og kommuner og gør mødet med det offentlige meget mere overskueligt. Det er noget, der skaber værdi i hverdagen for den enkelte borger.”
- Tanja Franck, direktør i Digitaliseringsstyrelsen
Guiderne vil løbende blive videreudviklet i et fortsat samarbejde med de involverede myndigheder og interesseorganisationer og på baggrund af den feedback, der løbende bliver indhentet fra brugerne af guiderne.
Nøgleord
Kontakter
Digitaliseringsstyrelsens pressevagt
Tlf:41786060presse@digst.dkInformation om Digitaliseringsstyrelsen
I Digitaliseringsstyrelsen står vi i spidsen for en ambitiøs digital udvikling af Danmark, der skaber værdi for borgere, virksomheder og offentlige organisationer og bidrager med løsninger på samfundets store udfordringer.
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Ny opdatering gør det nemmere at aktivere MitID app20.2.2024 09:56:52 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en opdatering til MitID, som blandt andet introducerer en ny og nemmere måde at aktivere en MitID app på. Der sker også en række andre forbedringer i MitID appen og på MitID.dk.
Undgå at tabe penge på varer, du aldrig modtager21.11.2023 09:22:51 CET | Pressemeddelelse
Digitale svindlere bliver mere og mere snedige, når de udnytter Black Friday til at lokke forbrugerne til falske tilbud. Du kan selv holde øje med fem simple tegn for at undgå fælderne, når du handler online.
I dag lukker NemID31.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I mere end 13 år har danskerne flittigt brugt NemID, når de skulle logge på digitale løsninger for bl.a. at rette årsopgørelse eller tjekke deres digitale postkasse. I dag lukker NemID endegyldigt, og fremover skal danskerne udelukkende benytte sig af MitID.
Et godt nummer at have ved hånden: Ny kampagne skal hjælpe borgere og virksomheder i kampen mod cyberkriminalitet30.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen lancerer en ny kampagne, der skal øge kendskabet til Cyberhotline for digital sikkerhed. Her kan borgere og virksomheder få hjælp til at beskytte sig mod digital svindel og cyberangreb.
Bodil Jørgensen hjælper igen i år danskerne med at undgå identitetssvindel27.9.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Svindlere kan være svære at gennemskue – særligt når de udgiver sig for at være banker og myndigheder for at få fat i dine personlige oplysninger. Derfor genlancerer Digitaliseringsstyrelsen igen i år sin populære kampagne med den folkekære skuespiller Bodil Jørgensen, der giver danskerne gode huskeråd. Bag kampagnen står også KL, Danske Regioner, Finans Danmark og Politiet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum