Fokus på levedygtige landsbyer

Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer afholder onsdag den 20. februar 2019 en høring om status på opfølgningen på Udvalget for levedygtige landsbyers anbefalinger. Erhvervsministeren, Landdistrikternes Fællesråd og KL deltager med oplæg.

Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer afholder høring om levedygtige landsbyer onsdag den 20. februar 2019

Udvalget for levedygtige landsbyer, der blev nedsat som en del af planlovsaftalen, afleverede 17 konkrete anbefalinger til regeringen i april 2018. Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer afholder derfor en høring for at drøfte status for opfølgningen på Udvalget for levedygtige landsbyers 17 anbefalinger, og hvordan der fremadrettet bliver arbejdet med anbefalingerne og med udviklingen af landsbyerne i øvrigt.

En tættere dialog mellem kommune og lokalsamfund, bedre digital infrastruktur, flere midler til landsbyfornyelse og en udvidelse af BoligJobordningen er blandt de 17 anbefalinger, som Udvalget for levedygtige landsbyer mener skal bidrage til at understøtte og styrke udviklingen af de danske landsbyer.

Formanden for landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard, som bidrager med et indlæg til høringen, mener at det er vigtigt, at der fortsat holdes fokus på udviklingen af de små lokalsamfund.

- Der er levende og aktive landsbysamfund i hele landet, men de seneste mange års centraliseringer og efterfølgende vigende befolkningsudvikling har skabt yderligere udfordringer for de mindre lokalsamfund. Hvis ikke borgere i de tyndtbefolkede dele af landet skal føle at de bliver koblet af udviklingen, er det nødvendigt, at man på tværs af stat, regioner, kommuner og civilsamfund sikrer en bredt forankret fælles retning, siger Steffen Damsgaard.

Læs mere om høringen og tilmeld dig her

Mette Korsholm, chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

På Fanø sender de personligt brev ud til de unge: ’Tillykke med uddannelsen, men vil du ikke nok vende hjem?’1.3.2019 10:07:03 CETPressemeddelelse

Mellem Vesterhavet og Vadehavet ligger den lille ø, Fanø. Med ned til 20 minutters mellemrum går færgen Fenja direkte fra Esbjerg ind i favnen på Fanøs Nordby. En tur der tager 12 minutter. Lige knap en million turister tager turen årligt og 3400 fannikker har valgt at bosætte sig her. De mange turister gør Fanø til den kommune i landet, hvor turismeindtægterne udgør den største del af kommunens samlede finanser. Øen nyder godt af de mange besøgende, men det er livet fra de fastboende, der gør øen til noget helt særligt. Borgmesteren fra Alternativet, Sofie Valbjørn, fortæller om kommunens udfordringer – og gevinster – i samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd. Hvordan afskiller Fanø sig fra resten af landets kommuner? Vi er en lille kommune, men vi er ikke en typisk landdistriktskommune. Nærheden til Esbjerg betyder, at rigtig mange af vores borgere pendler til Esbjerg dagligt, og faktisk er der også esbjerggensere der pendler hertil for at arbejde. Rent økonomisk er vi i en helt a