Fødevareindustrien styres af bevidste forbrugere
Tre ud af fire fødevarevirksomheder forventer, at bæredygtighed, økologi og klimavenlighed kommer til at påvirke salget af deres produkter indenfor de næste fire-fem år. Det konkluderer en undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har interviewet 170 ledere i fødevarevirksomheder om deres forventninger til fremtidens fødevarer.
- Det er ikke overraskende, og det viser, at fødevarevirksomhederne tager forbrugernes bevidste ønsker om fødevarer med et mindre klimaaftryk alvorligt. Det har stor betydning for fødevarevirksomhederne, når nye produkter skal udvikles og produceres til det, som forbrugerne reelt efterspørger, siger direktør Lars Leopold Hinrichsen, Teknologisk Institut.
Især eksportvirksomheder
Ifølge rapporten Fødevareindustrien styres af bevidste forbrugere er det især fødevarevirksomheder med eksport, som forventer, at bæredygtighed, økologi, klimavenlighed og holdbarhed får betydning for salget af deres produkter i fremtiden. 71 procent af eksportvirksomhederne mener også, at holdbarhed i høj grad får betydning for salget, mens 64 procent mener, at bæredygtighed, økologi og klimavenlighed får betydning for fremtidens salg.
Rapporten konkluderer også, at fødevarevirksomhedernes primære kilde til forbrugerens foretrukne smage, er forbrugerne selv. Knapt tre ud af fem (59%) spørger kunderne for at få viden om, hvilke smage forbrugerne foretrækker. Mens kun 16 procent foretager interne undersøgelser for at opnå viden om forbrugernes smag. 22 procent svarer ”andet”, som fx dækker over de ser på salget, bruger feedback fra gæster og ved messer samt indhenter information fra markedsanalyser og via sociale medier.
Mangler data om smag
- Virksomhederne mangler hårde data om smagen, når de skal udvikle nye produkter eller skal sikre sig, at kvaliteten holder sig på et konstant niveau. Smagen er det vigtigste parameter; hvis ikke det smager godt, køber forbrugerne noget andet og får måske ligefrem et dårligt indtryk af producenten. Derfor er det vigtigt at producenterne forholder sig analytisk og investerer i professionelle forbrugerundersøgelser med et solidt datagrundlag, når de udvikler nye produkter. Produktudvikling er dyrt, og det er vigtigt at ramme plet i første forsøg, siger Lars Leopold Hinrichsen.
Om undersøgelsen
Teknologisk Institut har i perioden 14. februar 2018 til 1. marts 2018 med hjælp fra Jysk Analyse interviewet 170 ledere i fødevarevirksomheder om deres forventninger til fremtidens fødevarer.
Undersøgelsen er en del af undersøgelsesrækken Fremtidens teknologier i danske virksomheder. Her har Teknologisk Institut, som er en af Danmarks største teknologirådgivere og udbydere af teknologisk service, taget en temperaturmåling på fremtidens teknologi, som den ser ud i de brancher, der er nøglen til produktion, energiforbrug og byggeri i Danmark.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger: Direktør Lars Leopold Hinrichsen, Teknologisk Institut, mobil 7220 2663, mail: lhin@teknologisk.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Links
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Fire teknologiske barrierer står i vejen for en cirkulær tekstilindustri15.3.2024 10:32:15 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport identificerer fire markante teknologiske barrierer, der skal overvindes, for at tekstilindustrien kan gå en fremtid i møde med lavere miljøpåvirkning og øget genanvendelse i stor skala.
Nyt center skal hjælpe virksomheder med at udnytte naturens processer7.3.2024 15:34:03 CET | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut indvier Biosolutions Technology Center. Et nyt anlæg, som med teknologiske løsninger og procesviden skal hjælpe industrien med at skabe klimavenlige produkter ved at forarbejde biologiske råvarer med naturens egne processer.
Nye anbefalinger skal redde enfamiliehusene fra nedrivning29.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Flere i bygge- og ejendomsbranchen stiller sig kritisk overfor unødvendig nedrivning af enfamiliehuse. Nye anbefalinger skal samle branchen med fokus på reduktion af ressourceforbrug og CO2-udledning.
Genbrugspulver baner vej for grønnere metalindustri23.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt projekt viser, at genanvendt titaniumskrot kan erstatte jomfruelige råvarer og mindske CO2-udledningen betydeligt.
Nyt værktøj fjerner virksomheders robot-barrierer22.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Manglende kompetencer og for lidt viden. De to faktorer bremser danske virksomheders brug af den nye generation af robotter, de såkaldte cobots. Nyt, praksisnært værktøj sænker virksomhedernes barrierer for at komme i gang og skal få flere til at høste gevinsterne fra de samarbejdende robotter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum