FødevareBanken vinder europæisk pris for kampagne om madspild

Den europæiske sammenslutning af fødevarebanker udråber Fødevarebanken til vinder af #FoodNoWaste-konkurrencen for arbejdet med at formidle viden om madspild og madfattigdom på de sociale medier.

FEBA, The European Food Banks Federation, udskrev i september en konkurrence for de europæiske fødevarebanker: Sæt fokus på madspild og madfattigdom på den internationale madspildsdag 29. september og vind 10.000 euro.

I FødevareBanken gik vi skridtet videre og udnævnte hele september-måned til Madspildsmåned. Hver dag i september delte vi derfor fakta, gode tips og videoer om, hvordan vi alle sammen kan hjælpe med at reducere Danmarks enorme madspild, og derudover om vores arbejde i FødevareBanken med at gøre madspild til måltider. FødevareBankens Madspildsmåned vandt førstepræmien i FEBAs #FoodNoWaste-konkurrence og tilhørende 10.000 euro.

”Det er et kæmpe klap på skulderen fra den europæiske sammenslutning af fødevarebanker. Vi har i år afprøvet et helt nyt format, hvor vi hver eneste dag har inspireret vores følgere på facebook til at blive klogere på madspild. Derfor er det fantastisk at blive anerkendt for det arbejde,” fortæller Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken.

FødevareBanken vil fremover brande september for Madspildsmåned

Den 29. september fejrede Danmark den internationale madspildsdag med events i alle dele af landet. Men står det til Lea Gry von Cotta-Schønberg og FødevareBanken bør opmærksomheden på madspild og madfattigdom ikke kun være begrænset til denne ene dag om året:

”I FødevareBanken synes vi, at hele september fremover skal være danskernes fælles ”Madspildsmåned”, hvor vi sammen sætter ekstra fokus på at mindske madspild. Vi skal huske, at der hvert år smides 814.000 tons spiselige madvarer ud, og hele 1/3-del stammer fra husholdningerne. Derfor skal vi alle sammen gå ind i kampen, hvis vi skal nå vores mål om at reducere Danmarks madspild med 50% inden 2030,” siger Lea Gry von Cotta-Schønberg.

Om FEBA og konkurrencen

The European Food Banks Federation (FEBA) er en europæisk non-profit paraplyorganisation, der støtter og styrker fødevarebanker over hele Europa i deres arbejde mod madspild og madfattigdom.

FEBA samler 335 fødevarebanker og filialer, der er forpligtet til at bekæmpe madspild og samtidig hjælpe socialt udsatte. Samlet leverede medlemmerne i 2020 over 860.000 tons mad til 12.8 millioner udsatte gennem 48.126 velgørende organisationer takket være professionalismen fra 37.016 medarbejdere - 85% af medarbejderne arbejder frivilligt.

10 fødevarebanker deltog i FEBAs konkurrence #FoodNoWaste. Førstepladsen gik til FødevareBanken (Danmark), andenpladsen til Fondation Partage (Schweiz) og tredjepladsen til Food Bank Albania (Albanien).

Læs mere om konkurrencen: https://29september.eurofoodbank.org/

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side kasseres der dagligt enorme mængder mad i fødevarebranchen, hvilket udgør en stor belastning for miljøet. På den anden side står sociale organisationer, der har brug for varer til at tilberede et dagligt måltid til en stadig større gruppe af udsatte i Danmark.

FødevareBanken sørger for, at overskudsmaden bliver sikkert leveret til dem, der har brug for det - fra madspild til måltid. I 2020 leverede vi 1.377 tons overskudsmad og 3.450.294 måltider til over 300 modtagere i hele Danmark.