FødevareBanken nomineret til ny bæredygtighedspris hos Nordnet

Fra millioner af aktier til millioner af måltider. Nordnets kunder kan vælge at stemme på FødevareBanken til bæredygtighedsprisen The Re:turn Initiative og dermed sikre en stor donation fra Nordnet til arbejdet med at gøre madspild til måltider.

Formålet med Nordnets nye bæredygtighedspris ”The Re:turn Initiative" er at støtte arbejdet med miljø- og klimaudfordringerne i de nordiske lande. I Danmark er FødevareBanken nomineret sammen med Den Danske Naturfond og Plastic Change.

”Denne nominering er en anerkendelsen af vores arbejde, og ikke mindst en anerkendelse af vores 220 frivillige, der hver dag kører maden til folk i svære livssituationer. Madspild er dyrt for både miljøet og økonomien. I Danmark smider vi hvert år over 814.000 tons mad ud, der intet fejler. Vi håber selvfølgelig, at Nordnets danske kunder synes, vi gør et godt stykke arbejde for både klimaet og udsatte i Danmark og giver os deres stemme”, siger Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken

345.000 danske kunder kan stemme
Det er Nordnets 345.000 danske kunder der bestemmer, hvordan donationerne skal fordeles mellem organisationerne, da den samlede donation fordeles i forhold til andelen af stemmer. Sidste år blev der foretaget aktiehandler på Nordnets platform i Danmark svarede til 1 million SEK eller over 715.000 DKK.

"Det koster kun 4 kroner for os i Fødevarebanken at levere et måltid til vores modtagere. Derfor vil en stemme på os kunne gøre en kæmpe forskel i vores arbejde. Sidste år ville den samlede donation svarer til over 177.000 ekstra måltider for vores modtagere," fortæller Lea Gry von Cotta-Schønberg.

Fødevarebanken sparede sidste år samfundet for udledning af 1.274 tons CO2-ækvivalenter ved at fordele overskudsmad, der ellers var blevet kasseret, og dermed forhindret produktionen af nye fødevarer. Den sparede CO2-mængde svarer til, at en personbil ville have kørt 9,8 mio. km – eller 245 gange rundt om jorden.

Afstemningen forgår fra den 9. - 28. februar på Nordnets hjemmeside: https://www.nordnet.dk/dk/kampagner/return

Læs Nordnets danske pressemeddelese om Re:turn-initiativetet: https://nordnetab.com/press_release/nordnet-lancerer-nyt-miljo-og-klimainitiativ/

Fotokredit: Anders Brinckmeyer
Fotokredit: Kenneth Lysbjerg Koustrup

FødevareBanken reducerer madspild og afhjælper samtidig madfattigdom i Danmark.

FødevareBanken er den største organisation i Danmark, der arbejder struktureret og fødevaresikkert med at fordele madoverskud til socialt udsatte.

Vagtskifte på direktørposten i FødevareBanken17.12.2020 15:20:00 CET | Pressemeddelelse

Lea Gry von Cotta-Schønberg, nuværende leder af Frivilligcenter Halsnæs og direktør i konsulenthuset Kontingens, overtager fra 1. marts 2021 direktørstillingen i FødevareBanken efter Karen-Inger Thorsen som nu vil bruge sin tid på bestyrelsesposter og konsulentopgaver. ”Efter 7 år på direktørposten takker Karen-Inger Thorsen af. Hun har siden 2014 stået i spidsen for at udvikle FødevareBanken fra en regional til en national organisation, der har mangedoblet sine aktiviteter og i dag er Danmarks største non-profit organisation på sit felt. Hun har favnet FødevareBankens bæredygtige og sociale formål, formået at forene frivillighed med professionalisme og således på fornem vis løst den opgave, hun fik ved sin ansættelse”, siger FødevareBankens bestyrelsesformand, Jens Ditlev Lauritzen. Madspild får en stadig større plads i dagsordenen og til manges overraskelse er behovet for mad til udsatte borgere vokset markant de seneste år. ”Jeg er utrolig stolt af, at FødevareBankens mange frivilli