FOA: Vi skal have en plan for vaccinering af frontpersonale

AstraZeneca udgår af det danske vaccinationsprogram. FOA roser beslutningen, og kalder på en plan for færdigvaccinering af frontpersonalet.

”Det er afgørende, at det er trygt at lade sig vaccinere. Jeg mener, at det er klogt, at sundhedsmyndighederne handler konsekvent, når der er mistanke om meget alvorlige bivirkninger. Det handler også om at sikre tilliden til vaccine-strategien,” siger forbundsformand Mona Striib.

Hun retter krav mod myndighederne.

”Sundhedsmyndighederne skal svare på, hvad det her betyder for frontpersonalet? Hvad sker der med de medarbejdere, der har fået første stik? Hvad med de mennesker, der står i frontlinjen, men endnu ikke har fået vaccinen? Rigtig mange medarbejdere står lige nu med en masse spørgsmål, som kræver handling og svar,” siger Mona Striib.

Siden AstraZeneca blev sat på pause, er vaccinationen af frontpersonalet stort set gået i stå, viser statusrapporter fra Sundhedsstyrelsen.

Siden 15. marts er andelen af færdigvaccinerede på hospitaler kun steget to procentpoint - fra 43 til 45 procent. På plejehjem fra 44 til 45 procent. Og i hjemmeplejen fra 41 til 43 procent.

Formanden for FOAs Social- og Sundhedssektor, Torben Hollmann, kalder på en plan fra myndighederne.

”Vi har i den grad behov for at komme i gang med at vaccinere frontpersonalet. Sundhedsmyndighederne skal fremlægge en klar plan, så folk ved, hvad de kan regne med. Det haster, fordi vi stadig er et sted, hvor der risikerer at opstå akut personalemangel, hvis sygdommen får fat på fx et plejecenter,” siger Torben Hollmann.