FN-verdensmål i øko-virksomheder

Økologien og FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling er nært beslægtede, og derfor sætter Økologisk Landsforening med hjælp fra blandt andre tidligere EU-kommissær Connie Hedegaard spot på de økologiske virksomheders potentiale for at levere på flere verdensmål.

Med FN’s 17 verdensmål og Økologisk Landsforenings mål om 30 pct. økologi på markerne og i butikkerne i 2030 som pejlemærker, indbyder Økologisk Landsforening de økologiske fødevarevirksomheder til inspirationsdag i Middelfart tirsdag den 2. september. Blandt oplægsholderne er tidligere miljøminister og EU-kommissær Connie Hedegaard, som giver sit perspektiv på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og økologiske virksomheders bidrag til og indsats for at nå målene.

- Økologiens grundprincipper og FN’s verdensmål taler samme sprog. Derfor vil vi gerne give de økologiske virksomheder inspiration til, hvordan de på forskellig vis kan bidrage til og arbejde for at nå flere verdensmål, siger Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening.

Fra gastronomi og storkøkkener til detail og eksport

På Inspirationsdagen kommer deltagerne rundt om økologien i al sin mangfoldighed i virksomhederne, i detailhandlen, de professionelle køkkener, på eksportmarkederne og ved de store forbrugerevents på gårdene.

– Og så kigger vi fremad mod fremtidige mål for økologiens udvikling, som bygger videre på den solide vækst vi i en lang årrække har set i mark og marked kombineret med øget fokus på bæredygtighed bredt i samfundet. Næste år fejrer vi Ø-mærkets 30-års fødselsdag, og inspirationsdagen vil give deltagerne et billede af, hvordan økologien kan se ud, når vi om 10 år skal fejre dets 40-års dag, siger Helle Borup Friberg.

Ud over tidligere EU-kommissær Connie Hedegaard tæller oplægsholderne; Henrik Biilmann, CEO, Friland, Kari Brandsgård, CEO, Haraldskær, Michael Langberg, Markedschef, Økologisk Landsforening, Pernille Bundgård, Markedschef, Eksport, Organic Denmark, Henrik Hindborg, Markedschef Detail, Økologisk Landsforening, Torben Blok, Markedschef, FoodService, Økologisk Landsforening, Cecilie Thorsmark, CEO, Copenhagen Fashion Week, Bent Hübertz, CMO, KLS PurePrint, Morten Juul Andersen, Kokkelandsholdet, og Jeppe B. Lundorf, Østjydsk Vinforsyning.

Tid, sted og tilmelding

Inspirationsdagen afholdes mandag d. 2. september 9.00 – 15.30 på Comwell Middelfart, Karensmindevej 3, 5500 Middelfart. Tilmelding på okologi.dk.

Helle Borup Friberg, adm. direktør, Økologisk Landsforening, 20 30 83 56
Birgitte Jørgensen, markedskonsulent, Økologisk Landsforening, 24 34 90 49, bij@okologi.dk
Joachim P. Kjeldsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 30 54 39 30, jkj@okologi.dk

Asiatisk topmøde sætter fokus på dansk økologipolitik18.9.2019 09:03:54 CESTPressemeddelelse

Flere hundrede politikere og virksomhedsledere fra asiatiske lande, og økologiledere fra hele verden skal høre om Dansk økologipolitik i dag. På International Summit on Organic Agricultural Policy er Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening, inviteret til Sydkorea for at præsentere den danske økologipolitik, som sidste år vandt en FN-pris for bæredygtighed. Derudover vil han fortælle, hvordan danske kommuner aktivt bruger økologi i deres arbejde med at være mere bæredygtige.

Ny økologi-kampagne skal redde grundvandet - Gulddreng genopstår for en god sag30.8.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

En ny kampagne fra Økologisk Landsforening sætter fokus på vores grundvand. Siden 2017 har mange nye fund af pesticidrester truet drikkevandet. Økologi er langt det sikreste valg, når du vil skåne grundvandet for mødet med pesticidrester. Selv med en lille indsats kan du gøre en stor forskel, og det budskab får nu hjælp fra en uventet kant – fænomenet Gulddreng.