FN Byen

FN tager til Lolland og sætter bæredygtig madkultur på skoleskemaet

FN Byen har startet et nyt initiativ, hvor de rejser rundt og underviser i verdensmålene i alle dele af Danmark. Nu går turen til Lolland, hvor FN Byens undervisningstjeneste, #UNCity4Schools, den 9. og 10. maj besøger skolebørn i Lolland Kommune samt deltager i Madens Folkemøde på Engestofte gods.

’Ansvarlig forbrug og produktion’, ’Stop sult’ og ’Mindre ulighed.’ Sådan lyder tre af de i alt 17 verdensmål, som verdens lande og ledere i 2015 blev enige om at arbejde for at nå inden 2030. Og netop de 17 verdensmål kommer på skoleskemaet i Rødby og Østofte, når et team af undervisere fra FN Byen i København besøger flere skoler.

”Vi lever i en verden, hvor vi producerer nok mad til alle. Alligevel er der 821 millioner mennesker, der går sultne i seng hver dag. Fejl- og underernæring har ikke blot indflydelse på vores fysiske helbred. Mangel på rette ernæring, især i et menneskes første to leveår, har også vidtrækkende konsekvenser for vores kognitive udvikling – og dermed vores uddannelses- og arbejdsevne”, forklarer Anne Poulsen, direktør for World Food Programme Nordiske Kontor.

”Når #UNCity4Schools sætter verdensmål nr. 2 ’Stop sult’ på skoleskemaet får vi engageret de yngste verdensborgere og på den måde er vi tættere på at sikre fremtidige generationer en stabil og bæredygtig fødevarekultur” uddyber Anne Poulsen.

Viden om verdensmål sker gennem leg og dilemmaer

#UNCity4Schools skal den 9. maj og 10. maj besøge både Østofte og Rødby Skolen. Med i kufferten har underviserne fra FN Byen spil og legeredskaber til at lære eleverne om de 17 verdensmål gennem aktiviteter og samtaler med og mellem eleverne. For eksempel har de et ressourcespil med, der udfordrer elevernes forståelse for konsekvenserne af overproduktion og madspild.

”Vi inviterer børnene på Lolland ind i en verden, hvor de skal bruge deres fantasi og forestillingsevne. I #UNCity4Schools motiverer vi børnene ved selv at lade dem komme på banen og komme med løsninger frem for bare at sidde stille og lytte til os”, siger Anna Kinly, undervisnings- og kommunikationskonsulent i #UNCity4Schools.

Det er ikke nyt for Anna Kinly og hendes tre kollegaer at undervise i de 17 verdensmål. Siden 2017 har FN Byen i København haft besøg af 4.000 skolebørn om året, der gennem forskellige undervisningsforløb har fået indblik i de 17 Verdensmål og FN’s arbejde.

Vi taler med mad i munden til Madens Folkemøde

Udover skolebesøg deltager #UNCity4Schools også i Madens Folkemøde på Engestofte gods med et nyt undervisningsforløb omhandlende fiskeri og de vidtrækkende konsekvenser af overforbrug.

“Samtalen om vores mad og fødevarekultur er vigtigere end nogensinde, men den samtale foregår alt for ofte i lukkede kredse. Hvis vi skal finde løsninger til de udfordringer, vi står over for i fremtiden, så skal vi starte med at invitere næste generation ind til samtalen,”
siger Kasper Fogh, som er bestyrelsesformand for Madens Folkemøde.

”Derfor er vi også utrolig glade for, at FN Byens Undervisningstjeneste er med til det første Madens Folkemøde,” fortæller Kasper Fogh.

Madens Folkemøde er organiseret og afviklet af Food Organisation of Denmark (FOOD), en non-profit organisation der startede i 2010 som et samarbejde mellem private virksomheder og det offentlige Danmark.

Baggrund

Der er 11 FN organisationer tilstede i FN Byen i København. #UNCity4Schools er FN Byens undervisningstjeneste for grundskoleelever fra 1. – 9 klassetrin. Projektet er finansieret af Udenrigsministeriet. Besøgene er altid gratis og varer normalt 2 timer. Undervisningstjenesten blev i januar 2019 udvidet fra to til fire undervisningskonsulenter. Med udvidelsen er det blevet muligt for undervisningstjenesten at komme ud til skolebørn i hele Danmark og dermed nå 10.000 elever i løbet af 2019. Senere på året skal #UNCity4Schools bl.a. besøge Bornholm, Aalborg, Nyborg, Midtjylland og Sydsjælland.

For mere information om FN’s undervisningstjeneste og kontakt:

Anna Kinly, mail: anna.kinly@one.un.org , eller på telefon + 45 92 43 56 06.
Web: www.un.dk/skoler

Information om FN Byen