FN-appel: COVID-19 truer menneskeheden - Globalt samarbejde er vejen frem

FN - med WHO & UNICEF i spidsen, advarer om, at hvis ikke udsatte lande hjælpes med bekæmpelse af Coronavirus nu, kan millioner af mennesker være i fare.

”COVID-19 truer hele menneskeheden – så vi må alle stå sammen for at bekæmpe den. Individuelle reaktioner vil ikke være nok,” siger FN’s Generalsekretær António Guterres

Derfor lancerer FN en global, humanitær plan for 2 milliarder USD, til bekæmpelse af COVID-19 i 51 lande i Sydamerika, Afrika, Mellemøsten og Asien. Regeringer opfordres til at støtte den globale, humanitære plan, samtidig med at støtten til allerede eksisterende, humanitære programmer fastholdes.

”Vi står overfor en kæmpe katastrofe i lande, der virkelig har brug for hjælp. Vi skal handle nu, og vi skal handle på globalt plan – derfor har vi brug for hjælp, også danskernes,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

FN vil forsøge at beskytte millioner af mennesker og forhindre at virussen, endnu engang, spredes ud over hele kloden. COVID-19 har kostet mere end 16.000 mennesker livet og der er næsten 400.000 rapporterede smittede. Virussen har fået fodfæste mange steder på kloden og er nu ved at nå til de lande, der allerede står overfor humanitære kriser grundet konflikt, naturkatastrofer og klimaforandringer.

Med WHO og UNICEF i spidsen, vil planen fokusere på tre specifikke mål:

• levere vigtigt udstyr til test for virussen, samt medicin til behandling;
  • installere håndvaskfaciliteter i lejre og bosættelser;
  • lancere offentlige informationskampagner om beskyttelse af sig selv og andre mod virussen;

WHO Generaldirektør Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus udtaler:
”Virussen spreder sig nu til lande med svagere sundhedssystemer, nogle af hvilke allerede står overfor humanitære kriser. De har brug for vores hjælp – både ud af solidaritet, men også for at beskytte os alle og nedkæmpe pandemien. Samtidig må vi ikke bekæmpe pandemien på bekostning af andre humanitære sundhedskatastrofer”.

Udover de hundrede tusinder mennesker, der rammes af COVID-19, er hundrede millioner af børneliv på spil. ”Børn er de skjulte ofre for COVID-19 pandemien. Udgangsforbud og nedlukning af skoler påvirker deres uddannelse, mentale helbred og adgang til basale sundhedsydelser. Risikoen for udnyttelse og overgreb er større end nogensinde – det gælder både for drenge og piger. For børn på flugt, eller de der lever i konfliktområder, vil konsekvenserne med alt sandsynlighed ikke ligne noget vi har set før. Vi må ikke svigte dem,” siger Karen Hækkkerup.

FN opfordrer medlemsstater til, at forpligte sig til bekæmpelse af COVID-19’s indvirkningen, ved at give mest mulig støtte til planen, samtidig med at kernebidrag til eksisterende humanitære appeller fastholdes. Disse hjælper mere end 100 millioner mennesker, der allerede er afhængige af FN’s humanitære assistance for at kunne overleve.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk