EKF - Danmarks Eksportkredit

Flot slutspurt i 2021 for EKF i en tid med corona og grøn omstilling

2021 blev et omskifteligt år for EKF – først i skyggen af Covid-19, der fortsat lukkede lande og satte forretninger i stå – og i andet halvår på ryggen af en højkonjunktur, som gav fart og nye muligheder for dansk erhvervsliv.

Den lavere aktivitet for danske eksportvirksomheder i første halvdel af 2021 kom naturligt også til at præge EKF Danmarks Eksportkredit. Men året endte efter en stærk slutspurt alligevel med et resultat, der kan måle sig med de bedste i EKF’s nu 100-årige historie.

Årets resultat blev således 548 mio. kr. med samlede nyudstedelser for 19 mia. kr.

Formand for EKF Danmarks Eksportkredit, Christian Frigast, glæder sig over resultatet i en turbulent tid:

- I EKF er vi bevidst om vores rolle som partner for danske virksomheders eksport og internationalisering i med- og modgang i en stærkt omskiftelig verden. Vi vælges til for vores viden, agilitet og attraktive produkter. Med nyudstedelser for 19 mia. kr. i 2021 – og et samlet forretningsomfang på 112 mia. kr. – løfter vi dagligt en vigtig opgave til gavn for de danske eksportvirksomheder og Danmark som helhed.

EKF samarbejder med et bredt udsnit af de danske eksportvirksomheder, men har de seneste årtier i særlig grad understøttet det danske vindmølleeventyr. EKF er således et af verdens førende grønne eksportkreditinstitutter. 70 pct. af vores forretninger er grønne. Alene de seneste 10 år har vi medvirket til finansiering af 120 vindparker, der har mobiliseret over 400 mia. kr. i privat kapital.

Men ambitionerne rækker endnu længere. Derfor har bestyrelsen for EKF i 2021 vedtaget en klimapolitik med et mål om klimaneutralitet for hele porteføljen i 2045. Det er ambitiøst, men flugter med vores mål om ikke bare at følge med kunderne i den grønne omstilling – men også skubbe på og være en katalysator i Danmark og globalt. Konkret forpligter vi os selv på at finansiere grønne projekter for 200 mia. kr. inden 2030.

- Vores mål er at gøre Danmark rigere og verden grønnere. Vi skal drive den grønne omstilling frem sammen med virksomhederne og hjælpe dem i deres transition. Vi skal medvirke til, at Danmark bevarer sin førerposition inden for vind, og skabe grundla­get for, at Danmark kan få en lignende position inden for nye, grønne teknologier. Samtidig med at vi støtter danske virksomheder bredt, siger Christian Frigast, formand for EKF Danmarks Eksportkredit.

EKF Danmarks Eksportkredits Årsrapport 2021 kan læses på EKF.dk. Kontakt til Christian Frigast kan ske via kommunikationschef Kim Bove, mail: kib@ekf.dk, mobil: 2227 3893.

Information om EKF - Danmarks Eksportkredit

EKF - Danmarks Eksportkredit
Lautrupsgade 11

+45 35462600https://ekf.dk/

Den bedste sikkerhed en virksomhed kan få

EKF er Danmarks eksportkredit. Vi hjælper danske virksomheder med at gøre det muligt og attraktivt for andre at købe varer fra Danmark. Det gør vi ved at hjælpe med at skaffe finansiering og ved at forsikre virksomheder og banker mod de økonomiske og politiske risici, der kan være ved at handle med andre lande.

Følg pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit

Flere pressemeddelelser fra EKF - Danmarks Eksportkredit