Flere virksomheder døjer med ubesatte stillinger

Det bliver sværere og sværere at finde den rette arbejdskraft for mange virksomheder, viser ny analyse fra Landbrug & Fødevarer. Især Region Syddanmark og Midtjylland er ramt.

Flere og flere danske virksomheder må kigge langt efter ansøgningerne, når de slår et jobopslag op.

På blot et år er der sket en stigning på 10 pct., når man kigger på, hvor mange ubesatte stillinger, der er pr. 100 ledige i Danmark. Det viser ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Især Region Syddanmark og Region Midtjylland er hårdt ramt. Her var der henholdsvis 32,5 og 29,1 ubesatte stillinger pr. 100 ledige i det første halvår af 2017.

Og det er et stort problem for mange virksomheder.

- Vi risikerer, at luften går ud af væksten. Derfor er det så nødvendig med kvalificeret arbejdskraft, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, og tilføjer, at det er vigtigt, at arbejdsudbuddet øges.

Derudover skal der være en mere målrettet uddannelse af faglærte, opkvalificering af flere ledige og en lettelse af skatten på arbejde, mener direktøren.

Må sige nej til ordrer

Problemet med at virksomhederne har svært ved at finde den rette arbejdskraft er tilbagevendende, men det begynder nu at vise sig i så tiltagende grad, at flere virksomheder må sige nej til ordrer, fordi de ikke kan få den arbejdskraft, der skal til for at løse opgaven.

I 3. kvartal oplevede 24,6 pct. af virksomhederne i fødevare- og agroindustrien for eksempel, at manglen på kvalificeret arbejdskraft var en produktionsbegrænsning.

- Det er vigtigt, at man fra politisk side tager hånd om erhvervslivets konkurrenceevne, så vores medlemmer ikke må sige nej til ordrer, og så deres arbejdspladser ikke rykker til udlandet, siger Karen Hækkerup.

I de første seks måneder af 2017 var der i gennemsnit 28,6 ubesatte stillinger pr. 100 ledige i Danmark under ét. Det er en stigning på 10,8 pct. ift. de første seks måneder året i 2016.

Region

3,5

5,2

10,8

For tal for fordeling på kommunalt niveau og/eller yderligere kontakt: Caroline Gerd Frandsen, pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, tlf. 20 76 17 90, cagf@lf.dk

Se hele analysen her: http://www.lf.dk/tal-og-analyser/samfundsanalyser/samfundsokonomiske-analyser/yderkommunerne-oplever-det-stoerste-pres-paa-arbejdsmarkedet

FAKTA:

For at undersøge temperaturen på arbejdsmarkedet i kommunerne anvendes begrebet ubesatte stillinger pr. 100 ledige. Jo flere ubesatte stillinger der er pr. ledig, desto sværere kan det være at finde det rette match og dermed få besat stillingerne.

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo