Flere skal have omlægningstjek

Igen i år tilbyder Økologisk Landsforening gratis omlægningstjek til landmænd. Økologi er populært som aldrig før, og derfor er der forsat behov for flere producenter af økologiske råvarer. Økologisk Landsforening glæder sig over, at Økologifonden har gjort det muligt at tilbyde omlægningstjek til endnu flere i 2020.

2020 bliver året, hvor der er rekordmange omlægningstjek. Der er blevet bevilliget penge til at gennemføre 225 omlægningstjek. Til sammenligning blev der gennemført 160 i 2019. Der skal fart på, da regeringen og dens parlamentariske flertal har et erklæret mål om en fordobling af det økologiske areal, forbrug og eksport i år 2030.

Det økologiske omlægningstjek består i et besøg fra en landbrugsfaglig konsulent, der sammen med landmanden gennemgår potentialet i at omlægge til økologi.

"Det skal give landmanden et indblik i, hvad det vil sige at blive økolog og om landmanden kan se sig selv i det. Det viser sig som regel, at man kan få en god forretning ud af at omlægge til økologi. Driver man et landbrug i naturfølsomme områder, er det ofte også lettere at få et økologisk landbrug uden pesticider og kunstgødning til at gå hånd i hånd med diverse miljøkrav," siger Jens Peter Hermansen, der er økologikonsulent i Økologisk Landsforening.

Økologisk Landsforening har tilbudt omlægningstjek siden 2008.

For info/kontakt:

Jens Peter Hermansen, økologikonsulent, Økologisk Landsforening, 2621 0426