Flere MSC-certificerede skaldyr fra Limfjorden til danskerne: Vilsund Blue og Lidl intensiverer samarbejdet
Lidl har netop lanceret produktserien ’En bid af Danmark’ for at gøre det nemmere at vælge lokale, danske kvalitetsprodukter. En af de danske leverandører er Vilsund Blue fra Nykøbing Mors, der glæder sig til at tilbyde skaldyr, som er certificeret af MSC.

Poul Kærgaard er opvokset i en muslingefiskerfamilie, og i en alder af blot 20 år stiftede han Vilsund Blue. I dag, 36 år senere, beskæftiger Vilsund Blue 70 medarbejdere, fordelt på tre lokale fabrikker i Nykøbing Mors. Virksomheden har ambitioner om at blive danskernes foretrukne leverandør, når det kommer til danske, MSC-certificerede fisk og skaldyr, og seneste skridt i den målsætning er et endnu mere ambitiøst samarbejde med dagligvarekæden Lidl.
Vilsund Blue har været leverandør til Lidl siden 2019, men nu udvides samarbejdet, og Vilsund Blue skal fremover levere muslinger, både ferske og på glas, til Lidls nye serie ‘En bid af Danmark’. Serien skal gøre det nemmere for Lidls kunder at tilvælge lokale, danskproducerede varer og består af omkring 40 produkter fra 15 små og mindre leverandører.
”Hos Lidl oplever vi en stigende efterspørgsel på både danske og helt lokale fødevarer. Derfor får vi nu flere lokale fødevarer af høj kvalitet på hylderne til gode priser, heriblandt MSC-certificerede muslinger fra Vilsund Blue, som, vi håber, vil havne på endnu flere middagstallerkener i de danske hjem,” fortæller Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape.
Samarbejdet betyder, at Vilsund Blue nu leverer muslinger fra Limfjorden til alle Lidls danske butikker samt til Lidl-butikker i landende Tyskland, Schweiz og Østrig som sæsonvare.
”Lidl har været med til at åbne døren til det danske og udenlandske marked, hvor vi i samarbejde har været med til at udvide forbrugernes horisont omkring muslinger som en lokal og klimavenlig fødevare. I Danmark er vi så heldige at kunne fiske nogle af verdens bedste blåmuslinger i vores egne farvande, og danskerne skal naturligvis kunne nyde denne lokale delikatesse, og det bliver nu mere tilgængeligt gennem samarbejdet med Lidl og deres En bid af Danmark-serie,” udtaler Poul Kærgaard, administrerende direktør i Vilsund Blue A/S.
Intet går til spilde i produktionen
Vilsund Blue blev i 2010 som det første muslingefiskeri i verden certificeret af MSC (Marine Stewardship Counsel) for bæredygtigt muslingefiskeri. MSC-standarderne følger internationale retningslinjer for bedste praksis for certificering og miljømærkning og er udviklet i samråd med fiskeindustrien, forskere, miljøforkæmpere, eksperter og interessenter.
Overordnet set måler fiskeristandarden bæredygtigheden af fiskeriers fangst af vildtlevende fisk, og netop arbejdet med bæredygtighed gennemsyrer hele Vilsund Blues værdikæde - lige fra selve fiskeriet, over produktionen til det direkte salg til kunden.
I processen er der eksempelvis intet, der går til spilde fra muslingerne. Spild bruges blandt andet til muslingefond og pulver, der kan bruges som smagsforstærkere i madlavningen. Selv de tomme skaller knuses og bruges til hønsefoder.
”Vores mål er at blive danskernes foretrukne leverandør af bæredygtige fisk og skaldyr. Vores samarbejde med Lidl bidrager i høj grad til at udvide forbrugernes horisont i forhold til at muslinger er en lækker, lokal og klimavenlig fødevare,” afslutter Poul Kærgaard, direktør hos Vilsund Blue.
Blåmuslinger er desuden en utrolig klimavenlig fødevare, da de har et meget lavt klimaaftryk. Den store klimadatabase skriver, der er udledes 0,22 kilo CO2 ved produktion af et kilo målmuslinger, og sammenligner man det med hakket oksekød, så udledes der 30,84 kilo CO2 ved produktion af samme mængde*. Hos Vilsund Blue samarbejdes der tæt med lokale fiskere for at sikre, at fiskeriet foregår under kontrol af bestand og miljø, så danskerne fortsat kan nyde muslinger i fremtiden.
____
For yderligere information, kontakt:
Thomas Sejersen, presseansvarlig i Lidl: presse@lidl.dk, tlf. 76 35 00 10
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder





Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 138 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl henter international profil: Zita Szlavikovics bliver første kvindelige salgsdirektør i Danmark6.5.2022 10:22:59 CEST | Press release
Zita Szlavikovics er ny salgsdirektør i Lidl Danmark. Med mere end 20 års erfaring indenfor detail og handel samt bestridelse af stillinger som salgsdirektør og stedfortrædende CEO i andre Lidl-lande er Zita Szlavikovics godt rustet til opgaven.
Økologisk ø-ost, bæredygtigt muslingefiskeri og fynsk rygeost: Lidl sætter endnu flere lokale, danske varer på hylderne28.4.2022 06:16:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl har udvidet sit samarbejde med 15 små og mellemstore danske producenter. Her er lokale specialiteter som håndlavet fynsk rygeost, stenkværnet mel og håndplukkede muslinger fra Limfjorden i højsædet som en del af i dagvarekædens nye sortimentskampagne ”En bid af Danmark”.
Lidl donerer snacks og drikkevarer til Klovneløb i 56 byer, når tusindvis løber for Danske Hospitalsklovnes arbejde22.4.2022 12:23:00 CEST | Pressemeddelelse
For 11. år i træk afholder Danske Hospitalsklovne Klovneløb, og i år donerer Lidl snacks og drikkevarer til løbene i hele 56 danske byer. Her mødes familier og venner og løber for at samle penge ind, så endnu flere hospitalsklovne kan gøre en forskel for indlagte børn og unge på hospitaler i Danmark.
Så blev der lagt låg på: Lidl fejrede rejsegilde på sit nye hovedkontor i Aarhus21.4.2022 17:45:56 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Lidls danske hovedkontor på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem. Torsdag d. 21. april blev der, som man siger blandt fagfolk, ’lagt låg på’, hvilket betyder, at råhuset står færdigt, og det blev markeret med taler, solskin og pølsevogn.
Lidl skærer ned på plastik og sparer op mod 76 % på emballagen til egen skylle- og opvaskemiddel20.4.2022 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Som en del af Lidls REset Plastik-strategi har dagligvarekæden optimeret emballagen på deres egen opvaske- og skyllemiddel for blandt andet at spare på mængden af plastik. Nature Packs er navnet på den nye emballage og består af op til 76 % mindre plastik i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum