Flere medlemmer i idrætsforeningerne trods corona

Medlemstallene i idrætsforeningerne under DIF og DGI stiger igen, selvom 2021 var præget af nedlukning og restriktioner. Der er dog stadig lang vej til medlemsniveauet før pandemien.
Jan Christensen / DGI Media (til fri redaktionel afbenyttelse)

Corona-restriktionerne for idræts- og foreningslivet varede længere og var mere omfattende i 2021 end i 2020. Alligevel viser 2021-tallene for Danmarks Idrætsforbund (DIF) og DGI en samlet fremgang på 12.101 medlemmer. Dermed har idrætsforeningerne under de to organisationer i alt 2.228.776 medlemmer.

Udviklingen er således vendt efter det fald, som pandemien kostede idrætsforeningerne forrige år. Efter en årrække med fremgang og historiske 2,3 millioner medlemmer i 2019, mistede foreningerne under DIF og DGI nemlig knap 90.000 medlemmer i corona-året 2020. Nu er lidt af det tabte hentet ind igen, og endnu flere skal bydes indenfor i fremtiden.

”Jo flere medlemmer idrætsforeningerne får, jo bedre er det for folkesundheden. Derfor vil vi naturligvis knokle videre for også at sikre en medlemsfremgang i de kommende år. Vi skal have alle de tabte medlemmer tilbage og helst også endnu flere med i idrætsfællesskabet”, siger DGI-formand Charlotte Bach Thomassen.

Den holdning deler DIF, hvor man glæder sig over den opadgående medlemskurve og sender kredit til de frivillige.

”Først og fremmest glæder vi os over, at frafald er vendt til fremgang trods endnu et år med corona. Der er stadig tabt terræn at genvinde i forhold til 2019-tallene, men vi er på rette vej. Her må vi igen sende en stor tak til de mange frivillige, som har gjort en stor forskel og et fantastisk arbejde ude i landets foreninger i et svært år for idrætten”, siger DIF-formand Hans Natorp.

DIF og DGI kvitterer samtidig for, at Folketinget og kommunerne har understøttet foreningslivet økonomisk og ydet andre former for hjælp.

Visionsarbejdet fortsætter
Siden 2015 har DIF og DGI arbejdet sammen om Bevæg dig for livet-visionen med støtte fra Nordea-fonden og TrygFonden. Formålet er at gøre Danmark til verdens mest aktive nation, og i den forbindelse er der udviklet en lang række tilpassede idrætskoncepter til brug i foreningerne og indgået samarbejder med 25 såkaldte visionskommuner, så endnu flere danskere bliver fysisk aktive.

Samarbejdet med kommuner, idrætsforeninger og andre partnere fortsætter - og med udsigten til at corona bliver en mindre faktor i de kommende år, forventer DIF og DGI en stigning i fremtidens medlemstal.

Noget, som en række indendørsidrætter må sætte deres lid til. De har nemlig været hårdest ramt af restriktionerne i 2021, hvor idrætter som håndbold og gymnastik har tabt medlemmer, mens især udendørsidrætter som fodbold og golf er med til at trække den samlede medlemsfremgang op.

FAKTA:

Om medlemstallene
Det samlede medlemstal for DGI og DIF er renset for, at flere idrætsforeninger/klubber er medlem af begge organisationer. Tallet er for kalenderåret 2021 og et medlem tæller med i statistikken, når der er tale om et medlemskab i mindst tre måneder af året.

Du kan dykke ned i medlemstallene for idrætterne under de to organisationer på henholdsvis www.dif.dk/medlemstal og www.dgi.dk/medlemstal

Medlemstal for 2021 (udvikling fra 2020 i parentes):
Samlede unikke medlemmer på tværs af DGI og DIF 2.228.776 (+12.101)
Danmarks Idrætsforbund: 1.932.065 (+13.254)
DGI: 1.648.530 (+14.350)

Udvikling på aldersgrupper i DIF og DGI (årgange/medlemmer/udvikling/udvikling i procent)
0-6 år / 191.879 / +6,63% / +11.927
7-12 år / 405.032 / -2,31% / -9.587
13-18 år / 272.491 / -1,84% / -5.107
19-24 år / 157.028 / +2,73% / +4.179
25-39 år / 288.887 / +1,12% / +3.189
40-59 år / 477.429 / -0,50% / -2.382
60-69 år / 217.873 / +2,12% / +4.514
70+ år / 218.157 / +2,52% / +5.368
I alt: 2.228.776 / +0,55% / +12.101

Medlemstal fordelt på køn (DIF og DGI):
Kvinder: 949.633 (- 5355)
Mænd: 1.279.143 (+17.456)

Største idrætter (DIF og DGI):
Fodbold: 355.147 (+33.925)
Gymnastik: 260.043 (-14.060)
Svømning: 223.138 (-1619)
Golf: 168.129 (+10.625)
Fitness: 156.654 (-16.029)

Regionale medlemstal (DIF og DGI):
Hovedstaden: 637.257 (+17.508)
Midtjylland: 549.695 (-5.458)
Nordjylland: 232.542 (+588)
Sjælland: 316.688 (+412)
Syddanmark: 487.830 (-486)

Coronarestriktioner for idrætten i 2021:
1/1 - 28/2: Forsamlingsloft på fem og nedlukning af indendørs idræt.
1/3: Forsamlingsloft i forbindelse med udendørs idræt øges fra 5 til 25. Indendørs idræt skal stadig holdes lukket.
22/3: Det udendørs forsamlingsloft i forbindelse med idræt øges fra 25 til 50.
21/4: Indendørs idræt åbner for børn og unge under 18 år (forsamlingsloft på 25) og voksne over 70 år (forsamlingsloft på 10). For udendørs idræt hæves forsamlingsloftet til 50.
21/5: Indendørs idræt for alle aldersgrupper åbner. Indendørs forsamlingsloft på 50 og udendørs på 100.
10/9: Alle coronarestriktioner fjernes.
17/12: Forbud mod tilskuere til idræt.
21/12: Indendørs foreningsidræt anbefales at lukke ned i skolebørnenes juleferie.
1/2 (2022): Alle coronarestriktioner fjernes.

Om Bevæg dig for livet
Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation. En ambitiøs vision, som DGI og DIF arbejder for at indfri med støtte fra TrygFonden og Nordea-fonden. Bevæg dig for livet er den største partner-skabsaftale i dansk idræts historie og har på nuværende tidspunkt indgået forpligtende aftaler med 25 såkaldte visionskommuner. Udover kampagner, som skal give danskerne et ’kærligt puf’, tilbyder Be-væg dig for livet rådgivning og anbefalinger, events som Royal Run og en længere række tilpassede koncepter inden for diverse idræts- og motionsaktiviteter.

Charlotte Bach Thomassen, formand i DGI: 30 28 32 95

Hans Natorp, formand i Danmarks Idrætsforbund: 31 44 40 15

Lau Tofft-Jørgensen, analytiker i DIF Analyse (for spørgsmål til tal): 23 31 02 20

Lars Hestbech, pressekonsulent, Bevæg dig for livet: 23 32 37 84

Morten Bolvinkel, pressekonsulent, Bevæg dig for livet: 60 60 76 12

Jan Christensen / DGI Media (til fri redaktionel afbenyttelse)
Jens Astrup / DGI Media (til fri redaktionel afbenyttelse)
Rasmus Degnbol / DGI Media (til fri redaktionel afbenyttelse)

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.