Flere kvinder skal ind i kampen

En ny, landsdækkende kampagne skal gøre op med fordomme omkring kvinder i kampsport, og få flere piger og kvinder til at dyrke kampsport.

Kampsport er for mange mennesker en utilgængelig arena. Det er en udbredt misforståelse at kampsport er voldelig og skadende. Desuden kan kampsportens mange ritualer virke afskrækkende på nogle. Også piger og kvinder. Men kampsport og kampkunst indeholder samtidig et væld af kvaliteter, der både kan gavne den enkeltes fysiske og mentale udvikling. På trods af dette er blot 30 procent af medlemmerne i danske kampsportsklubber piger og kvinder.

Den primære grund til dette er ifølge Sisse Rønne Lindsø, udviklingskonsulent i DGI, at fordomme om kampsport og kampkunst lever i bedste velgående. Hun fortæller, at hun ofte bliver mødt med en masse spørgsmål, når hun er i kontakt med piger og kvinder der viser interesse for kampsport. Her er spørgsmål som: ”Hvilken type kampsport passer til mig?”, ”Hvad er det egentlig for en dragt de har på?” og ”Er det ikke for voldsomt for mig?” nogle af gengangerne. Det er ifølge Sisse Rønne Lindsø ærgerligt. Hun udtaler: ”Det synes jeg er synd. Jeg ville hellere have, at folk så ”kampen”, som en del af livets udvikling. Den indeholder mulighed for, at man gennem modstand, oplever hvordan ens fysiske og psykiske formåen bliver sat på prøve.”.

Kampsporten indeholder mange kvaliteter. Kropskontakten er en af dem, fordi kampen lærer os, at det ikke behøver at være grænseoverskridende at være helt tæt på et andet menneske, mener Sisse Rønne Lindsø.

”I den tætte fysiske kontakt handler det om at udøve stor respekt og varsomhed overfor sig selv og andre, da udøveren konstant befinder sig i relation til et andet menneske. Samtidig kan kampidræt på et psykologisk plan, være med til at styrke den udfordrede mentale sundhed ift. både selvværd, selvtillid og kropsidealer.”.

Kampagnen frem imod Kvindernes Kampidrætsdag 8. marts fortæller gode historier om piger og kvinder i sporten, og har det formål at få flere til at prøve kræfter med forskellige stilarter inden for kampsport og kampkunst.

”Jeg er sikker på, at der er potentiale for at få flere kvinder til at dyrke kampidræt. Men for at vi når dertil, skal vi udfordre den lange række af for-forståelser, samtidig med at vi skal sænke barriererne for at komme i gang med at dyrke kampidræt.” siger Sisse Rønne Lindsø.

Kontaktoplysninger

Kampidrætskonsulent, Sisse Rønne Lindsø: sisse.roenne.lindsoe@dgi.dk, tlf. 91 17 20 64

Kommunikationskonsulent, Mads Bergmann: mads.bergmann@dgi.dk, tlf. 40 88 34 07

Fakta om kampagnen

Derfor beskæftiger vi os med piger og kvinder i kampidræt
Inden for kampidræt er kun ca. 30 procent af medlemmerne piger eller kvinder. Derudover er der en generel tendens til at pigers idrætsdeltagelse falder, når de rammer teenageårene. Det går især udover foreningsidræt der fravælges, til fordel for andre aktiviteter. Desuden er der desværre mange fordomme om, hvad det vil sige at dyrke kampidræt som kvinde. Den forestilling vil vi gerne ændre på.

Om Kvindernes Kampidrætsdag 2022

Kampagnen for Kvindernes Kampidrætsdag kører i 1. kvartal af 2022 og kulminerer 8. marts på kvindernes kampdag. Her slår en række danske kampsportsklubber dørene op til åbne træninger, hvor piger og kvinder kan prøve kræfter med kampsport og kampkunst. I kampagneperioden tilbyder DGI Kampidræt en række kurser og webinarer til danske kampsportsklubber, så de klædes på med viden om og redskaber til at løfte opgaven omkring piger og kvinder. Desuden er der i kampagnen fokus på at dele gode historier om kvinder i kampidræt bl.a. via portrætter af kvindelige udøver og frivillige.

Kampagnen er blevet til i et samarbejde mellem DGI Kampidræt og en række specialforbund.

Læs mere på https://www.dgi.dk/kampidraet/arrangementer/kvindernes-kampidraetsdag

Facebookside, DGI Kampidræt: https://www.facebook.com/DGIkampidraet/