Flere C25-selskaber øger transparens om skat

Der er øget transparens på skatteområdet blandt C25-selskaberne, en større sammenhæng mellem rapportering om skat og ESG/bæredygtighed samt en stigning i antallet af selskaber, der udarbejder en frivillig rapportering om skat i 2020 sammenlignet med 2019. Det viser en ny undersøgelse fra PwC af C25-selskabernes rapportering om skat.

Charlotte Dohm, partner og skatteekspert i PwC

Den nye undersøgelse fra PwC viser, at flere selskaber frivilligt offentliggør informationer om deres skatteforhold, såsom information om skattemæssig risikostyring (tax risk management), der er steget med 11 fra 6 selskaber i 2019 til 17 i 2020. Et andet område, der ligeledes er steget markant, er bestyrelsens godkendelse af selskabets skattepolitik. I 2020 har 10 flere selskaber en skattepolitik, der er godkendt af bestyrelsen (en stigning fra 9 i 2019 til 19 i 2020). Der er også sket en fremgang i oplysninger, der forklarer selskabernes tilgang til skat.

“Fremgangen skyldes særligt, at det bliver anbefalet i corporate governance-anbefalingerne, som disse virksomheder skal være compliant med, ligesom institutionelle investorer anbefaler, at virksomhederne har en skattepolitik og stiller forslag om øget skattemæssig transparens. Dertil kommer, at enkelte lande, fx England, stiller krav om, at virksomhederne offentliggør deres skattepolitik,” forklarer Charlotte Dohm, partner og skatteekspert i PwC.

Bæredygtig skat vinder frem
Analysen viser desuden, at flere selskaber dedikerer en eller flere sektioner i deres års- eller ESG-/bæredygtighedsrapporter til at forklare deres skatteposition, herunder hvordan selskabets operationelle modeller påvirker deres skattebetalinger i lande, hvori de opererer. Flere selskaber oplyser også, hvordan den kommercielle udvikling påvirker selskabernes skatteposition.

“I takt med at bæredygtighed er blevet en integreret del af virksomheders strategi, er skatter i højere grad blevet en del af virksomhedernes strategiske grundlag. Vi ser udviklingen i den skattemæssige transparens som selskabernes svar på interessenters øgede interesse i skatteforhold og sammenhængen mellem selskabernes skattebetalinger og deres sociale ansvar,” forklarer Susanna Bjerrum Poulsen, director i PwC med fokus på skattemæssig transparens. Hun uddyber:

“Selskaberne ser i denne kontekst ikke længere på skat som en ren finansiel omkostning, men et samfundsbidrag, der skal medvirke til at sikre den langsigtede bæredygtighed, ikke blot for selskabet selv, men også for det omkringliggende samfund.”

Flere skal i gang med land-for-land-rapportering
Når det gælder selskabernes land-for-land-rapportering (CbCr), er der dog blot ét selskab, der i dag følger et framework, der ligger tæt op af OECD’s framework, nemlig GRI: 207. Analysen viser, at 5 yderligere selskaber i C25 oplyser om dele af de datapunkter, som OECD-modellen indeholder, og at disse angiver data fordelt på væsentligste markeder eller på regionalt niveau.

“Et nyt EU-direktiv om offentliggørelse af CbCr-data forventes vedtaget i løbet af 2021, hvorfor selskaberne allerede nu med fordel kan forberede sig på denne rapportering, hvis de skal kunne opfylde de kommende lovkrav på området,” anbefaler Charlotte Dohm.

Det kommende direktiv om CbCr-data er blot ét initiativ blandt en række initiativer, som flere internationale organisationer såsom OECD, FN og EU har taget for at øge virksomheders skattemæssige transparens.

“Øget transparens anses for at modvirke uhensigtsmæssig skatteadfærd, og for at bidrage til øget indsigt, som kan være relevant for virksomhedernes interessegrupper, såsom investorer, medarbejdere m.fl.,“ slutter Susanna Bjerrum Poulsen.

Om undersøgelsen
PwC har gennemgået C25-selskabernes årsrapporter for regnskabsår, der slutter mellem januar 2020 og december 2020. Tallene for 2019 er for de selskaber, der var noteret på C25 ultimo 2019. Undersøgelsen bygger herudover på data såsom ESG-/bærdedygtighedsrapporter samt skattestrategier og -politikker, der er offentligt tilgængelige pr. 8. april 2021.

Charlotte Dohm, partner og skatteekspert i PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 280.000 PwC'ere i 155 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Markedet for europæiske børsnoteringer kom stærkt ud af første halvår 202124.8.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Markedet for børsnoteringer i Europa er steget til 44,6 mia. euro i første halvår af 2021 fordelt på 223 noteringer fra 5,5 mia. euro fordelt på 31 noteringer i første halvår af 2020. Til sammenligning var der blot 135 noteringer i hele 2020, der tilsammen havde en værdi på 20,3 mia. euro. Det viser PwC’s analyse af markedet for børsnoteringer for første halvår 2021.

PwC investerer i en omfattende modernisering af hovedkontor8.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I takt med genåbningen vender danskerne tilbage til deres arbejdspladser. De virtuelle møder kan ikke stå alene, og derfor investerer PwC nu i en omfattende modernisering af hovedkontoret på Strandvejen 44 i Hellerup. Det sker med et ønske om at skabe de bedste rammer for fremtidens arbejdsplads, der kan være med til at understøtte relationer til kolleger og kunder, kulturen og ikke mindst den enkelte medarbejders trivsel.