Flere bliver fedmeopereret: Behandlingen fjerner farlige følgesygdomme

Antallet af fedmeoperationer stiger støt på Danmarks største privathospital. For 40-årige Gert Borchert forsvandt lidelserne søvnapnø, forhøjet kolesterol og forhøjet blodtryk efter operationen.
Gert Borchert led af forhøjet blodtryk og søvnapnø på grund af sin livslange overvægt, der toppede på 166 kilo. Foto: PR.

Ønsket om et bedre selvværd og et aktivt arbejds- og privatliv er de typiske årsager til, at svært overvægtige mennesker får foretaget en fedmeoperation. Men ifølge Peter Funch-Jensen, der er professor og specialeansvarlig overlæge på Danmarks største privathospital, er der en stigning i henvendelser fra overvægtige, der ser operationen som den eneste reelle behandling af en række farlige fedmerelaterede sygdomme. På fem år er antallet af patienter, der betaler af egen lomme for en fedmeoperation på Aleris-Hamlet Hospitaler, nemlig steget med over 400 procent.

– Flere overvægtige har fået kendskab til, at operationerne har en dokumenteret effekt på de fleste lidelser, der ledsager fedme. Det gælder særligt sukkersyge, forhøjet blodtryk, ledsmerter, søvnapnø, hjerte-kar-sygdomme, men samtidig daler risikoen også for visse typer kræft. Og endeligt er det bevist, at man lever længere efter en fedmeoperation, siger Peter Funch-Jensen.

En ny dansk undersøgelse viser, at fedmekirurgi får type 2 diabetes til at forsvinde hos 70 procent af de opererede. Mere end halvdelen får deres blodtryk normaliseret, mens forbruget af blodtryksmedicin falder hos resten. Også søvnapnø forsvinder eller forbedres for mere end 90 procent af de opererede. Samtidig vurderes fedme i sig selv at være ansvarlig for over en million kræfttilfælde hvert år. En stor del af disse undgås også efter en fedmeoperation.

En mangeårig kamp

Med en vægt på 166 kilo og et helt liv med dårlige vaner var Gert Borchert som 40-årig mentalt klar til en fedmeoperation. Ad flere omgange har han forholdsvist let tabt 30 kilo, 40 kilo, men hver eneste gang spiste de tabte kilo sig ind på ham igen. Ideen om en fedmeoperation blev sået i Gert Borcherts hoved, da en kollega fik en gastric bypass ved Aleris-Hamlet, men han skød den dog hurtigt fra sig igen.

– Jeg så operationen som et nederlag og tænkte i stedet, tag dig nu bare sammen, Gert! Så tabte jeg 20-30 kilo, tog dem på igen og brugte et år på at være bitter, hvor jeg tog endnu mere på. Om og om igen, fortæller Gert Borchert, der i dag er Operations Manager i et litauisk datterselskab til flyveselskabet Danish Air Transport.

Fri for sygdomme

Efter flere års kamp nåede han konklusionen, at enten skulle han være overvægtig resten af livet eller blive opereret.

– Jeg kunne se ind i en fremtid med hjerte-kar-sygdomme, diabetes og gigt. Så jeg tog ansvar for min egen sundhed og valgte en operation. Det synes jeg ikke, er noget at skamme sig over – tværtimod, siger han.

Den 19. marts 2018 blev han opereret af Peter Funch-Jensen, der foretog en såkaldt gastric sleeve, som er mere skånsom end den bedre kendte gastric bypass. Gert Borchert har nu tabt 50 kilo, og mangler stadig 10-12 kilo, før han kan få fjernet overskydende hud, der reducerer vægten yderligere, så den kommer under 100 kilo.

– Jeg har 200 rejsedage om året, og i dag kan jeg komme ned i et economy-sæde helt uden problemer – det krævede vaseline og skohorn førhen. Jeg kan pludselig føle mæthed og sult på en helt anden måde, og jeg opdager knogler, jeg ikke anede, jeg havde, fordi de altid har været skjult bag fedtlaget. Det er fantastisk! Men det bedste er, at jeg helt er stoppet med at tage blodtryksmedicin, og at jeg ikke længere skal sove med CPAP-maske mod søvnapnø længere. Sygdommene er simpelthen bare forsvundet, siger Gert Borchert.

Gert Borchert afviste i mange år ideen om at få foretaget en fedmeoperation. Men efter adskillige vægttab, der bittert endte i en forøgelse af vægten, tog han ansvar for sin egen sundhed og træf beslutningen om at blive opereret på Aleris-Hamlet Hospitaler. Foto: PR.
Efter en gastric sleeve-operation, hvor det meste af Gert Borcherts mavesæk blev bortopereret, har han tabt 50 kilo på et år. Foto: PR.
Den 41-årige Operations Manager mangler stadig at tabe 10-12 kilo før han kan få fjernet den overskydende hud, hvilket yderligere får hans samlede vægt ned under 100 kilo. Foto: PR.
”Det bedste er, at jeg helt er stoppet med at tage blodtryksmedicin, og at jeg ikke længere skal sove med CPAP-maske mod søvnapnø længere. Sygdommene er simpelthen bare forsvundet”, siger Gert Borchert.  Foto: PR.
”Det bedste er, at jeg helt er stoppet med at tage blodtryksmedicin, og at jeg ikke længere skal sove med CPAP-maske mod søvnapnø længere. Sygdommene er simpelthen bare forsvundet”, siger Gert Borchert. Foto: PR.

Aleris-Hamlet Hospitaler er med mere end 40 specialer og afdelinger i Esbjerg, Herning, Ringsted, København, Aalborg og Aarhus Danmarks største og bredest dækkende privathospital. Hospitalet udfører over 11.500 operationer hvert år. www.aleris-hamlet.dk