Fler män än kvinnor tittar på fotbolls-VM för damer

På lördag är det dags för det blågula landslaget att kämpa om brons i fotbolls-VM, YouGov har undersökt Svenskarnas fotbollsentusiasm för damfotboll.
Getty Images

YouGov har undersökt intresset för fotbolls-VM för damer efter att de svenska damerna har kämpat sig fram till bronsmatch. Hur många svenskar följer detta, och har de svenska kvinnorna blivit mer fotbollsintresserade?

De svenska fotbollsdamerna har visat imponerande resultat i årets världsmästerskap, och 2 av 5 (41 %) svenskar har sett en eller flera landskamper. Intresset har varit störst hos de svenska männen, där varannan (50 %) följer fotbolls-VM för damer, medan var tredje kvinna (33 %) tittar.

Intresset för fotbolls-VM för damer är dock inte lika stort som under fotbolls-VM för herrar 2018, där 88 % svarade att de tänkte se en eller flera matcher.

Generellt sett är färre kvinnor än män intresserade av fotboll. Varannan kvinna ser inte alls på fotboll (50 %), medan detta bara gäller var tredje man (30 %). De svenska män som har följt fotbolls-VM för damer har också sett fler matcher med damlandslaget än kvinnorna. Var femte man (22 %) har sett fyra landskamper i årets fotbolls-VM för damer jämfört med var 10:e kvinna (11 %).

I valet mellan herrfotboll och damfotboll är både män och kvinnor överens om att de föredrar herrfotboll. Något fler kvinnor än män vill dock hellre se de svenska damerna. 15 % av kvinnorna föredrar damfotboll jämfört med 10 % av männen.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 24 - 27 juni 2019 har sammanlagt 2008 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Läs mer om vår rikstäckande undersökning (YouGov Omnibus) här

Getty Images

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.